۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۴۶۶۳۶۲
آیت الله مجتهد شبستری:

امر به معروف در موارد شبهه موضوعیه لازم نیست

امام جمعه تبریز گفت: در موارد شبهه موضوعیه امر به معروف و نهی از منکر لازم نیست، بنابراین در جایی که به جهت شبهه موضوعیه روزه را ترک کند این فریضه لازم نیست.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه درس خارج فقه امر به معروف و نهی از منکر، با اشاره به فروعی در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر برای صغیر لازم نیست.

وی با بیان اینکه اگر مورد از مواردی باشد که حاکم شرع بر ترویج آن و ریشه دار شدن آن مخالف است در این موارد لازم است، اظهار داشت: برای مثال دروغ چیزی است که شارع مقدس بر ترویج آن مخالف است، بنابراین باید بچه صغیر ممیز را از دروغ باز داشت تا عامل ترویج دروغ در جامعه نشود.

امام جمعه تبریز ادامه داد: بنابراین این امور از آن جایی که مورد رضایت شارع نیست باید شخص صغیر ممیز غیر مکلف و بالغ در این موراد تذکر داده شود، از این رو همه افراد با انجام این امور باید مورد تذکر داده شود.

وی ابراز داشت: اگر در جایی شخصی معذور باشد از روزه گرفتن مانند آنکه بیمار باشد و یا مسافر باشد و طوری روزه خواری کند که هتک حرمت رمضان باشد در این موارد باید تذکر داده شود تا علنی روزه خواری نکند، در اینجا امر به معروف از باب هتک حرمت است نه از باب روزه خواری، چرا که این شخص مکلف نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فلسفه امر به معروف و نهی از منکر عمل افراد به تکالیف شرعی خود است، ابراز داشت: بنابراین در جایی که شخص مکلف نیست انجام امر به معروف لازم نیست، مگر در مواردی که عنوان ثانوی بر آن حاکم باشد، در جایی که شرب خمر به جهت بیماری برای فرد اشکال ندارد ولی علنی چنین می کند، تذکر در این موارد به جهت عمل علنی نسبت به آن است.

وی ابراز داشت: در موارد شبهه موضوعیه امر به معروف و نهی از منکر لازم نیست، بنابراین در جایی که به جهت شبهه موضوعیه روزه را ترک کند این فریضه لازم نیست، اما در موارد شبهه حکمیه امر عکس است، بنابراین اگر به شخصی به جهت شبهه حکمیه امری را ترک کند در این صورت امر به معروف لازم است.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به مراتب امر به معروف و نهی از منکر، افزود: مرتبه نخست امر به معروف و نهی از منکر اعلام انزجار قلبی است، مانند اینکه با مشاهده حرامی انزجار خود را با انداختن سر، چهره عبوسی و یا قطع ارتباط نمایش دهد، مرتبه دوم تذکر لسانی و مرتبه سوم عملی و تأدیبی است./۸۵۴/202/ب3

ارسال نظرات