۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۴۶۹۲۴۲

چند خبر کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

برگزاری دومین همایش صدف کوثر در سطح جهان اسلام، برگزاری محفل قرآنی پژوهشی در مدرسه تحصیلات تکمیلی مشهد و چاپ موسوعه چهار جلدی ام المومنین خدیجه(س)در آینده نزدیک بخشی از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی العالمیه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، دبیر علمی همایش صدف کوثر از تشکیل دبیرخانه دائمی این همایش خبر داد و تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد دومین همایش صدف کوثر را در سطح جهان اسلام با حضور علمای شیعه و سنی برگزار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در گفت وگویی در حاشیه همایش صدف کوثر به جایگاه والای شخصیت حضرت خدیجه(س) اشاره داشت و گفت: این بانوی بزرگوار در بخش های مختلف زندگی از اولین ها هستند.

وی تصریح کرد: حضرت خدیجه(س) نخستین بانوی مسلمان، مدافع ولایت و ایثارگر ثروت است.

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: همچنین حضرت خدیجه کبری نخستین کسی است که متوجه نور رسالت نبی مکرم اسلام شد و حضرت محمد(ص) را تصدیق کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به علاقه خاص رسول اکرم(ص) به حضرت خدیجه(س) اشاره کرد و گفت: نبی مکرم اسلام تا سال ها بعد از رحلت این بانوی بزرگوار از ایشان تمجید می کرد.

وی با اشاره به اینکه حضرت خدیجه(س) مایه آرامش نبی مکرم اسلام بود، اظهار داشت: حضرت خدیجه(س) نخستین مادر همه مومنین است.

دبیر علمی همایش صدف کوثر در ادامه از تشکیل دبیرخانه دائمی این همایش خبر داد و تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد تا دومین همایش صدف کوثر را در سطح جهان اسلام با حضور علمای شیعه و سنی برگزار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: ممکن است برخی پیش نشست های دومین همایش صدف کوثر در خارج از ایران برگزار شود.

محفل قرآنی پژوهشی در مدرسه تحصیلات تکمیلی مشهد

محفلی قرآنی پژوهشی با حضور طلاب غیرایرانی مقاطع ارشد ودکترا، یکشنبه 28 آذر پس از اقامه نماز ظهر، در محل نماز خانه مدرسه تحصیلات تکمیلی مجتمع آموزش عالی مشهد برگزار شد.

به مناسبت میلاد پربرکت پیامبر اکرم صلی الله وعلیه واله و حضرت امام جعفر صادق علیه السلام و تقارن این ایام با هفته پژوهش با همکاری ادارات فرهنگی تربیتی و آموزشی پژوهشی مدرسه تحصیلات تکمیلی مجتمع آموزش عالی مشهد محفلی قرآنی پژوهشی با حضور طلاب غیرایرانی مقاطع ارشد ودکترا، یکشنبه 28 آذر پس از اقامه نماز ظهر، در محل نماز خانه این مدرسه برگزار شد .

در این برنامه قاری ممتاز استاد سید مرتضی علوی المپیاد بین المللی قرآن وحدیث جامعه المصطفی العالمیه، سید جواد علوی نفرات اول مسابقات سراسری المپیاد بین المللی قرآن وحدیث جامعه المصطفی العالمیه در رشته های قرائت و اذان به تلاوت قرآن کریم پرداختند .

درادامه حجت الاسلام والمسلمین استاد عبدالحمید واسطی محقق و پژوهشگر مجرب حوزه در مهمترین بخش از سخنان خود ضمن ارائه توضیحی تفصیلی و بیان راهکارها خاطر نشان کرد: مأموریت حوزه های علمیه ارائه چگونگی تحقق اهداف اسلام است.

در آینده نزدیک چاپ موسوعه چهار جلدی، ام المومنین خدیجه(س)

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به چاپ موسوعه چهار جلدی شخصیت ام المومنین خدیجه کبری(سلام الله علیها) اشاره نمود و گفت: خداوند متعال در میان ده زن برتر تاریخ، صفت «رضاء» به عنوان بالاترین ارزش الهی را برای خدیجه کبری(سلام الله علیها) عنوان کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، دبیر علمی همایش ملی صدف کوثر، به مناسبت بزرگداشت ام المومنین خدیجه کبری(سلام الله علیها)، اظهار داشت: بر اساس روایات اسلامی، پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) به حضرت خدیجه(سلام الله علیها) عشق می ورزید و همواره بعد از رحلت ایشان، مدح این بانوی بزرگوار را بازگو می کردند.

دبیر علمی همایش ملی صدف کوثر در ادامه ضمن ارائه گزارشی از برگزاری همایش ملی صدف کوثر، اظهار داشت: اعضای دبیرخانه برگزاری همایش ملی صدف کوثر ضمن حضور خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی، با هشت تن از مراجع معظم تقلید دیدار نمودند و از رهنمودهای ایشان بهره مند شدند.

 وی با اشاره به این که در نگاه مراجع، ما در حق ام المومنین خدیجه کبری(سلام الله علیها) کوتاهی نموده ایم، اظهار داشت: مراجع معظم تقلید بر معرفی ایشان به عنوان الگوی زن مسلمان به جهانیان تأکید نموده، این حرکت را کاری بسیار بزرگ و ارزشمند دانستند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان این که جامعه المصطفی، جامعه الزهرا و حوزه های علمیه خواهران، متولیان اصلی برگزاری نخستین همایش ملی صدف کوثر هستند، اظهار داشتپس از برگزاری جلسات متعدد با اندیشمندان حوزوی، کار شروع و سه کمیته علمی، متشکل از اعضای هیئت علمی مراکز حوزوی و دانشگاهی تاسیس شده، کمیته های اجرایی و سیاست گذاری کار خود را دنبال نمودند.

وی با تأکید بر این که همه مشارکت کنندگان در این همایش، با شنیدن نام خدیجه کبری(سلام الله علیها)، سر تسلیم در برابر شخصیت این بانوی بزرگوار می نهادند، ابراز داشت: برای نخستین بار است که در یک همایش، دو تن از مراجع عظام تقلید، سخنرانی می کنند.

دبیر علمی همایش ملی صدف کوثر با بیان ای که بیش از 180 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است، اظهار داشت: از این تعداد 50 مقاله برای انتشار در دوجلد آماده شده است.

وی به چاپ موسوعه چهار جلدی شخصیت ام المومنین خدیجه کبری(سلام الله علیها) اشاره نمود و خاطرنشان کرد: همزمان با برگزاری این همایش، بلوار بزرگی در شهر مقدس قم به نام خدیجه کبری(سلام الله علیها)، آراسته خواهد شد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی به چاپ کتاب سرور بانوان جهان، توسط دبیرخانه همایش اشاره نمود و اظهار داشت: در طی مراحل آماده سازی همایش ملی صدف کوثر، 5 برنامه تلویزیونی، به منظور معرفی شخصیت والای نخستین بانوی مسلمان به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که مجموعه های مختلف شهر مقدس قم، اقدامات ارزشمندی را برای با شکوه تر برگزار شدن بزرگداشت ام المومنین خدیجه کبری(سلام الله علیها) انجام دادند: اظهار داشت: ام المومنین خدیجه کبری(سلام الله علیها) بیش از 25 سال در کنار پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) زندگی کردند.

خدیجه(س) عنصر فعال عصر بعثت بود

رئیس جامعه المصطفی با اشاره به درجه معرفت و عرفان ناب و کم نظیر حضرت خدیجه کبری(س)، خاطرنشان کرد: در عصر جاهلیت پیش از بعثت پیامبر(ص) که مساوی با به انحراف کشیده شدن همه گروه های اجتماعی و سقوط تمام معارف باقی مانده از حضرت ابراهیم و سایر انبیاء(ع) بود، معدود نفراتی بودند که از این امواج سهمگین و چرخ های بی رحم انحراف و اعوجاج سقوط ارزش ها، رهایی یافتند و از میان آنان، معدودی قادر به احساس رسالت بودند که حضرت خدیجه(س) یکی از این اعضای این گروه اقل قلیل بود.

وی افزود: حضرت خدیجه(س) با لایه های عمیق معرفتی و فکری خود، در اواخر عصر جاهلیت که نهایت ظلمت در جزیره العرب و تمام کره خاکی حاکم شده بود، با گذر از همه تحلیل های سطحی همراه با کفر و انحراف، با نگاه عمیق آسمانی و راهبردی، حقیقت را می شناخت و توانایی استشمام رایحه  رسالت را داشت.

آیت الله اعرافی، حضرت خدیجه را حلقه گذر از دوره جاهلیت به عصر بعثت دانست و تصریح کرد: خدیجه پرچم دار و عنصر فعال دوره گذار و انتقال از ظلمت به نور بود. تاریخ انتقال بشر از جاهلیت که بر جزیره العرب حاکم بود به دوران جدید باشکوه در منحط ترین جامعه عالم بشریت، یک زایمان عظیم تاریخی بود و معدود انسان هایی در این دوره با جانفشانی نقش عنصر فعال را در این صحنه  داشتند که حضرت خدیجه(س) از پیشروترین این افراد بود.

وی، خدیجه(س) را الگوی جدیدی از زن در خانواده دانست و ابراز داشت: خانواده ای که فراتر از شاخص های معمول زندگی، ذوب در شاخص های متعالی باشد را می توان یک خانواده آرمانی دانست که خدیجه، فاطمه و زینب(س)، سه ضلع الگوی این خانواده آرمانی هستند.

رئیس جامعه المصطفی، الگوی دارایی و حکمت را در سیره حضرت خدیجه(س) متجلی دانست و اظهار داشت: همراهی ثروت حضرت خدیجه(س) با حکمت، معرفت، بصیرت و مقاومت، کم نظیر است و ایشان در سخت ترین شرایط الگویی برای جمع تمامی این ارزش ها در کنار ثروت شد؛ زیرا  تمکن مالی معمولا با راحت طلبی و دوری گرفتن از سختی ها همراه است.

آیت الله اعرافی، حضرت خدیجه را جلوه گاه انوار رسالت و امامت دانست و ابراز داشت: این جایگاه یک طهارت ذاتی و اکستابی را می طلبد که در حضرت خدیجه(س) به عنوان همسر پیامبر(ص) و مادر امامان معصوم(ع) جمع بود.

وی، بزرگداشت حضرت خدیجه(س) را دارای چند معنی دانست و ابراز داشت: همه ما مدیون این بانوی بزرگ هستیم و بر سر سفره این مادر نمونه نشسته ایم و باید سپاسگذار ایشان باشیم؛ اما برگزاری این همایش در کنار سپاسگذاری، نشان دهنده نیاز ما برای بازگشت به سیره نورانی آن حضرت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به بحث­های موجود میان شیعه و اهل تسنن در بحث امامت، ابراز داشت: در فرای این مباحث که از نظر ما باید با منطق و در فضای علمی و آرام درباره آن صحبت نمود، هجمه ای توسط جریانی انحرافی به خاندان پیامبر گرامی اسلام(ص) وارد می شود که خارج از بحث های دورن اسلامی و بخشی از نقشه دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف میان امت اسلام است./1325/303/ب3

 

ارسال نظرات