۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۴۶۴۲۴۷

استقلال مالی حوزه های علمیه و نظر استاد میرباقری

عضو مجلس خبرگان رهبری ایجاد پشتوانه مالی برای حوزه های علمیه را خلاف اثر تربیتی انفاق دانست و گفت: این که برخی می گویند حوزه های علمیه باید پشتوانه مالی داشته باشند و باید چند کارخانه تولیدی برای امور طلاب وجود داشته باشد دیگر سبب رشد جامعه و رابطه دوستی و تعامل میان جامعه و حوزه نخواهد شد و اثر تربیتی انفاق در رابطه میان حوزه و جامعه از بین می رود.
حجت لاسلام والمسلمین میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری، امروز در مجلس عزای دهه آخر صفر در سالاریه قم به اهمیت انفاق در جامعه اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: انفاق مورد تأکید اسلام تنها انفاق مالی نیست اگرچه که این انفاق هم بارها در کنان نماز و زکات در قرآن ذکر شده است.

وی محبت میان مؤمنان را بنیان انفاق در جامعه اسلامی دانست و افزود: وقتی مؤمنان در راه خداوند همدیگر را دوست بدارند روابطشان بر مبنای محبت خداوند خواهد بود و انفاق و از خود گذشتگی هم رنگ الهی به خود می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به این که دو نگاه نسبت به نعمت های خداوند بر انسان وجود دارد، اظهار داشت: یک نگاه این است که این نعمت ها معیار کرامت و شرافت انسان است و هر که از نعمت های بیشتری برخوردار باشد از شرافت بیشتری برخوردار است؛ قران به شدت این نگاه را تخطئه می کند زیرا نتیجه این نگاه این است که انسان به سمت مال اندوزی بیشتر حرکت کند و قرآن از آن با عنوان تکاثر یاد می کند.

وی ادامه داد: نگاه دوم به نعمت های خداوند این است که این نعمت ها بستر ابتلای انسان است و اگر انسان بتواند این امکانات را در مسیر الهی خرج کندسبب عزت و کرامت می شود؛ در نگاه دوم انسان وابسته به امکانات نیست و فقط آن را وسیله ای برای قرب به خدا می داند و چنین انسانی به حدود دیگران تجاوز نمی کند و برای مال اندوزی و کسب امکانات به هر دری نمی زند زیرا آن را شرافت نمی داند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که گاهی خداوند امکانات دیگران را با دست انسان دیگری به او می رساند، ابراز داشت: برخی انسان ها از این نکته غافل اند و می گویند اگر خداوند بخواهد می تواند از خزائن بی انتهای خود به فقرا هم بدهد که این تفکر از نتایج غلط نگاه کرامت وار به مال است.

وی افزود: انسان باید توجه داشته باشد که اموالش را از غیر خدا درخواست نکند و اگر خداوند نعمتی به او داده است آن را فقط برای خود نخواهد؛ این یکی از مبانی معرفت شناختی انفاق در اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری اظهار داشت: یکی دیگر از مبانی معرفت شناختی انفاق این است که انسان خود را مالک چیزی نداند؛ اگر انسان خود را امانت دار نعمت های خدا بداند به راحتی انفاق می کند زیار کسی که خود را مالک می داند دچار نوعی از شرک خفی شده استو به سختی انفاق می کند.

وی با بیان این که انفاق به معنای داد و ستد با خدا و سبب پاکی انسان می شود، گفت: در آیات اولیه سوره حدید خداوند بنیان انفاق را در ایمان به خدا و رسول(ص) دانسته است و باور به این که مالی که امروز در دست ما است روزی در دست دیگران بوده است و روزی هم از دست ما خواهد رفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که انفاق در جامعه اسلامی دارای هدف و آرمانی بسیار والاتر از آنچه به عنوان تأمین اجتماعی در جوامع مدرن وجو دارد است، افزود: انفاق اثر تربیتی و رشد دهنده برای انسان و جامعه دارد در صورتی که در جوامع مدرن به صورت جبری کسری از درامد را به عنوان مالیات می گیرند و به افراد نیازمند می دهند که آن اثر تربیتی خود را از دست می دهد.

وی انفاق را در جامعه اسلامی یک دستور عمومی که هر کس از هر چه دارد باید انفاق کند دانست و خاطرنشان کرد: رابطه میان تجار و حوزه های علمیه نوعی از انفاق سازنده بوده است که تاجر با تواضع و خشوع خمس مال خود را به مجتهد می دهد و مجتهد هم خود را متعهد می داند که این اموال را در جهت خودش استفاده کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری تصریح کرد: این که برخی می گویند حوزه های علمیه باید پشتوانه مالی داشته باشند و باید چند کارخانه تولیدی برای امور طلاب وجود داشته باشد دیگر سبب رشد جامعه و رابطه دوستی و تعامل میان جامعه و حوزه نخواهد شد و اثر تربیتی انفاق در رابطه میان حوزه و جامعه از بین می رود.

وی تمدن غربی را در راستای مسابقه بر سر دنیا و مادی گرایی توصیف کرد و گفت: گردش اطلاعات آزاد مالی در غرب یک دروغ است و شرکت های خصوصی تمام تلاش خود را می کنند تا مال بیشتری به دست آورند و انسانیت در این نظام نادیده گرفته می شود؛ نتیجه ان می شود این که نیمی از ثروت جهان در دست 50 نفر است و 99 درصد مردم آمریکا زیر نفوذ 1 درصد سرمایه داران هستند./843/پ202/س

ارسال نظرات