۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۴۶۴۴۴۶
آیت‌الله سیدان:

استقامت، صفت اولیای الهی است

آیت‌الله سیدان گفت: صفتی که آن را باید از ولی خدا آموخت، صفت استقامت در گرفتاری‌ها است زیرا اولیای خدا در مشکلات و سختی‌ها استقامت زیادی داشتند.
سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدجعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان شب گذشته در حسینیه بیت الرضا (ع) مشهد ضمن تسلیت به مناسب شهادت امام رضا (ع) گفت: نام ائمه معصومین (ع) در قرآن کریم نیامده است اما در تعداد زیادی از آیات به طور تأویلی از این بزرگواران نام برده شده است.

وی افزود: شخصیت حضرت رضا (ع) در بیان پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) و نیز آثار به جا مانده از ایشان به ما معرفی شده است و گویای عظمت ایشان و در مجموع شخصیتی الهی، بی‌نظیر و توصیف ناپذیر هستند. همچنین باید دانست واقعیت حضرت رضا (ع) فوق شناخت ما است.

آیت‌الله سیدان با بیان این‌که آیات متعددی در ارتباط با وجود حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) وجود دارد، به ذکر و توضیح یکی از این آیات پرداخت و گفت: خداوند در سوره توبه آیه ۳۶ می‌فرماید؛ «إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ» ۱۲ماه در طول سال وجود دارد این ۱۲ماه از زمانی که خداوند زمین را آفریده وجود داشته است.

وی در ادامه افزود: خداوند از این ۱۲ماه برای چهار ماه ویژگی خاصی قرار داده است مانند این‌که در این چهار ماه جنگیدن حرام است. این چهار ماه عبارت‌اند از؛ رجب، ذی‌القعده، ذی‌الحجۀ و محرم. تعداد جانشینان حضرت رسول اکرم (ص) نیز ۱۲نفر است که چهار نفر از این بزرگواران علی نام دارند.

آيت الله سیدان در توضیح بیشتر این مطلب اظهار داشت: اولین امامی که علی نام دارد حضرت علی‌بن ابی‌طالب (ع) است که امام اول شیعیان هستند. امام دومی که علی نام دارد حضرت سجاد؛ علی‌بن حسین (ع)، امام سوم حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) و امام چهارم حضرت علی‌‌بن محمد معروف به امام هادی (ع) هستند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این‌که طبق روایات متعددی این چهار شخصیت تأویل «الْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ» هستند، تصریح کرد: این چهار امام معصوم (ع) دارای ویژگی‌های خاصی هستند که نکات فراوانی در این زمینه وجود دارد. در ارتباط با حضرت علی (ع) می‌توان گفت احادیث فراوان و خطبه‌هایی که از ایشان باقی مانده است بسیار روشنگر و راهنمای جهانیان است.

وی افزود: امام سجاد (ع) رساله حقوقی به انسان‌ها دادند که می‌توان از آن بهره‌های فراوانی برد. در این رساله حق به پنج قسم تقسیم شده است؛ حقی که در ارتباط ما با خداست، حق ما با خودمان، حق بین ما و دیگر انسان‌ها و حق ما با دیگر مخلوقات جهان. همچنین صحیفه سجادیه که مجموعه‌ای از دعاهای بسیار آموزنده است برای ما به جای مانده است.

آیت‌الله سیدان با بیان این‌که شخصیت سوم، حضرت رضا (ع) است که در این آیه به ایشان اشاره شده است، ابراز داشت: خصوصیت ویژه حضرت رضا (ع) شرایطی بود که در آن قرار داشتند. مأمون برای شکستن قدرت علمی امام (ع) از سراسر جهان بهترین عالمان ادیان و فرق را جمع کردند تا با امام (ع) مناظره کنند اما هیچ یک نتوانستند در مقابل استدلال‌های این امام همام سر تعظیم فرود نیاورند.

وی افزود: چهارمین امامی که در این آیه ذکر شده است، امام هادی هستند از ایشان نیز اثری جاودان و بسیار عمیق و تأثیر گذار به نام زیارت جامعه باقی مانده است. این زیارت به زیبایی و درستی رسول خدا (ص) و خاندان با عظمت ایشان را معرفی کرده است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در پایان حدیثی از امام رضا (ع) قرائت کرد و در توضیح آن گفت: به فرموده امام رضا (ع) انسان به درجه ایمان نمی‌رسد مگر این‌که سه خصوصیت داشته باشد؛ اول، صفتی که از خداوند می‌گیرد و آن صفت کتمان سر است. انسان مؤمن باید مانند خداوند که عیب تمام مخلوقات را می‌پوشاند، عیب مردم را فاش نکند و آن را بپوشاند.

وی افزود: دومین صفت مدارا کردن با مردم است که انسان باید از پیامبر اکرم (ص) این صفت را بیاموزد که ایشان أسوه این صفت هستند. سومین صفت که آن را باید از ولی خدا آموخت، صفت استقامت در گرفتاری‌ها است زیرا اولیای خدا در مشکلات و سختی‌ها استقامت زیادی داشتند./201/862/ب1

ارسال نظرات