۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
کد خبر: ۴۶۷۲۲۷
آیت الله یثربی:

بازگشت علما به مناطق بومی خود ضروت دارد

استاد حوزه علمیه قم گفت: بسیاری از علما پس از دوران تحصیل در قم دیگر رغبتی برای بازگشت و استقرار در بلاد خود را ندارند؛ که این عامل موجب خالی شدن شهرستان‌ها از علمای تحصیل‌کرده و آگاه شده است.
آیت الله یثربی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله یثربی، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در دیدار نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری با ابراز نگرانی از خالی شدن شهرها از حضور علما، اظهار داشت: بسیاری از مناطق شهری و روستایی کشور با کمبود روحانی و مبلغ حوزوی رو به‌ رو است.

وی اصلی ترین عامل حفظ دین در جامعه را وجود علمایی دانست که با ارتباط خوب و زندگی در بین مردم تعالیم دین و اسلام را به آنان بیاموزند و تصریح کرد: در طول تاریخ علمای دین حافظ و مرزبان اعتقادات و دانش فقهی و دینی مردم بوده‌اند، عدم بهره‌مندی مردم از این ذخایر عظیم معنوی موجب خسران خواهد بود.

آیت الله یثربی با تأکید بر گسترش مدارس علمیه در سراسر شهرهای کشور و تمرکز زدایی از قم، تصریح کرد: بسیاری از علما پس از دوران تحصیل در قم دیگر رغبتی برای بازگشت و استقرار در بلاد خود را ندارند؛ که این عامل موجب خالی شدن شهرستان‌ها از علمای تحصیل‌کرده و آگاه شده است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به تنگ نظری عده ای نسبت به علما انتقاد کرد و اظهار داشت: لازمه حضور علما در شهرستان ها آزادی عمل و احترام به آنها است، مردم از دیرباز به حضور روحانیت آگاه، فاضل، متقی و ارزشی علاقه‌مند بوده و هستند.

وی با تأکید بر این‌که بایستی زمینه‌های لازم برای بازگشت علما از حوزه های علمیه بزرگ کشور به شهرها و روستاهای بومی فراهم شود، گفت: بخشی از معضل کمبود روحانی در مناطق از این راه حل می شود اما بایستی به فکر ارتقای ظرفیت پذیرش حوزه های علمیه شهرستان ها نیز بود.

آیت الله یثربی در پایان با تقدیر از تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه‌روزی حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی، تولیت حوزه های علمیه مراغه در احیای مدارس علمیه تاریخی این شهر، گفت: توسعه مدارس علمیه شهرها بایستی توأم با توجه به ارتقای سطح کیفی آموزش باشد./935/202/ب2

ارسال نظرات