رضا بودن نشان رسیدن انسان به کمال است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری، امشب در مسجد قبا ملک شهر اصفهان، با بیان اینکه تفویض بر دو نوع است، گفت: یکی تفویضی است که معنای آن واگذاری کار ما به خداوند است و دیگری تفویضی است که پروردگار در مسائل خلقت دارند و البته تنها تفویض نیست بلکه مسأله بین جبر و تفویض است.
هرگز نباید خیال کنیم مستقل از خداوند هستیم
آیت الله مهدوی در ادامه اظهار کرد: خداوند به ما اراده و توانایی داده است و البته اعمال ما با توجه به این ارادهای که خداوند به ما داده است بر عهده ما و عاقبت آن با ما است، بین تفویض ما نسبت به خداوند و تفویضی که خدا به ما داده است بسیار تفاوت است، ما باید امور خود را تفویض به خداوند کنیم و هرگز نباید خیال کنیم مستقل از خداوند هستیم، ما همیشه وابسته به خداییم و از خود هیچ چیزی نداریم.
وی ادامه داد: گاهی در زندگی تسلیم هستیم و گاهی بالاتر از آن راضی هستیم، گاهی تسلیم بدون رضایت است و گاهی تسلیم همراه با رضایت قلبی خواهد بود و این بالاتر از تسلیم است، رضایت همراه با خشنودی خواهد بود و مرتبه بالایی دارد.
امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: آنچه در زندگی ما رخ میدهد گاهی محبوب ما است و گاهی مکروه ما است، زمانی که امری محبوب ما است مشخص نیست آیا خشنودی به خاطر لذتی است که میبریم از آن امر یا به خاطر این است که خداوند به ما آن محبوب را عطا کرده است، چون این خشنودی و علت آن مشخص نیست باید ببینیم انسان در مکروهات و در مسائل خلاف میل به چه صورت عمل میکند و آیا به آنچه خدا برای او خواسته است رضایت میدهد یا که نسبت به آن اعتراض میکند.
رضایت ما در برابر مصائب به علت علم به حکمت خداوند است
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اهمیت رضایت انسان از امور در مصائب و سختیها، تصریح کرد: انسانی که اهل رضایت نیست بین مشکلات و خوشحالی ها و محبوب خود تفاوت قائل نیست، نفس انسان از گرفتاریها و مشکلات خوشش نمیآید، اگرچه انسان باید در برابر ظلم اشخاص و احقاق حقوق خود اقدام کند، اما مسائلی است که تنها بین ما و خداوند است، مثلا بارندگی و نزولات آسمانی ما را خوشحال میکند، اگر در هنگام خشکسالی شکایت کنیم اهل رضایت نیستیم، امام حسین (ع) در اوج مصائب در کربلا و در حین شهادت میگوید خدایا راضی هستم به رضای تو.
وی به شکرگزاری امام خمینی در هنگام تولد فرزند خود و از الطاف خفیه دانستن شهادت ایشان اشاره کرد و گفت: برخی معتقد هستند راضی بودن و شکرگزاری در هنگام مصائب از بیخردی است، این تفکر غلط است، چرا که اگر قبول کنیم آنچه در زندگی ما رخ میدهد بنابر تصمیم حکیم است در این صورت بنابر اصل حکمت و صدور فعل حکیم بنابر حکمت و علم او باید بپذیریم که تصمیم حکیم برای ما درست و سازنده بوده است.
رضایت از خداوند شعاعی از نور معرفت خداوند است
آیت الله مهدوی در ادامه خاطرنشان کرد: خود مسألهای که با آن مواجه هستیم مهم نیست بلکه مصلحت و حکمت آن مهم است، مثل فرزندی که توسط پدر تنبیه میشود، تنبیه پدر از روی حکمتی برای مصلحت فرزند است و از این رو است که باید آن را بنابر حکمتی که دارد پذیرفت و البته فرزند تا زمانی که به حکمت این عمل پی ببرد خودش پدر خواهد شد، رضایت از خداوند در همه حال شعاعی از فهم و نور معرفت خداوند است و اگر انسان حکمت خداوند را درک کند به هرچه از او برسد راضی خواهد بود.
وی اراده انسان را وسیلهای برای سنجش ایمان و معرفت دانست و تصریح کرد: انسان میتواند اراده کند بر مبنای نفس خو. تصمیم بگیرد اما انسانی که اهل رضایت و معرفت باشد تصمیم میگیرد نفسش را نادیده بگیرد و هرچه خدا میخواهد همان را اراده کند و نفس و خواستههای نفسانی را نادیده بگیرد و ترک کند، امام حسین(ع) در میدان نبرد و در حالی که جانش در خطر بود و عزیزانش شهید شده بودند بازهم چیزی جز رضای خداوند را در نظر نداشت، در روایات ذکر شده است شخصی که راضی به رضای خداوند است فنا شده است در رضایت خداوند و به همین دلیل است که راضی مرضی عنه است، یعنی به سطحی از کمال رسیده است که خداوند از او راضی است و وجودش مرضی خدا است.
کسی که خدا از او راضی باشد بهشت مشتاق او خواهد بود
عضو مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: کسی که خداوند از او راضی باشد مرتبه بالایی دارد، کسی که خدا از او راضی باشد بهشت مشتاق او خواهد بود و این مرتبه بالایی است، امام صادق(ع) میفرمایند انسان راضی در واقع مرضی خدا است، این مرتبه بسیار بالایی است که انسان باید به کمال رسیده باشد تا به آن دست پیدا کند، حقیقت عبودیت همین است، ما به دنیا آمده ایم که عبدالله باشیم، کسی که به این سطح رسیده باشد از هرچه خداوند برای او مقدر میکند خشنود خواهد بود و علت آن این است که چنین کسی با خداوند معامله میکند و این بهترین معامله است.
آیت الله مهدوی در ادامه عنوان کرد: امام صادق(ع) رضایت را سرور و شادی قلب از مقدرات الهی معرفی میکنند، همان شادی و سرور و خشنودی که در اصحاب امام حسین(ع) در شب عاشورا وجود داشت علیرغم اینکه میدانستند که فردا شهید خواهند شد، حتی کسانی که اهل شوخی نبودند در آن شب مزاح و شوخی نمیکردند و علت آن رضایت آنها از مقدرات الهی است./1304/201/ب3