۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۴۶۴۳۶۲

چند خبر کوتاه از جامعه المصطفی

آغاز دومین دوره آموزشی نیمه حضوری مباحث زن و خانواده، نشست سبک زندگی قرآنی؛ اصول، مبانی و روش ها، برگزاری نشست علمی «روش‌های تربیتی پیامبر اسلام(ص) از منظر قرآن کریم»، بخشی از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، مراسم افتتاحیه دومین دوره آموزشی نیمه حضوری مباحث زن و خانواده با عنوان «درس گفتار» در دانشگاه مجازی المصطفی در قم برگزار شد.

 فریبا علاسوند در مراسم افتتاحیه دومین دوره آموزشی نیمه حضوری مباحث زن و خانواده گفت: مباحث موضوع  زنان از زمانی که در داخل کشور شروع شد تازگی خود را حفظ کرده است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه خانواده انسان است و هر چیزی که در خصوص مسئله خانواده شکل می گیرد، همیشه تازگی خود را حفظ کرده است عنوان کرد: مسئله خانواده به راحتی از حوزه علاقه  انسان خارج نمی شود.

 وی ابراز داشت: مفاهیمی که در رابطه زنان مطرح است مانند حجاب، ازدواج و طلاق، از آن دست مسائلی است که هربار با شکل و شمایلی خاص در زندگی جامعه اسلامی مطرح می شود و همین مسئله باعث تازگی آن شده است.

 علاسوند اظهار داشت: جهانی بودن بحث زن و خانواده دلیل دیگر تازگی مباحث زنان است و حتی در خبرگزاری ها و سایت ها هم به بحث زن وخانواده و در موضوعات مرتبط خانواده پرداخته می شود، اینها نشان از اهمیت خانواده دارد.

 عضو هیئت علمی  مرکز تحقیقان زن و خانواده گفت:  تلاش های که در عرصه زن و مسائل مرتبط با آن شده برای این است که مسئله زن  از دغدغه های جهانی است.

این محقق ابراز داشت:  در کشور ما تا قبل از انقلاب مطالعه و جریان فکری فرهنگی در رابطه با زن وجود نداشت، البته این حرف بدان معنا نیست که رهبران دینی به زن و مباحث مرتبط با آن اهمیت نمی دادند.

وی افزود:  اما بعد از از دهه شصت اتفاقاتی در کشور افتاد که جامعه را به سمت مطالعه و جریان فکری در رابطه با زن  پیش برد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقان زن وخانواده خطاب به دانش پژوهان ابراز داشت:  نقش آموزش «درس گفتار» بسیار ارزشمند است، اما در آینده بستگی  دارد به اینکه چقدر بخواهید تاثیر بگیرید. دانشی که در اینجا  فرا می  گیرد بسیار وسیع است.

علاسوند بیان داشت: کسی که مطالعاتی درباره زن  دارد و آموزش های  مرتبط می بینند  یکی از فوائد آن عمیق ترشدن حوزه دانشی  او در مورد زن است؛ حضور در این کلاس ها  تحلیل را عمق می دهد و طبعا مطالعات آینده هم علمی تر خواهد بود.

"سبک زندگی قرآنی؛ اصول، مبانی و روش ها" برگزار خواهد شد

پانزدهمین نشست از سلسله نشست های علمی سبک زندگی اسلامی با عنوان "سبک زندگی قرآنی؛ اصول، مبانی و روش ها"برگزار می شود.

این نشست علمی با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر فاکر میبدی عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه و رئیس انجمن قرآن پژوهی حوزه، روز سه شنبه ۱۶آذرماه ساعت ۱۸، در محل موسسه سبک زندگی آل یاسین، به آدرس قم - خیابان صفاشهر- کوچه ۴ - پلاک ۵۰برگزار خواهد شد.

یادآور می شود؛ این جلسه پانزدهمین نشست از نشست‌های علمی در حوزه سبک زندگی اسلامی است، که توسط موسسه سبک زندگی آل یاسین، برگزار می‌شود.

برگزاری نشست علمی «روش‌های تربیتی پیامبر اسلام(ص) از منظر قرآن کریم»

مرکز تخصصی قرآن کریم المصطفی با همکاری گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه المصطفی ـ واحد کابل، اولین نشست از سلسله نشست‌های «قرآن و زندگی» با موضوع «روش‌های تربیتی پیامبر اسلام(صل الله علیه و آله و سلم) از منظر قرآن کریم» برگزار کرد.

با حضور معاونت‌های نمایندگی و دانشگاه المصطفی واحد کابل آقایان ـ دکتر افشاگر، جناب آقای شیخ‌زاده و جناب دکتر ذاکری ـ و حضور مسئولین معزز مراکز قرآنی، اساتید و قرآنیان گرامی در سالن اجتماعات دانشگاه المصطفی واحد کابل با برنامه‌های ذیل، برگزار گردید.

نخست، آیاتی از کلام الله مجید، زینت بخش نشست بود که توسط قاری آقای حمیدی تلاوت گردید، سپس ریاست مرکز جناب آقای اکبری ضمن خیر مقدم به مسئولین، اساتید و قرآنیان، راجع به اهمیت و اهداف نشست اشاره کرده و اعلام نمود که از این به بعد نشست‌های تخصصی قرآن و زندگی با موضوعات کاربردی هر ماه در یکی از مراکز قرآنی، برگزار می‌گردد تا از این طریق معنا و محتوای قرآن در زندگی ما راه یابد و به زندگی ما روح و معنویت ‌بخشد.

«روش‌های تربیتی پیامبر اسلام(صل الله علیه و آله و سلم) از منظر قرآن کریم» را در سه روش؛ یعنی روش اندرز و موعظه، روش انذار و تبشیر و روش الگوهای رفتاری پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) به صورت میزگرد، مورد بحث و بررسی قرار دادند که هر یک از کارشناسان موضوعات مربوطه را از زاویه‌های مختلف به بحث گرفتند که در:

الف) «روش اندرز و موعظه»

مباحث همانند مفهوم شناسی، فوائد و آثار موعظه، شرایط موعظه کننده، مصادیق استفاده پیامبر اکرم از این روش و پیام و درس‌های عملی این روش، مورد تبادل نظر قرار گرفت؛

ب) «روش انذار و تبشیر»

معنا و مفهوم انذار و تبشیر، تعداد آیاتی که در ارتباط با این دو روش مطرح است، و در سیره تربیتی پیامبر اکرم(ص)، کدام یک از روش‌های تربیتی بیشتر مورد توجه بوده است و ما به عنوان امت مسلمه از روش‌های تربیتی به کدام روش عمل کنیم، به بحث گزارده شد؛

ج) «روش الگوهای رفتاری حضرت»

به معنا و مفهوم تربیت، کاربرد آن، ضرورت انسان به الگو و مقتدا، نمونه‌های از روش تربیتی پیامبر به عنوان الگوی جهان بشری در قرآن و نیز بیان این مطلب که آیا تمام رفتارها و گفتارهای پیامبر، حجت و دلیل شده می‌تواند؟ یا خیر؟، مورد تجزیه و تحلیل واقع گردید که هر یک از کارشناسان  به تبیین سؤالات موضوعه به اجمال پرداختند. سر انجام این نشست تخصصی با جمع‌بندی و دعائیه‌ی قرآنی مجری ، در زمان مقرر به پایان رسید.

 مراسم سالروز رحلت پیامبر اعظم(ص) در سنگال

مراسم دهه آخر صفر همزمان با سالروز رحلت جانسوز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام در نمایندگی جامعة المصطفی در سنگال برگزار شد.

مراسم بزرگداشت رحلت جانسوز پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) و امام حسن مجتبی(علیه السلام) با حضور معاون سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در داکار، ایرانیان مقیم سنگال، کارکنان، اساتید و طلاب نمایندگی جامعه المصطفی در این کشور برگزار شد.

در مراسم سالروز رحلت جانسوز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام دو تن از دانشجویان جامعة المصطفی در رابطه با سیره امام حسین و امام رضا علیهما السلام سخنرانی کردند.

 حجت الاسلام والمسلمین معتقدی، نماینده جامعه المصطفی در سنگال در این مراسم ضمن تبیین فرازهایی از سیره پیامبر رحمت و امام مجتبی و امام رضا علیهما السلام، به گوشه ای از مصائب اهل بیت علیهم السلام اشاره نمود.

نوحه خوانی و مرثیه سرایی گروه مرثیه مؤسسه مزدهر به زبان عربی و زبان محلی ولوف یکی دیگر از برنامه های اجرا شده در این مراسم بود.

در پایان مراسم شیخ یاسین از اساتید نمایندگی جامعه المصطفی در سنگال، به مرثیه خوانی و ذکر مصائب اهل بیت علیهم السلام پرداخت.

   نهمین گردهمایی دانش آموختگان المصطفی برگزار می شود

نهمین گردهمایی سراسری دانش آموختگان با موضوع «دانش آموختگان؛ تفکر راهبردی و چالش های جهان اسلام»، برگزار می شود.

معاونت ارتباطات و بین الملل اداره کل مبلغان و دانش آموختگان جامعه المصطفی در نظر دارد نهمین گردهمایی سراسری دانش آموختگان را با موضوع «دانش آموختگان؛ تفکر راهبردی و چالش های جهان اسلام»، برگزار نماید.

برگزاری سمینارها و کارگاه‌های تفکر راهبردی و چالش‌های جهان اسلام، هم اندیشی منطقه ای و سخنرانی دانش آموختگان، پانل‌های تخصصی، بازدید از مراکز و نهادهای علمی، مذهبی و فرهنگی موفق، برنامه های زیارتی، ورزش و تفریحی و...، از برنامه های این گردهمایی به شمار می آیند.

شایان ذکر است؛ این همایش 25 بهمن تا 15 اسفند ماه 1395 برابر با 15 جمادی الاول تا 6 جمادی الثانی 1438 و 13 فوریه تا 5 مارس 2017 ، در قم و مشهد برگزار خواهد شد.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه دانش آموختگان جامعه المصطفی به نشانی  alumni.miu.ac.ir  مراجعه نمایند./1325/ت303/س

 

ارسال نظرات