۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
کد خبر: ۴۶۴۲۰۵

چند خبر کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

استفاده از ظرفیت طلاب غیر ایرانی برای پرورش فعالان عرصه بین المللی، بازدید تعدادی از اندیشمندان روسیه از موسسه علوم انسانی، حضور آیت الله اعرافی در منزل طلبه شهید مدافع حرم، بخشی از اخبار کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، با توجه به حضور طلاب غیرایرانی در جامعه المصطفی و وجود پتانسیل بالا، این ظرفیت با راه اندازی مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی به کار گرفته شده تا زبان و فرهنگ های کشورهای مختلف، با استفاده از طلاب غیرایرانی به طلاب ایرانی منتقل شود و فضلای حوزه علمیه قم را از این طریق تقویت نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود حسینی در گفتگویی، به تشریح برنامه های مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی جامعه المصطفی پرداخت و گفت: جامعه المصطفی در قلمرو داخل و خارج از کشور مشغول به فعالیت هستند و 20 هزار طلبه و دانش پژوهش را از 127 ملیت جهان در مجموعه مدارس تحت پوشش این نهاد حوزوی در قم مشغول به تحصیل می باشند که مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی، یکی از مجموعه های تحت پوشش المصطفی است.

وی با بیان این مطلب که این مؤسسه قریب به 7 سال پیش راه اندازی شده، اظهار داشت: با توجه به حضور نیروهای غیرایرانی در جامعه المصطفی و وجود پتانسیل بالا، این ظرفیت با راه اندازی این مؤسسه به کار گرفته شده تا زبان ها و فرهنگ های کشورهای مختلف، با استفاده از طلاب غیرایرانی، به طلاب ایرانی یاد داده و فضلای حوزه علمیه قم را تقویت نماییم.

مدیر مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی المصطفی یادآور شد: حوزه علمیه قم نیز برای بالا بردن ظرفیت تبلیغی خود به نوعی به دنبال استفاده از این ظرفیت هاست تا بتواند فضلای خود را با زبان و فرهنگ سایر کشورها آشنا نماید که در این راستا، استفاده از طلاب غیر ایرانی بسیار تأثیرگذار است؛ چراکه با تسلط به زبان و فرهنگ کشور خود، به راحتی می توانند این موضوعات را در اختیار فضلای ایرانی قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی افزود: اگر طلاب ایرانی مجهز به زبان و فرهنگ کشور مورد نظر خود نشوند، امکان فعالیت جدی برای آنان وجود ندارد و با فراگیری این مباحث می توانند عنصری کارآمد در آن کشور باشند.

برگزاری دوره های زبان خارجی برای طلاب ایرانی و غیرایرانی

وی با اشاره به فعالیت های مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی المصطفی، ابراز داشت: آموزش زبان، یکی از فعالیت های این مؤسسه است که در 10 زبان عربی، انگلیسی، فرانسه، روسی، ترکی استانبولی، اندونزیایی (مالایو)، چینی، کره ای و ... مشغول به فعالیت بوده و به زودی دوره های آموزش زبان آلمانی، اردو، ژاپنی و ایتالیایی را نیز راه اندازی خواهیم کرد.

تحصیل 400 دانش پژوه در مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی المصطفی

مدیر مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی المصطفی با بیان این مطلب که در حال حاضر 400 نفر از طلاب و فضلا در دوره های زبان مشغول به تحصیل می باشند، خاطرنشان ساخت: آخرین دوره ای که در این مؤسسه راه اندازی شده، دوره زبان کره ای است و 20 نفر از فضلای ایرانی در این دوره مشغول به تحصیل می باشند.حجت الاسلام والمسلمین سید محمود حسینی کاویانی

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در پاسخ به این سوال که آیا تمام محصلان دوره های زبان، از طلاب ایرانی هستند؟ تصریح کرد: از طلاب غیر ایرانی نیز در این دوره ها شرکت می کنند؛ چراکه به عنوان مثال زبان آموزشی که طلاب کشورهای آفریقایی فرا گرفته اند، غیر از زبان رسمی کشورشان است؛ مثلا زبان رسمی کشور ساحل عاج، فرانسه است؛ در حالی که زبان آموزشی مدارس آنان، غیر فرانسوی بوده و این طلاب در سخن گفتن به زبان فرانسوی مشکل دارند؛ به همین دلیل در دوره های ما شرکت کرده تا بتوانند پس از بازگشت به کشور خود، به تبلیغ دین پرداخته؛ تأثیرگذار بوده و عنصری کارآمد باشند.

وی یادآور شد: این مشکل در کشورهای عرب زبان نیز وجود داشته و طلاب این کشورها برای رفع این مشکل در دوره های ما شرکت می کنند.

بازدید تعدادی از اندیشمندان روسیه از موسسه علوم انسانی

تعدادی از اساتید دانشگاهی و اندیشمندان کشور روسیه با حضور در موسسه آموزش عالی علوم انسانی جامعه المصطفی، از نزدیک با فعالیت های این نهاد بین المللی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی آشنا شدند.

تعدادی از اساتید دانشگاه های سن پترزبورگ روسیه، با حضور در موسسه آموزش عالی علوم انسانی در جمع مدیران گروههای علمی – تربیتی، اعضای هیات علمی و مسئولین این موسسه حاضر شده، به گفتگو پرداختند.

دکتر حاجی ده آبادی رئیس موسسه آموزش عالی علوم انسانی جامعه المصطفی، در ابتدای این نشست، ضمن خوش آمد گویی به هیات روسی و ارائه گزارشی از روند فعالیتی موسسه، به  اقدامات و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی جامعه المصطفی در حوزه علوم انسانی اشاره نمود.

دکتر عثمان اف مراد، رئیس انجمن تاجیک های سن پترزبورگ؛ نیز در ادامه این نشست به بررسی تاریخ و جغرافیای اسماعیلی ها در افغانستان اشاره نمود و اظهار داشت: بررسی تاریخ شکل گیری اسماعیلیه در کشور افغانستان و نحوه ی گسترش آن در نقاط مختلف این کشور و نیز نحوه ی تاثیر پذیری آن از نهضت های ادبی همچون آثار ناصر خسرو و نیز نهضت های عرفانی نظیر آثار مولوی ما را به نکات مهم پژوهشی در این حوزه رهنمون می سازد.

 دکتر ویاچسلاو والریف، رئیس دانشکده امنیت جامعه، به عنوا دومین سخنران این نشست پژوهشی ضمن ارائه گزارشی تفصیلی به معرفی بخش های مختلف دانشکده امنیت جامعه ی سن پترزبورگ پرداخت.

وی در ادامه ضمن اشاره به فعالیت های وسیع و گسترده این دانشکده در آموزش مهارتهای امنیتی به قشرهای مختلف جامعه، یادآور شد: حفظ کیان ادیان و نیز مقابله با تهدیدات پیش روی آنان، یکی از اهداف اساسی آموزش های دانشکده امنیت جامعه در دانشگاه سن پترزبورگ می باشد.

 دکتر رینات ماگدیف، رئیس انجمن تاتارهای سن پترزبورگ، نیز یکی دیگر از سخنرانان بود که ضمن ارائه گزارشی کوتاه به تبارشناسی تاتارها در روسیه و آخرین وضعیت این قوم به خصوص جامعه مسلمان آنان در روسیه اشاره نمود.

دکتر حاجی ده آبادی در پایان این نشست ضمن تقدیر از مباحث ارائه شده در این نشست علمی، تصریح کرد: امیدواریم این نوع جلسات مقدمه ای برای افزایش تبادلات فکری بین اندیشمندان ایران و روسیه باشد.

حضور آیت الله اعرافی در منزل طلبه شهید مدافع حرم

آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه و رئیس جامعه المصطفی، با حضور در منزل یکی از شهدای مدافع حرم، از ایثار و فداکاری این شهید والامقام تجلیل کرد.

آیت الله اعرافی به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج با حضور در منزل  شهید مفقودالجسد مدافع حرم، شهید  حجت الاسلام صالح حسن زاده گفت: یکی از مهمترین نکاتی که در زندگی این شهید متجلی است، این است که ایشان برای انجام تکلیف الهی در این زمان خاص، دست از دنیا کشیدند.

وی افزود: نکته تکان دهنده ای که زندگی این شهید، به ما یادآور می شود این است که ایشان به رغم اینکه به دلیل اشتغالات بیرونی شخصی، وضع مالی مناسبی داشتند؛ ناگاه همه این شرایط را تغییر می دهند و پاک باز به سوی خدا می روند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بسیار مشکل است که انسان ها در این دوره که مشکلات اقتصادی فراوانی در جامعه وجود دارد به رغم این زندگی مناسب، همه آنها را واگذار کرده و دست از همه چیز شسته و برای دفاع از نوامیس اعتقادی پای در جبهه ای قراردهد که امکان برگشت آن کم است.

امام جمعه قم با تحسین خانواده شهدا بیان کرد: شهدای طلبه هر کدام یک الگو برای جامعه محسوب می شوند و وقتی انسان با سرگذشت آنها مواجه می شود، با نکات ریزی آشنا می شود که حیرت انگیز است و برای همه حوزویان یک الگو و خط مشی و روش زندگی است.

رئیس جامعه المصطفی در پایان خاطرنشان کرد: باید این روش و الگوی زندگی را که برای همه جامعه ما آموزنده است را به تمام دنیا عرضه کنیم و خود نیز هر با ارتباط گیری با این خانواده ها و مطالعه روش ها و خاطرات این شهدا که از سوی حوزه های علمیه در حال جمع آوری است وضعیت خود را نسبت به این شهدا مقایسه کند و ببیند که چه مقدار راه برای رسیدن به این شهدا وجود دارد.

شایان ذکر است در ابتدای این مراسم، همسر این شهید خوزستانی در سخنانی بیان کرد: شهید حسن زاده به دلیل اینکه دفتر ازدواج داشت و از وضع مالی و معیشتی خوبی برخورداربود، ولی یک مرتبه حس درونی در وی جوشید و باعث شد که ایشان دفتر کار خود را تحویل داده و حتی مبلغی را نیز به عنوان رد مظالم احتمالی و احتیاطی اهدا کنند و دست از همه دارایی کشید و به سوریه رفت و جان خود را نیز در راه دفاع از ارزش های اسلامی داد.

پیش نشست "علوم انسانی و دینی؛ مبارزه با افراط گرایی"

پیش نشست علمی کنفرانس بین المللی علوم انسانی و دینی؛ مبارزه با افراط گرایی در موسسه آموزش عالی علوم انسانی جامعه المصطفی برگزار شد.

پیش نشست علمی کنفرانس بین المللی علوم انسانی و دینی؛ مبارزه با افراط گرایی با حضور جمعی از مدیران گروه های علمی – تربیتی، اعضای هیات علمی و مسئولین موسسه آموزش عالی علوم انسانی، در محل سالن جلسات این موسسه برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رییس دانشگاه مذاهب اسلامی، در این نشست علمی ضمن تقدیر از دست اندرکاران و برگزار کنندگان ماین پیش نشست علمی، به بیان نقش مهم موسسه آموزش عالی علوم انسانی در برگزاری این کنفرانس بین المللی اشاره نمود.

وی موضوع محوری همایش علوم انسانی و دینی؛ مبارزه با افراط گرایی را ریشه یابی افراط گرایی در بین دانش های اسلامی و نیز پایه های علوم انسانی بیان نمود و اظهار داشت: فهم نادرست برخی از گزاره های دینی و محتواهای علوم دینی منشا و خاستگاه افراطی گری است،  که در علوم مختلفی چون فقه، تفسیر و کلام یافت می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی به نقش بی بدیل علوم انسانی در بررسی عوامل و ریشه های افراطی گرایی در صحنه ی اجتماع اشاره نمود و ابراز داشت: باید از دانش هایی چون جامعه شناسی، روان شناسی و حقوق جهت ریشه یابی پدیده ی رو به رشد تکفیر بهره جست.

دکتر حاجی ده آبادی رئیس موسسه آموزش عالی علوم انسانی، در پایان این نشست علمی، ضمن ابراز خرسندی از حضور حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در این نشست علمی، از همکاری علمی موسسه در ارائه ی حداقل پنج مقاله ی علمی به دبیرخانه ی همایش خبر داد.

درس اخلاق موسسه آموزش عالی علوم انسانی

درس اخلاق موسسه آموزش عالی علوم انسانی،  با حضور حجت الاسلام والمسلمین استاد عرفان،برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عرفان، استاد درس اخلاق حوزه و دانشگاه، در ابتدای سخنان خود، مفهوم «تفکر» را مورد بررسی قرار داد و گفت: سنجیدن، ارزیابی‌، بررسی، آفت شناسی و آسیب یابی، همگی از معانی تفکر به شمار می آید.

وی اظهارداشت:‌در بعضی از روایتها آمده است که تفكرُ ساعةٍ خیر من عبادة سنةٍ(یک مقدار اندیشیدن از عبادت سال بهتر است) ولی در برخی از روایتها آمده تفكرُ ساعةٍ خیر من عبادة سبعین سنةٍیک مقدار اندیشیدن از عبادت هفتاد سال بهتر است.

استاد درس اخلاق در ادامه افزود: این دو روایت را اینگونه قابل جمع است؛ این دو تناقض و تضاد با هم ندارند، بلکه با توجه به پیامد هر یک ازاین دو راویت، آن دو با هم قابل جمع هستند.

حچت الاسلام والمسلمین عرفان در ادامه به 7 مانع تفکر انسان اشاره نمود و گفت: 1- خلوت‌گریزی 2- تماشاگری3- هواپرستی4- نبود تهذیب نفس 5- شهوت گرایی 6- طمع 7- پرخوری،  باعث می‌شود که انسان نتواند تفکر کند.

وی بیان کرد: یکی از آفات تفکر، خلوت گریزی است؛ چون بستر تفکر،یکی سکوت است و یکی خلوت ، اینکه در اسلام این همه از سکوت تعریف  شده است، اینکه ما شخصیت هایی در اسلام داشتیم که اسمشان در دایره معنایی سکوت بوده به همین دلیل است در تاریخ داریم که فردی به نام ابن سکیت بوده ، خوب سکیت یعنی چه، یعنی کسی که بسیار سکوت کرده می‌کرده پس آفت تفکر، یکی خلوت گریزی است ما تا خلوت نکنیم نمی‌توانیم تفکر کنیم تا از جتماع کنار نیاییم و برای خودمان یک خلوتی پیدا نکنیم نمی‌توانیم تفکر کنیم اگر خلوت گریز شدیم تفکرگریز هم هستیم ؛ چون بستر تفکر یکی سکوت و دیگری خلوت است.

استاد در اخلاق موسسه افزود:‌یک بحث دیگر اندیشیدن های ممنوع است یعنی دین مقدس اسلام که به ما می‌گوید بیندیش، اکنون می‌گوید که در چند زمینه فکر نکن که اعم از، 1- ذات خدای متعال 2- گناه 3- موضوع های بی حکمت است که اسلام ما را منع از فکر کردن کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین عرفان اظهار کرد:‌یک روایت غلط در برخی کتاب ‌ها رایج شده است که باید به آن دقت داشته باشید و اصل  روایت این است مَن تَفَكَّرَ في ذاتِ اللّه  ألحَدَ کسی که در ذات خدا بیندیشد کافر می‌شود ولی در بعضی از کتابها این روایت را غلط نوشته‌اند که مَن تَفَكَّرَ في ذاتِ اللّه ألحَدَنه در عظمت خدا باید اندیشه کرد بلکه باید در صفات خدا اندیشید یکی از صفات خدا عظمت اوست پس باید در عظمت خدا اندیشه کرد.

وی در پایان افزود:‌ این روایت در اصل ذات الله بوده یکی از راویان غلط نوشته، دیگران هم آن غلط را نوشته اند، صحیحش تفکر نکردن در ذات خدا است ولی روایت داریم که در صفات خدا باید تفکر کنیم که یکی از صفات خدا عظمت او است./1325/ 204/ع

ارسال نظرات