۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۴۶۴۰۵۸
استاد حوزه علمیه:

جریان نفاق پس از رحلت پیامبر جامعه را تبدیل به دودستگی دینی کرد

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جریان نفاق پس از رحلت پیامبر انشقاق بزرگی را به وجود آورد که نظام حکومتی را بر هم ریخت، گفت: این جریان نفاق توانست وحدتی را که پیامبر اکرم(ص) وعده داده و آن را در جامعه شکل داده بود به دودستگی تبدیل کنند.
حجت الاسلام غلامعلی فرمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام غلامعلی فرمانی استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در حسینیه امامزاده حسین(ع) ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن(ع) با اشاره به روایتی از آن حضرت در خصوص شهادت ائمه اطهار گفت: از ما اهل بیت کسی نیست مگر اینکه مرگش یا با شمشیر بوده یا به وسیله سم از دنیا رفته است ما اهل بیت به مرگ طبیعی نمی‌میریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خداوند متعال برای معصومین(ع) مرگ طبیعی قرار نداده است افزود: نکته لطیف این مطلب آن است که اگر پیامبر اکرم(ص) هم به شهادت نمی‌رسید عمرش مانند امام زمان طولانی می‌شد اما تقدیر خداوند بر این بوده است، امام زمان هم پس از برپایی اسلام هم به شهادت می‌رسد.

جریان نفاق پس از رحلت پیامبر وحدت جامعه را تبدیل به دودستگی دینی کرد

استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه جریان نفاق پس از رحلت پیامبر انشقاق بزرگی را به وجود آورد که نظام حکومتی را بر هم ریخت اظهار کرد: این جریان نفاق توانست وحدتی را که پیامبر اکرم(ص) وعده داده بود و آن را در جامعه شکل داده بود به دودستگی تبدیل کنند تنها افراد باایمانی چون سلمان، ابوذر، مقداد و عمار حول محور حضرت علی(ع) باقی ماندند و با خلیفه وقت بیعت نکردند.

این کارشناس مذهبی در ادامه با اشاره به اینکه خلفای وقت در زمان پیامبر افراد مورد اعتقاد مردم بودند ابراز کرد: این شخصیت‌ها جوی را در جامعه به وجود آوردند تا مردم را نسبت به خودشان خوشبین کنند عده‌ای را با تطمیع عده دیگری را با تهدید و عده‌ای را با غفلت و بی‌خبری از پاره‌ای شرایط به سوی خود کشاندند و آنها را وادار به بیعت کردند.

وی در ادامه جامعه زمان پیامبر را در مسیر صراط مستقیم دانست و خاطرنشان کرد: جامعه‌ای را که پیامبر در عهد خود در مسیر بندگی و عبودیت خداوند متعال قرار داده بود و میان مردم وحدت اسلامی را برقرار کرده بود این جامعه پس از رحلت رسول منافق پرور شد به این معنا که در یک جامعه تنها ارزش‌های الهی ملاک است بنابراین کسی که ارزش‌های الهی را ندارد اگر بخواهد از بهره‌های جامعه متنعم شود خود را یک انسان ارزشی نشان می‌دهد.

شهادت پیامبر اکرم امری بود که مورد غفلت واقع شد

حجت الاسلام فرمانی در ادامه با اشاره به اینکه شهادت پیامبر اکرم(ص) در جامعه امری بود که مورد غفلت واقع شد تصریح کرد: تمام جریاناتی که پس از پیامبر به وجود آمد بحرانی را در جامعه آن روز ایجاد کرد که منجر شد واقعه شهادت پیامبر اکرم(ص) در اذهان مردم مغفول باقی بماند و آن چه را که خود آن حضرت از جانب خداوند متعال آورده بود و هر آنچه را که خداوند وعده داده بود محقق نشود.

وی در پایان گفت: اینکه آیه قرآن در غدیر خم فرمود امروز من دین خود را بر شما کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم به این معنا است که اکمال دین و اتمام دین تنها با ولایت است یعنی اگر ما حول محور ولایت باشیم آن وعده ای را که خداوند داده است می توانیم دریابیم آن وعده هم تشکیل حکومت عدل جهانی با حاکمیت امام زمان است که در آن حکومت همه مردم در خدمت امام زمان خود خواهند بود./202/873/ب1

ارسال نظرات