۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۴۶۸۵۰۳
صالحی:

نقد، بهترین راه معرفی یک کتاب است

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز باید منتقد، کتاب خوب را با نقد خود به اهالی کتاب معرفی کند، زیرا بسیاری از خوانندگان علم و فرهنگ امروز با مشکل سردرگمی مواجه هستند و اساتید نقد می‌توانند به عنوان راهنما در این زمینه اقدام کنند، از یک سو می‌توان گفت یکی از رسالات منتقدین امروز در اصل همین است.
اختتامیه نقد کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعدازظهر امروز در اختتامیه سیزدهمین نقد کتاب که در خانه فرهنگ و هنر و معماری برگزار شد با اشاره به اینکه در زمینه نقد پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است، اظهار داشت: خوشبختانه در حوزه نقد شاهد اتفاقاتی در بخش قالب و فرمت بوده‌ایم که می‌تواند فرصت‌های خوبی را برای موضوع نقد پدید آورد.

وی ادامه داد: در گذشته نقد ما در دو قالب مکتوب و شفاهی خلاصه می‌شد، نقد شفاهی به سبب آنکه رو درو است موجب می‌شود که موضوع کتاب شفاف‌تر شود، همچنین در این نوع نقد به خاطر آنکه پینگ پنگ کلامی رخ می‌دهد ترکیب‌سازی‌هایی در جلسه ایجاد می‌کند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقد مکتوب تاکید کرد: نقد مکتوب در ابتدا این فرصت را برای نویسنده ایجاد می‌کند که با تمرکز به تمام زوایا نگاه کند و نقد خود را بنویسد، در اصل بین کلام و قلم فاصله زیادی وجود دارد، در کلام باید با شتاب سخن گفت اما در قلم این شتابزدگی وجود ندارد.

صالحی یادآور شد: یکی از موضوعاتی که این روزها در حوزه نقد باید به آن اشاره کرد موضوع فضای مجازی است، در حال حاضر باید به این بخش هم دقت کرد زیرا فضای مجازی در کنار قالب نقد مکتوب و شفاهی به عنوان فرمت سوم در حال شکل‌گیری است.

وی افزود: فضای مجازی توانسته روند نقد به‌طور عام و نقد کتاب به‌طور خاص را در دوگانه مکتوب و شفاهی ایجاد کند، در واقع در این بخش ارائه محاسن و نیکویی‌های هر دو بخش نقد مکتوب و شفاهی ممکن می‌شود، بدین ترتیب باید در مسیر نقد باید از ابزارهای جدیدی چون فضای مجازی نیز استفاده کنیم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما در نقد کتاب بیشتر به قسمت آسیب‌شناسی می‌پردازیم، خاطرنشان کرد: ما در بخش نقد باید به نواقصی که در قالب و محتوا نیز وجود دارد توجه کنیم، در اصل در نقد کتاب باید از زوایا مختلف به آن نگاه و نقد و بررسی کرد.

صالحی ابراز داشت: در گذشته به راحتی کتاب مفید قابل رویت بود، زیرا حجم کتاب‌هایی که انتشار پیدا می‌کرد محدود ولی مفید بود، اما امروزه در میان حجم وسیع کتاب‌های کم‌فایده یا حتی بی‌فایده کتاب‌های خوب را به راحتی نمی‌توان پیدا کرد، در واقع بازار امروز کتاب شبیه انباری شده که کتاب‌های خوب در آن مدفون می‌شوند.

وی در پایان گفت: امروز باید منتقد، کتاب خوب را با نقد خود به اهالی کتاب معرفی کند، زیرا بسیاری از خوانندگان علم و فرهنگ امروز با مشکل سردرگمی مواجه هستند و اساتید نقد می‌توانند به عنوان راهنما در این زمینه اقدام کنند، از یک سو می‌توان گفت یکی از رسالات منتقدین امروز در اصل همین است./816/202/ب3

ارسال نظرات