۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۴۶۶۷۰۱
حجت الاسلام عالی:

ضربه خوردن از دشمن، ثمره جهالت و عدم بصیرت است

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه دشمن شناسی به عنوان بصیرت دینی شناخته می‌شود، گفت: اگر انسان نسبت به نقاط ضعف و قوت دشمن جاهل باشد امکان زمین خوردن و آسیب دیدنش فراوان است.
حجت الاسلام عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عالی، استاد حوزه علمیه یکشنبه شب در هیأت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امام صادق(ع) فرمودند: بنی‌امیه اجازه می‌دادند تا مردم اصول و فروع دین را آموزش ببینند اما هرگز اجازه نمی‌دادند که آنها ابعاد و معیارهای مختلف شرک را آموزش ببینند؛ زیرا اگر مردم نسبت به شرک شناخت پیدا می‌کردند سیرت بنی‌امیه رسوا می‌شد.

وی با تأکید به اینکه انسان دیندار علاوه بر دین شناسی باید نقطه مقابل دین یعنی کفر و شرک را نیز بشناسد، بیان داشت: این شناخت مانع نفوذ کفر و شرک به دین و ایمان انسان می‌شود، انسان مومن نه تنها دوست بلکه دشمن را نیز باید به صورت کامل بشناسد، برای دینداری تنها شناخت جبهه خودی و غافل شدن از جبهه دشمن کافی نیست.

حجت الاسلام عالی در ادامه ابراز کرد: انسان مؤمن به سبب شناختی که از شرک دارد می‌تواند نسبت به آن دافعه داشته باشد و ایمان خود را از خطرات احتمالی شرک حفظ کند، انسان به هر اندازه شناختش به شرک و کفر قوی‌تر باشد ایمانش نسبت به دین خالص‌تر می‌شود.

این استاد حوزه علمیه با تأکید به اینکه دشمن شناسی به عنوان بصیرت دینی شناخته می‌شود، گفت: اگر انسان نسبت به نقاط ضعف و قوت دشمن جاهل باشد امکان زمین خوردن و آسیب دیدنش فراوان است.

وی شیطان را مهم‌ترین دشمن انسان معرفی کرد و اظهار داشت: شیطان برای گمراه ساختن انسان‌ قسم یاد کرده است، انسان به هر اندازه شرک و دشمنان اهل بیت(ع) را کوچک ببیند شأن ایمان و مقام اهل بیت(ع) را تنزل داده است.

حجت‌الاسلام عالی با بیان اینکه امروز همه هم و غم شیطان ایجاد موانع برای امر ظهور است، گفت: شیطان در رأس همه دشمنان انسان قرار دارد و تکبر از مهم‌ترین صفات او به شمار می‌رود، امام علی(ع) فرمودند: شیطان پیشوای اهل لجاجت و جلودار مستکبران است، او با کبریای الهی در افتاد و لباس استکبار و تکبر را پوشید و لباس فروتنی و تواضع را از خود خارج کرد.

این خطیب مشهور اضافه کرد: مقام شیطان هم ردیف ملائکه بود اما با تکبر ورزی همه عبادات و مقامش حبط شد، زیرا او همه کمالات به دست آمده را از آن خود می‌دید، تواضع و فروتنی محوریترین و کلیدی‌ترین صفت اولیای الهی است زیرا همه امور را از آن خدا می‌بینند و می‌دانند.

وی در پایان فقر را کلیدی‌ترین صفت بندگی و کبر را مهم‌ترین صفت شیاطین بیان کرد و گفت: عُجب سبب رانده شدن انسان از درگاه الهی می شود و شاکر بودن اسباب قرب و رضایت الهی را فراهم می‌کند./813/201/ب2

ارسال نظرات