۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۴۶۴۹۴۲
حجت الاسلام والمسلمین احدی:

دیدن عالمی که انسان را به یاد خدا می اندازد عبادت است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: اینکه می گویند دیدن عالم عبادت است منظور عالمی است که انسان او را می بیند یاد خدا می افتد به نحوی که وقتی به این عالم نگاه می کنیم چهره او ما را به یاد خدا می اندازد.

ایت الله احدی

به گزارش خبرگزاری رسا،حجت الاسلام والمسلمین مهدی احدی  استاد درس خارج حوزه علمیه قم و  صاحب تفسیر  فروغ در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که شامگاه جمعه 12 آذرماه بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد الزهرا(س) تهران برگزار شد در ابتدا با شرح بند های هفتم و هشتم خطبه اول نهج البلاغه پرداخت و گفت: امام علی(ع) آن زمان از وجود جوی ضخیم که دور زمین را گرفته خبر دادند و خاصیت آن را بیان کردند.

وی ادامه داد: امروز طبق تحقیقات دانشمندان صدها کیلومتر این ضخامت دور زمین است که این جو از هوا و آب تشکیل شده است و مولا امیرالمومنین (ع) آن روز با این که علم نبود این جور علم شکافی کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین احدی به سه خاصیت این جو ضخیم دور زمین اشاره و اظهار کرد: این ضخامت باعث می شود که زمین صدمه ای از صدها میلیون شهاب سنگ نبیند، همچنین این جو ضخیم اقدام به تولید اکسیژن و کربن می کند که گیاهان با تولید آن می رویند و بشر ادامه حیات می دهد و سومین خاصیت آن اشعه خورشید را تصفیه می کند.

این استاد حوزه علمیه با انتقاد از آشنا نبودن جامعه با نهج البلاغه افزود: امروز دنیای آمریکا تشنه علم نهج البلاغه شده اما می بینیم برخی از جوانان ما و حتی خانواده ها با نهج البلاغه آشنا نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین احدی در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به مبحث توحید بیان کرد: توحید بزرگترین محورش این است که می خواهد دوستان راستینش را تشکیل دهد و به آنها اولیاءالله بگوید.

سّر موفقیت عرفا

وی با اشاره به سّر موفقیت عرفا گفت: سّر تمام عرفای نامی این بوده که در توحید کار کرده اند و توحید را از ولایت گرفته و به آن رسیده اند.

حجت الاسلام والمسلمین احدی به برخی از اسرار زیارت نامه ها اشاره و بیان کرد: در زیارت بعید رسول الله(ص) بیاناتی آمده که حد و اندازه زائر مشخص می شود که چقدر باید باشد؛همینطور در زیارت امام حسین(ع) بیان شده که از اینجا برمیگردم شما کاری کنید که دیگر گناه نکنم.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: سینه زنی اشتباه نیست بلکه ضروری و لازم هم هست اما در کنار آن از توحید فاصله نگیرید، خود امام حسین(ع) که تا صبح برایش سینه می زنید رساله توحیدی دارد بنابراین باید در توحید قوی شوید.

دیدن چه عالمی عبادت محسوب می شود؟

حجت الاسلام والمسلمین احدی با مطرح کردن این پرسش که دیدن چه عالمی عبادت محسوب می شود، اظهار داشت: اینکه می گویند دیدن عالم عبادت است منظور عالمی است انسان او را می بیند یاد خدا می افتد.

وی ادامه داد: به نحوی که وقتی به این عالم نگاه می کنیم چهره او ما را به یاد خدا می اندازد، سکوتش ذکر است، نگاهش عبرت است، سخنانش حکمت است و حتی راه رفتنش بین مردم مایه برکت است، نگاه کردن به چنین عالمی ما را یاد خدا می اندازد.

صاحب تفسیر فروغ با اشاره به روایتی از امام علی(ع) که فرمودند: اگر کسی فکر می کند ولی خدا در مردم خیلی فراوان است چنین نیست، بیان کرد: خداوند ولی خود را مخفی کرده و در همین زمین و مساجد ولی خدا هم رفت و آمد می کند و مردم هم او را می بینند اما مثل اینکه ندیده اند چون با گناه چشم آنها آلوده شده و این چشم نابینا است و نمی تواند ولی خدا را ببیند.

اهل حال نباشید اهل همت باشید

این استاد حوزه علمیه قم افزود: علامه حسن زاده آملی از میرزا جواد آقا ملکی تبریزی نقل کردند که ایشان می گفت اهل حال نباشید بلکه اهل همت باشید. بعد می فرمود که مثلا فرد بچه اش مریض می شود یا چیزی از دست می دهد و حال و سوز و گداز خوبی کسب می کند اما این اهل حال بودن خوب نیست.

وی در ادامه گفت: این حال می آید و می رود، خیلی ها بودند که در شب قدر حال خوبی بدست آوردند اما بعد از ماه رمضان باز به گناهانشان بازگشتند پس مهم اهل همت بودن است.

حجت الاسلام والمسلمین احدی بیان کرد: عارف مطلق بودن فایده ندارد بلکه باید در متن جامعه بود ولی گناه  نکرد پس تا می توانید همت خود را بالا ببرید و پاکی بیشتری داشته باشید./1330/303/ب3

ارسال نظرات