۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۴۶۸۹۰۰
آیت‌الله امین خراسانی تأکید کرد؛

امام عصر تنها راه رسیدن به عشق الهی

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه زمین در هر زمانی خالی از حجت خدا نمی شود، گفت: هم‌اکنون عزیزترین و مقرب‌ترین شخص در درگاه الهی امام زمان(عج) است و باید عاشقان این مهم را بدانند که تنها راه رسیدن به معشوق حقیقی ایشان است.
آیت‌الله خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد امین خراسانی در جلسه اخلاق هفتگی که در دفتر وی برگزار شد، به تبیین مراحل عشق به خداوند پرداخت و گفت: انسان بر اساس نیاز فطری، خواهان جمال و کمال است و با عنایت به اینکه خداوند از حیث جمال و کمال بی‌بدیل است انسان باید محبت خویش را فقط نثار او کند.

عشق به خداوند سه مرتبه دارد

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه عشق حقیقی دارای سه مرحله است، اظهار داشت: اولین مرتبه عشق‌ورزی به ذات اقدس الهی، مرتبه دوم عشق‌ورزیدن به آثار محبوب ازلی و ابدی و مرتبه سوم عشق‌ورزیدن به محبان و مقربان خداوند است.

آیت‌الله امین به تشریح وجه تمایز عشق حقیقی با عشق مجازی پرداخت و گفت: در عشق مجازی محبانی که دل‌بسته‌ محبوب هستند به چشم رقیب و خصم به یکدیگر نظر می‌کنند و سعی دارند رقیب را از صحنه خارج کرده و محبوب را به خود اختصاص دهند، اما در عشق حقیقی نه‌تنها محبان به چشم خصومت و حذف به یکدیگر نگاه نمی‌کنند بلکه جملگی یکدیگر را دوست دارند از حیث اینکه اثر خداوند در محب تجلی پیداکرده است.

وی افزود: عاشق و محب حقیقی کسی است که تمام مخلوقات را دوست داشته باشد چراکه محبوب حقیقی در یکایک محبان دیگر تجلی دارد و هرکدامشان نشانه‌ای از وجود معشوق اصلی یعنی خداوند است.

توسل به اهل بیت راه رسیدن به خداوند است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه توسل جستن به مقربان درگاه الهی مرتبه‌ای از عشق‌ورزی اهل ایمان به خداوند است، تصریح کرد: توصیه خداوند این است که جوینده راه عشق باید نسبت به جمیع انبیا و اوصیا و محبان حقیقی، نوعی محبت و مودت در دل خود داشته باشد چراکه این محبان الهی از مقربان درگاه محبوب هستند و راه وصال عبارت است از اینکه اذن دخول به درگاه محبوب را گرفته و سپس وارد آن شود.

آیت‌الله امین با بیان حدیث پیامبر اکرم(ص)«مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً أَحَبَّنِي وَ مَنْ أَحَبَّنِي فَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ؛ هر كس على را دوست بدارد، مرا دوست می‌دارد و هر كس مرا دوست بدارد، خداوند از او راضى است» ابراز داشت: با استناد به این حدیث درمی‌یابیم که عاشقان خداوند باید عاشق محبان پروردگار باشند و محبت خداوند متوقف بر محبت مقربان درگاه اوست.

امام زمان مقرب ترین محب درگاه ایزدی

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 8 و 9 سوره نجم«ثمُ‌َّ دَنَا فَتَدَلیَ‌ فَکاَنَ قَابَ قَوْسَینْ‌ِ أَوْ أَدْنیَ» گفت: پیامبر اکرم(ص) در شب معراج به مقام و منزلتی از قرب دست‌یافت که فرشتگان مقرب حتی جبرئیل که مقرب‌ترین فرشته درگاه ایزدی است جا ماندند، بر این اساس درمی‌یابیم ایشان محو محبت الهی بوده‌اند که به این مرتبه از قرب رسیدند.

وی با تأکید بر اینکه در هر عصر و زمانی حجت خداوند بر روی زمین وجود دارد، عنوان داشت: هم‌اکنون عزیزترین و مقرب‌ترین شخص در درگاه الهی امام زمان(عج) است و باید عاشقان این مهم را بدانند که تنها راه رسیدن به معشوق حقیقی ایشان است، بر این اساس باید تمام تلاش خویش را به کار بگیرد تا موردعنایت ایشان واقع شود./841/پ202/س

ارسال نظرات