۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۴۶۳۴۸۸
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛

تسلیم بودن بدون تمسک بر ولایت کالبد بی روح دین است

کارشناس نشست های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این که روح مقدمه و حقیقت حیات انسان است،گفت: حقیقت دین هم بر همین مدار است؛ بر این اساس دین داری کالبدی همانند جسم انسان و حقیقتی بر مدار روح انسان دارد.
حجت‌الاسلام رضایی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضایی قمی امروز در مراسم سخنرانی مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) به بررسی ابعاد اجتماعی دین پرداخت و گفت: به محض آن که انسان روحش از بدن جدا شود تمام دارایی های او نسبت به گذشته محاسبه می شود؛ برای مثال می گویند«او صاحب کارخانه مشهوری بود و یا او مدیریت خاصی در اداره داشت» بر این اساس روح انسان در بیان و انتصاب داریی انسان نقش محوری و کلیدی دارد.

کارشناس نشست های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این که  روح مقدمه و حقیقت حیات انسان است، اظهار داشت: حقیقت دین هم بر همین مدار است؛ بر این اساس دین داری کالبدی همانند جسم انسان و حقیقتی بر مدار روح انسان دارد.

 وی افزود: روایات و منابع ثقلین آنچه که در هیات و سبک زندگی کردن به ما آموخته اند حقیقت جسم و کالبد دین است که به مومن و زندگی او چهارچوبی دقیق و پسندیده می دهد؛ این در حالی است که خداوند متعال در آخرین فراز آیه 3 سوره مائده چنین فرموده است« الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت‏ خود را بر شما تمام گردانيدم و اسلام را براى شما به عنوان آيينى برگزيدم و هر كس دچار گرسنگى شود بى‏آنكه به گناه متمايل باشد اگر از آنچه منع شده است بخورد بى ترديد خدا آمرزنده مهربان است.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که سوال اساسی که بر محور این آیه مبارکه مطرح است این است که«دین مبین اسلام چه چیزی را تا آن روز کم داشت که خداوند رضایت بر کمال دین نداده بود؟» عنوان داشت: حقیقت تاریخ اسلام به ما می آموزد که تمام امور ظاهری دین به دست بشر رسیده بود؛ بر این اساس وقتی که ولایت به بشر معرفی می شود روح دین در این کالبد زیبا دمیده شد و اسلام حقیقی بر مدار پیروی از اهل بیت علیهم السلام شکل گرفت.

حجت الاسلام رضایی قمی با بیان این که در آیه نوزده سوره آل عمران حقیقت دین دوباره از سوی خداوند متعال مورد ارزیابی و تعریف قرار گرفته است، ابراز داشت: خداوند متعا در این آیه می فرماید«إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذينَ أُوتُوا الْکِتابَ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ وَ مَنْ يَکْفُرْ بِآياتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَريعُ الْحِسابِ؛به یقین دین حقیقی که انبیا آورده و به صورت شرایع به بشر عرضه داشته اند در نزد خداوند همان اسلام است، و کسانی که کتاب آسمانی به آنها داده شده مانند یهود و نصاری، در دینشان اختلاف نکردند مگر پس از آنکه آنها را به حقیقت امر علم آمد ، آن هم از روی حسد و برتری جویی. و هر کس به آیات خدا کفر ورزد پس بداند که خداوند زودرس به حساب است.» بر اساس این آیه مبارکه در تفسیر البرهان مرحوم بحرانی در جلد اول صفحه 274 از امام باقر حدیثی را در بیان این آیه نقل کرده است که انسان را به تامل در حقیقت دین وادار می کند.

وی ادامه داد: امام باقر در این حدیث شریف فرموده اند«الْبَاقِرُ علیه السلام‏ فِي قَوْلِهِ‏ إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ‏ قَالَ التَّسْلِيمُ‏ لِعَلِيِ‏ بْنِ‏ أَبِي‏ طَالِبٍ‏ بِالْوَلَايَة» توجه به این نکته که امام باقر در این روایت حقیقت دین اسلام راتسليم شدن به ولايت على بن ابيطالب عليه السلام عنوان کرده است نشان از حقیقت دین بر مدار روح ولایت است.

کارشناس نشست های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این که حقیقت تعریف اسلام و تسلیم بودن همان تمسک عملی بر ولایت امام علی(ع) است، اظهار داشت: باید توجه داشت که محور توجه و تنبه دادن مومن در منابع ثقلین تکیه بر ولایت و درک صحیح از مصادیق و حقیقت آن است./837/202/ب3

 

ارسال نظرات