۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۴۶۸۵۵۸
دبیر اجرایی جشنواره عمار:

فیلم های ارسال شده به جشنواره به دغدغه های مردم می پردازند

دبیر اجرایی جشنواره عمار گفت: عمده فعالیت‌های جشنواره فیلم مردمی عمار به روی اکران‌های مردمی استوار بوده است. برای همین فیلم «هنگامه» توانست در بیش از ۷۰۰ نقطه کشور اکران شود و ۱۰۰ هزار نفر مخاطب داشته باشد.
جشنواره عمار

به گزارش خبرگزاری رسا، سید رسول منفرد‌زاده، درباره اکران‌های مردمی و تعداد آثار ارسال شده به جشنواره عمار اظهار کرد: عمده فعالیت‌های جشنواره فیلم مردمی عمار به روی اکران‌های مردمی استوار بوده است. برای همین فیلم «هنگامه» توانست در بیش از ۷۰۰ نقطه کشور اکران شود و ۱۰۰ هزار نفر مخاطب داشته باشد. جالب است بدانید این فیلم با بلیط فروشی اختیاری که داشته، توانسته ۷۰ میلیون تومان فروش داشته باشد. منظور از بلیط فروشی اختیاری نیز این است که ابتدا فیلم به نمایش در می‌آمد و بعد از نمایش هر تماشاگری که علاقه داشت بلیط فیلم را خریداری می‌کرد.

وی افزود:  نکته جالب درباره اکران‌های مردمی این فیلم به این امر بر می‌گردد که برخی از تماشاگر‌ها بلیط‌های زیادی را در راستای حمایت از این کار ارزشمند، خریداری می‌کردند. برای مثال در یک اکران مردمی فردی ۱۵۰ هزار تومان، بلیط‌های این فیلم را خریداری کرد یا در بحرین فردی در منزلش «هنگامه» را به نمایش در آورد و هشتاد هزار تومان از این راه بلیط فروخت. استقبال از این فیلم نیز به این دلیل روی داد که مردم فیلم‌هایی درباره مدافعان حرم ساخته شود را می‌پسندند، نکته‌ای که هدایت‌کنندگان سازمان تماشا چشمان خود را به روی آن بسته‌اند.

منفرد درباره همکاری این جشنواره با فیلم مقاومت نیز گفت: در هفته دفاع مقدس همکاری مشترکی با جشنواره فیلم مقاومت داشتیم تا بتوانیم فیلم‌هایی با محوریت شهدای مدافع حرم به نمایش در آوریم. اتفاقی که رخ داد و خوشبختانه با استقبال مردم نیز مواجه شد. در بخش بین‌الملل جشنواره هم کارهایی با محوریت  ۲۸ مرداد اکران شد و در حاشیه همین قسمت یکی از فیلمسازان مطرح آمریکای جنوبی در جشنواره حضور پیدا کرد و درباره سیاست‌های استعماری قدرت‌های بزرگ در سینما سخن گفت.

دبیراجرایی جشنواره عمار هم چنین عنوان کرد: از دیگر اقدامات این جشنواره به سفرهای استانی دبیرخانه جشنواره عمار بر می‌گردد. این اقدام نیز به این دلیل انجام شده که هم از مشکلات پیش‌روی فیلمسازان جوان مطلع شویم، هم اینکه بتوانیم به اکران‌های مردمی جشنواره دقت و نظارت بیشتری داشته باشیم. بنابراین شهرهایی چون آبادان، گنبد، گرگان، بندر عباس، بیرجند، از جمله شهرهای بودند که در این سفرها مورد بازدید قرار گرفتند.

منفرد در ادامه پیرامون دوره جدید جشنواره عمار خاطرنشان کرد: در شهریور سال جاری فراخوان این رویداد انقلابی اعلام شد و تا پنجم آذر نیز آثار درخواستی از سوی دبیرخانه پذیرفته شد. با این توضیح ۲۹۶۰ اثر فرم حضور در جشنواره را امضا کردند که از این تعداد ۱۳۰۰ فیلم، ۶۱۰ مستند، ۲۲۰ موزیک ویدیو، ۲۷۰ فیلم داستانی، ۱۶۴ پویانمایی و ۴۷ اثر تلویزیونی برای حضور در جشنواره عمار درخواست حضور داده بودند.

وی به توضیح فوق اضافه کرد: درباره آثاری که در جشنواره حضور دارند باید این نکته را اضافه کنم که فیلم‌هایی که برای این جشنواره فرستاده شده‌اند بیشتر آثاری هستند که مبتنی بر دغدغه مردم است. در این میان موضوعی چون مدافعان حرم جایگاهی ویژه در تولیدات دارد. در کنار این موضوع، اقتصاد مقاومتی نیز از این مضامینی بود که مد نظر فیلمسازان عمار قرار گرفت. در همین رابطه دو فیلمی با عنوان‌هایی «روزگار اکبر» و «سید احمد» تولید شد که توانست با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شود. در کار اول محور، پیرمردی کوری بود که به تلاش، زندگی خانواده خود را می‌گذراند و در فیلم دوم نیز فرد قطع نخاعی که با شرایط نامناسب جسمی از کار کردن غافل نبود مدنظر فیلم بود.

منفرد‌ با بیان اینکه امسال اکران‌های جشنواره قبل از  داوری‌ها انجام شد، اظهار کرد: خوشبختانه امسال اکران‌های مردمی قبل از داوری‌ها انجام شد، چون می‌خواستیم از نظرات و بازخوردهای مردمی نیز مطلع باشیم. با این توضیح فیلم‌هایی چون «دایو»، «نبرد پنهان»، «قابلمه» و «روزگار اکبر» با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد. درضمن باید اضافه کنیم این جشنواره در ایام الله ۹ دی به مرکزیت سینما فلسطین برگزار خواهد شد، اما بسیاری از شهرها و نقاط مختلف کشور میزبان آثار جشنواره عمار هستند./872/102/ب3

ارسال نظرات