۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۴۶۹۸۹۹

چند خبر کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

برگزاری مسابقات ورزشی ویژه فرزندان طلاب المصطفی، نخستین جلسه کمیته قرآن شورای برنامه ریزی و هماهنگی و همایش بین‌المللی مطالعات اسلامی در غرب با رویکرد انتقادی، بخشی از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی العالمیه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، واحد تربیت بدنی با همکازی اداره فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی، به منظور ایجاد محیطی با نشاط در مدارس تحت اشراف مرکز امور طلاب وخانواده های طلاب غیرایرانی، اقدام به برگزاری مسابقات متنوع ورزشی ویژه تمامی سنین  نمود.

در این مسابقات که با حضور 540نفر از32 ملیت برگزار شد، به مقام های برتر هر رشته حکم قهرمانی وجوایز اهداء گردید.

شایان ذکر است، نفرات شرکت کننده در این دوره از مسابقات، از مدارس دخترانه و پسرانه هجرت و توحید، ویژه فرزندان طلاب غیرایرانی جامعه المصطفی بودند.

گفتنی است، برگزاری نخستین همایش پیاده روی دانش آموزی و نیز مسابقات فوتبال چمنی، از دیگر برنامه های واحدتربیت بدنی  ویژه فرزندان طلاب غیرایرانی جامعه المصطفی بوده است.

نخستین جلسه کمیته قرآن شورای برنامه ریزی و هماهنگی

اولین جلسه کمیته قرآن شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی پایتخت فرهنگ اسلامی مشهد ۲۰۱۷، چهارم دی‌ماه در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

مشهد اولین جلسه کمیته قرآنی شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی پایتخت فرهنگ اسلامی مشهد ۲۰۱۷، ظهر امروز چهارم دی‌ماه، با حضور سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و مدیران و نمایندگان دستگاه‌ها و متولیان امور قرآنی خراسان رضوی، در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، سیدسعید سرابی با اشاره به رویداد مشهد ۲۰۱۷، بیان کرد: مشهد مقدس، علاوه بر بهره‌مندی از بارگاه شریف امام رضا(ع)، دارای ظرفیت بالای قرآنی است و این شهر به خاطر برجستگی در حوزه قرآنی، جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد.

دبیر شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی مشهد ۲۰۱۷تأکید کرد: باید از بحث مشهد ۲۰۱۷و واقع شدن این شهر به عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلام در این سال، به عنوان فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های قرآنی این شهر به جهان اسلام بهره گرفت.

در ادامه این نشست، مدیران و نمایندگان دستگاه‌ها و متولیان امور قرآنی خراسان رضوی، به بیان ظرفیت‌های دستگاه اجرایی خود و نیز نقطه نظرات و پیشنهاداتی برای برگزاری مراسم افتتاحیه مشهد ۲۰۱۷پرداختند.

حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، به چاپ هنری قرآن کریم به عنوان یکی از برنامه‌های حوزه قرآن و عترت ارشاد اشاره کرد و گفت: علاوه بر چاپ قرآنی نفیس، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآنی با رویکرد سال ۲۰۱۷و برگزاری مسابقات قرآن کریم دانشجویان مسلمان جهان از دیگر اقداماتی است که پیگیری آن ادامه دارد.

وی با بیان اینکه برگزاری المپیاد قرآن و عترت، به همت جامعه المصطفی(ص) العالمیه از دیگر اقدامات در این زمینه است، بیان کرد: در حوزه فعالیت‌های قرآنی ۲۰۱۷دو کار در حوزه داخلی و خارجی باید صورت بگیرد که اقدام داخلی مربوط به مشهد و ایران است که به واسطه سازمان‌ها و نهادها انجام می‌شود اما در بحث اقدام خارجی در حوزه قرآنی مشهد ۲۰۱۷، اگر بنا باشد فعالیت‌های قرآنی که در مشهد وجود دارد را به جهان اسلام معرفی کنیم، نیاز به فعالیت جدیدی نداریم.

کاظمی‌نسب با اشاره به وجود بالغ بر۶۰قاری بین‌المللی و پنج هزار جلسه محلی قرآن در خراسان رضوی، وجود یک پنجم حافظان کشور در این استان و دیگر پتانسیل‌های قرآنی، افزود: باید سبقه طولانی مشهد الرضا و ظرفیت‌ها و فعالیت‌های این شهر را به جهان اسلام معرفی کنیم تا متوجه این ظرفیت‌ها شوند زیرا برای کشورهای جهان اسلام تازگی دارد که مثلا جلسه‌ای با قدمت ۴۰سال به صورت مردمی در این شهر وجود دارد.

مشهد نمودی از آمیختگی قرآن و عترت

وی با اشاره به حدیث ثقلین پیامبر اکرم(ص) افزود: باید معرفی ظرفیت‌های قرآنی مشهد به جهان اسلام صورت بگیرد تا جهان اسلام متوجه شوند که آمیختگی قرآن و عترت در این شهر وجود دارد و مشهد جلودار قرآن و عترت است که می‌توان روی آن مانور داد.

حجت الاسلام محمد خامه‌گر، دبیر گروه پژوهشی قرآن و نماینده دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز با اشاره به وجود تهمت‌هایی مبنی بر اینکه، شیعیان به اهل بیت(ع) توجه ویژه داشته و از قرآن کمتر بهره می‌برند، ابراز کرد: با توجه به اینکه مشهد عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلام و نه جهان تشیع را در اختیار دارد، لذا باید به واسطه این طرح، از جهان تشیع دفاع صورت بگیرد.

وی پیشنهاد کرد: سامانه اطلاع رسانی فعالیت‌های قرآنی طراحی و تهیه شود که در آن مراکز فعالیت و نوع فعالیت‌های قرآنی آنها معرفی شود، همچنین این طرح به کل کشور تعمیم داده شود و در کنار آن، نمایشگاه فعالیت‌های قرآن به سبک موضوعی برگزار شود.

محمدکاظم دبیری، معاون طرح و برنامه‌ریزی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی نیز بیان کرد: مراسم افتتاحیه مشهد ۲۰۱۷با حضور ۲۵۰مهمان خارجی از ۵۲کشور و ۱۵۰میهمان داخلی اعم از مسئولان و نخبگان و نیز با حضور مدیر کل آیسسکو برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری همایش ها و بازدیدهای مختلف برای این برنامه، ابراز کرد: برای برگزاری این مراسم، ۲۰-۲۵کمیته در حال فعالیت هستند.

مسئول دبیرخانه پایتخت فرهنگی جهان اسلام مشهد (۲۰۱۷م) همچنین با بیان اینکه برنامه‌های دستگاه‌های مختلف دریافت شده است، از تهیه و تدوین هفته‌نگاری فرهنگی که شامل ۵۲هفته است به زبان فارسی، انگلیسی و عربی و نشر آن در بین مهمانان خبر داد.

در ادامه محمدحسن محمدیان، نماینده سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، از برگزاری گردهمایی و نمایشگاهی با محوریت قرآن کریم با مساعدت مراکز فرهنگی آستان قدس رضوی و تدوین مستند قرآنی با عنایت به حجمه‌هایی که در بحث قرآنی نسبت به تشیع وجود دارد مبنی بر اینکه نگرش محدودتری به قرآن دارند و بیشتر به ائمه(ع) توجه می‌کنند، به عنوان برنامه‌های قرآنی یاد کرد.

وی در ادامه به ظرفیت‌های قرآنی آستان قدس اعم از مجموعه قرآن‌های خطی، پرداختن به تحصیل در دانشگاه رضوی در مقاطع مختلف، گروه قرآن و حدیث در بنیاد پژوهش ها اشاره کرد.

همچنین بهرام زارعان، معاون اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی، با تأکید بر بهره‌گیری از تجربیات استان اصفهان که در سال ۲۰۰۶دارنده عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلام بوده است، بیان کرد: اگر قرار است در مجموع اقدامات مورد ارزشیابی قرار بگیرد، باید شاخص‌های ارزشیابی ابلاغ می‌شد.

سپس مهدی رمضانی، رئیس اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه ما میراث قرآنی و جلساتی داریم که مغفول مانده‌اند، بیان کرد: امثال غلامعلی زحمتکش که با ۹۰سال سن هنوز پشت رحل قرآن‌اند، باید مورد توجه قرار گرفته و از این ظرفیت برای معرفی آنها بهره گرفت.

همایش بین‌المللی مطالعات اسلامی در غرب با رویکرد انتقادی

دومین همایش بین‌المللی مطالعات اسلامی در غرب با رویکرد انتقادی، روز گذشته با همکاری سازمان مطالعه و تدوین (سمت)، معاونت پژوهشی دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی و جامعة‌المصطفی العالمیه (شعبه تهران) در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در دومین همایش بین‌المللی مطالعات اسلامی در غرب با ارائه نمایه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) محسن الویری عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام، سیداحمدرضا خضری استاد گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران، محمدمهدی باباپور و عباس احمدوند از اعضای هیأت علمی دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی، به ارائه سخنرانی پرداختند.

در این مراسم از پژوهش‌های شادروان مرتضی اسعدی نیز تجلیل به عمل آمد. دکتر شهره روغنی مدیر پژوهشی سازمان مطالعه و تدوین (سمت) در سخنرانی خود در این بخش، ضمن تجلیل از اقدامات صورت گرفته، به سابقه آشنایی خود با دکتر مرتضی اسعدی و بحث درباره کتاب «مطالعات اسلامی در غرب انگلیسی زبان» پرداخت و خاطر نشان کرد: «با توجه به محتوای ارزشمند این اثر، انتظار می‌رفت که در جامعه دانشگاهی از آن استقبال زیادی شود. البته این کتاب برای دانشجویان دوره‌های کارشناسی تدوین نشده بود و اثری تحقیقی و اصیل به‌شمار می‌رود که در واقع پایان‌نامه دوره دکتری مرحوم اسعدی است. اگر کسی این کتاب را به‌دقت مطالعه کند، به گنجینه‌ای از اطلاعات سودمند در این حوزه دست می‌یابد».

وی افزود: «دکتر اسعدی محققی پرکار بود و پرکاری او از پرخوانی‌اش بود؛ اطلاعات فراوانش در حوزه‌های مختلف جای تحسین داشت و این فراوانی دانش در آثار او موج می‌زند. گویی ایشان پند مولانا را که می‌فرماید: «کوشش بیهوده به از خفتگی» است، سرلوحه زندگی خود قرار داده بود و گاه تا ۱۹ساعت در شبانه‌روز مطالعه و تحقیق می‌کرد».

گفتنی است؛ همایش بین‌المللی مطالعات اسلامی در غرب به دبیری مرضیه محصص عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و پت میرچلا، ارمال بگا و طیب علوی به عنوان پژوهشگر در این همایش حضور داشتند.

اولین محفل 45 روزه قرآنی طلاب و کارکنان نمایندگی اصفهان

نظر به اهمیت برگزاری محافل قرآنی و در پی تاکیدات رئیس المصطفی اصفهان بر مهارت افزایی و انس با قرآن، اولین محفل 45 روزه انس با قرآن کریم در نمایندگی برگزار گردید.

در این محفل که با حضور کارکنان به همراه جمعی از طلاب و مشتاقان به ساحت قرآن کریم برگزار شد، ابتدا استاد ثابت، کارشناس قرآنی نمایندگی با تلاوت زیبای خود عطر قرآن را در مجلس طنین انداز کرد.و در ادامه با روشی نوین، همخوانی قرآن کریم به همراه بیان نکات مهم تجویدی و روخوانی و روانخوانی هر قسمت از آیه صورت پذیرفت.

دانش آموختگی سه نفر از طلاب المصطفی در مقطع دکتری

سه نفر از طلاب بورسیه شده نمایندگی جامعه المصطفی در اندونزی، موفق به دانش آموختگی در مقطع دکتری شدند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمفید کوهساری، نماینده المصطفی در اندونزی، با اعلام این خبر گفت:  با حمایت های معاونت آموزش  و مرکز توسعه و فناوری  جامعه المصطفی،  تعداد 23 تن از طلاب دانش آموخته نمایندگی جامعة المصطفی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های اندونزی بورس گردیدند و به فضل الهی در ماه گذشته 3 نفر از آنان موفق به اتمام تحصیل خود و اخذ مدرک دکتری گردیدند.

وی با اشاره به اخذ مدرک دکتری توسط 8 نفر از دانش آموختگان این نمایندگی، افزود: بنده ضمن تبریک این موفقیت ارزشمند امیدوارم با استمرار حمایت از این برنامه ارزشمند در خلال چند سال آتی، تعداد دانشجویان دارای مدرک دکتری از دانشگاه های اندونزی از میان دانش آموختگان به بیش از 30 نفر برسد.

برگزاری آزمون ورودی کارشناسی و کارشناسی ارشد

آزمون ورودی کارشناسی و کارشناسی ارشد توسط مجتمع آموزش عالی علوم و مطالعات اسلامی آذر ماه 1395 در شهر های قشم، سنندج و گرگان برگزار گردید./1325/303/ب3

ارسال نظرات