۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۴۶۴۵۳۳
استاد حوزه علمیه:

قرآن انسان را به سمت معنویت هدایت می‌کند

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه هرگز نباید به گونه‌ای رفتار كرد كه نفس انسان او را خائن بنامد، گفت: هركس معرفت توحیدی پیدا نكند خائن است، آنچه ما را به سوی معنویت می‌برد قرآن است.
حجت الاسلام و المسلمین احدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی احدی استاد حوزه علمیه امروز چهارشنبه در مراسمی که به مناسبت شهادت امام رضا(ع) در امامزاده حسن(ع) برگزار شد با اشاره به اینكه از زمان حضور امام رضا(ع) در ایران جامعه ایرانی فقط در حد عشق، ارادت و نیازهای درونی خود خواهان امام بوده است، اظهار داشت: به همین منظور دروس علمی که از امام رضا(ع) تا قبل از شهادت به ایرانی‌ها ارائه داده شده است حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و حتی مشهد خبر ندارند.

وی ادامه داد: با حضور امام رضا(ع) سه رساله از سوی ایشان در ایران نوشته شده که بسیار سنگین است، به طوری که عالمان ما در آن وارد شده‌اند اما نتوانسته‌اند از پس آن برآیند، باید دانست که امام رضا(ع) یک جریان نیست بلكه یك واقعیت است.

استاد اخلاق حوزه علمیه تاکید کرد: یکی از سه رساله امام رضا(ع) رساله توحیدی است كه در آن بحث توحیدی را به خوبی امام شرح می‌دهند، این رساله باید در مدارس ما آورده شود تا سطح توحیدی فرزندان ما رشد كند.

حجت الاسلام والمسلمین احدی با بیان اینکه یكی از مواردی كه در رساله توحیدی آمده است قاعده تألیف و تفریق است، خاطرنشان کرد: خداوند بین اشیاء متضاد را جمع كرده تا محبت ایجاد شود و در عین حال بین اشیاء مانوس جدایی آفریده است تا ارتباط موازنه‌ای بین آنها برقرار باشد.

وی افزود: نفس انسان با بدن انس پیدا می‌كند، اما روحی كه در این بدن ایجاد شده است باید دید چگونه رابطه انس در آن به وجود می‌آید؟، نفس صورت و بدن ماده است و تنها كسی كه می‌تواند بین آن تفریق ایجاد كند خداوند است، خدا با تألیف و تفریق می‌خواهد نشان دهد مؤلف و مفرق اوست.

استاد اخلاق حوزه علمیه یادآور شد: بدن انسان سرشار از آب است، در عین حال حرارت و آتش آن بسیار بالاست، حال چه كسی می‌تواند این دو كه متضاد هستند در كنار هم قرار دهد؟، انسان دارای دو حالت خواب یا بیداری است، حال باید پرسید چگونه در حالت خواب ادراكات ما مشغول به فعالیت هستند، این قدرت فقط از خدا بر می‌آید پس باید گفت انسان نمی‌تواند با خدا لج كند.

حجت الاسلام والمسلمین احدی ابراز داشت: انسان می‌تواند اهل كرامت ‌شود، اما نباید کاری کند که جام معرفت توحید به دست شیطان بیافتد، در اصل امانت خدا را باید پوشیده نگه داشت.

وی در پایان با اشاره به اینکه هرگز نباید به گونه‌ای رفتار كرد كه نفس انسان او را خائن بنامد، تصریح کرد: هركس معرفت توحیدی پیدا نكند خائن است، آنچه ما را به سوی معنویت می‌برد رخت قرآن است، انسان گناهان اصلی توحید را نباید صدا كند./202/816/ب1

ارسال نظرات