۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۴۰۳۱
حجت الاسلام گرجی تشریح کرد؛

عوامل اخلاقی موفقیت پیامبر اسلام در تبیین رسالت

کارشناس مذهبی برنامه های تلویزیونی شبکه اصفهان با استناد به آیات قرآن گفت: خوش زبانی و دل رحمی پیامبر(ص) از مهم ترین عوامل موفقیت ایشان در تبیین رسالت بوده است.
حجت الاسلام گرجی اصفهانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی گرجی در سخنرانی شب گذشته که در مجتمع فرهنگی رضوان برگزار شد، گفت: شخصیت هر انسانی در پشت زبان او نهفته است.

وی در ابتدا با توجه به آیات قرآن و روایات معصومین(ع) افزود: طبق آیه«فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُوا لِی وَلا تَکْفُرُونِ» و آیه«قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلا دُعَاؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یَکُونُ لِزَامًا» از عواملی که باعث مرحوم شدن انسان می شود، اُنس با اذکار و دعا است.

حجت الاسلام گرجی ادامه داد: یکی از عوامل دیگری که انسان را مرحوم رحمت الهی می کند، احسان به والدین است، مسأله بسیار مهمی که بسیاری از بزرگان جایگاهشان را مدیون احترام به والدین می دانستند.

کارشناس برنامه های تلویزیونی شبکه اصفهان در ادامه اظهار کرد: قرآن کریم رحمت پروردگار و خُلق عظیم پیامبر(ص) دو عامل اصلی موفقیت پیامبر(ص) در رسالتشان می داند، رحمت خاص پروردگار ظرفیتهایی می خواهد و هر انسانی را شامل نمی شود.

وی با بیان روایتی از امیرالمؤمنین(ع) توضیح داد: روزی فردی خدمت امیرالمؤمنین(ع) رسید و به ایشان عرضه داشت، اخلاق پیامبر(ص) را برایم توصیف کنید، امیرالمؤمنین(ع) در پاسخ فرمودند، تو نعمتهای دنیا را برایم بشمار تا من اخلاق پیامبر(ص) را برایت توصیف کنم، آن شخص از شمارش نعمتهای دنیوی اظهار عجز کرد، سپس امیرالمؤمنین(ع) فرمودند، خداوند در قرآن می فرماید« قُلْ مَتَاعُ الدُّنْیَا قَلِیلٌ وَالآخِرَةُ خَیْرٌ لِمَنِ اتَّقَى» و در آیه ای دیگر راجع به پیامبر(ص) می فرماید«وَإِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ»، تو قلیل خداوند را نمی توانی شمارش کنی، چگونه از من انتظار توصیف عظیم خداوند را داری.

حجت الاسلام گرجی بد دهان نبودن و دل رحم بودن را از لوازم اصلی اخلاق پیامبر(ص) دانست و اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) در روایتی می فرمایند، پیامبر(ص) فحاش و بد دهان نبودند، مداح و متملق نیز نبودند و از دیگران عیب جویی نمی کردند.

کارشناس برنامه های مذهبی شبکه تلویزیونی اصفهان با توجه به مستندات تاریخی صدر اسلام تشریح کرد: آن قدر پیامبر(ص) خوش زبان بودند که مردم به سختی ایشان را تنها می گذاشتند، به همین سبب خداوند آیه ای نازل کرد و از مردم خواست کمتر مزاحم پیامبر(ص) شوند.

وی ادبیات هر کشور را نشانه شخصیت آن کشور دانست و ابراز کرد: ادبیات کشور ایران در گلستان سعدی است، سعی کنید ادبیات عامیانه خود را تصحیح کنید تا محبت و احترام بین شما جریان پیدا کند، فحش دادن و مسخره کردن در روایات اهل بیت(ع) بسیار مذمت شده است.

حجت الاسلام گرجی با توجه به حقوقی که امام سجاد(ع) برای زبان بیان کرده اند، افزود: امام سجاد(ع)  می فرمایند، حق زبانتان این استکه از حرف زشت حفظش کنید و آن را به حرفهای خوب عادت دهید، شخصیت انسان پشت زبان او است، حتی نباید به قاتلین اهل بیت(ع) فحش بدهیم، البته فحش دادن با لعن کردن دو مقوله متفاوت است.

وی در پایان با استناد به آیه صد و پنجاه و نهم سوره آل عمران که می فرماید«فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ» و آیه سوم سوره مبارکه شعراء که می فرماید«لَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ أَلا یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ» تشریح کرد: دل رحم بودن پیامبر(ص) نسبت به دیگران دومین صفتی استکه در اخلاق پیامبر(ص) وجود داشته است، خصوصیتی که سبب الفت و محبت در جامعه اسلامی بوده است./867/202/ب3

 

ارسال نظرات