۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸
کد خبر: ۴۶۴۵۴۷
حجت الاسلام پناهیان:

رفتار ضابطه مند از راه‌های رسیدن به اخلاص است

استاد حوزه علمیه گفت: توجه کردن به خدا کار آسانی است اما تداوم توجه به خدا راحت نیست. خداشناسی را فقط در جلسات دعا و همراه با عبارات عاشقانه نباید جستجو کرد؛ رفتارهای منضبط و منظم هم برای اخلاص لازم است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، ظهر امروز در مراسم عزاداری شهادت امام رضا(ع) که در محل مسجد حضرت زهرا(س) دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، به تبیین رفتار صحیح اجتماعی و دینی از منظر اسلام پرداخت.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: ترکیب رفتار منضبط و رفتار عاطفی مهم است. یک لحظه خدا از انسان می خواهد عاطفی باشد و در بازه دیگری می خواهد منضبط و قانونی رفتار کند. برخی می خواهند یا همیشه عاطفی برخورد کنند و یا همیشه منضبط، این کاری ندارد؛ اما باید بتوانیم این دو رفتار را باهم ترکیب کنیم.

وی افزود: اگر این جمع ضدین را در خود نداشته باشیم، ضعف شخصیتی پیدا خواهیم کرد و در خیلی جاها صدمه خواهیم خورد. در رابطه با خدا نیز باید هم ضابطه مند رفتار کنیم و در کنار آن یک رابطه عاطفی بسیار پیچیده، پر شوق و پر انتظار تعریف می شود. برخی می خواهند یا پیوسته رفتاری قانونی با خدا داشته باشند و یا همواره عاطفی باشند.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: توجه کردن به خدا کار آسانی است اما تداوم توجه به خدا راحت نیست. خداشناسی را فقط در جلسات دعا و همراه با عبارات عاشقانه نباید جستجو کرد؛ رفتارهای منضبط و منظم برای اخلاص لازم است.

استاد حوزه علمیه افزود: خدا رابطه ای قانونی با ما برقرار می کند و ما هم باید همین رابطه را با خدا برقرار کنیم. اعمال واجب در این حیطه است اما نیاز است که پس از اعمال واجب، با خدا مناجات هم داشته باشیم و این ترکیب، ترکیب خوبی است.

وی تأکید کرد: ترکیب این دو رفتار گاهی واقعا سخت است اما خدا از انسان چنین رفتاری را می خواهد. برای نمونه اگر انسان کاری را که می خواهد بابت آن دستمزد دریافت کند، برای رضایت خدا انجام دهد، ترکیبی از رفتار مخلصانه و حقوقی را انجام داده است. نمی توان گفت چون کاری را برای رضای خدا انجام می دهد، نباید حقوقی دریافت کند.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: عزاداری محرم و صفر را اکثرا رفتاری صرفا عاشقانه تلقی می کنند در حالی که اصلا این گونه نیست و یکی از حقوق اهل بیت(ع) بر ما این است که به زیارت آن ها برویم و شئونی از وجوب دارد. برای این که هم در آداب و احترام و هم در احساسات و محبت نسبت به ائمه در اوج باشیم، با رعایت کلیتی از تعالیم دینی حاصل می شود./202/820/ب1

ارسال نظرات