۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۴۷۱۵۳۳

چند خبر کوتاه از استان مرکزی

مشارکت ۳۰۰ قرآن‌آموز در دارالقرآن آیت‌الله مکارم شیرازی در اراک، همکاری ۷۰ قرآن‌آموز در مؤسسه قرآنی کوثر خمین، برگزاری مرحله شهرستانی مسابقه ترتیل تلاوت نور در دلیجان و موفقیت مدرسه قرآنی ۱۵ خرداد خمین در مسابقات قرآن دانش‌آموزی برخی از اخبار کوتاه در استان مرکزی است.
چند خبر کوتاه از استان مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، دارالقرآن آیت‌الله مکارم شیرازی از سال ۸۵ فعالیت خود را  در استان مرکزی، آغاز کرده است و طی این سال‌ها تحت نظر دفتر مرجع عالیقدر تشیع، دوره‌های تربیت مربی، تربیت معلم، آموزش قرآن و سبک زندگی را به صورت گسترده برگزار می‌کند. 

نسرین مظفری، مدیر دارالقرآن آیت‌الله مکارم شیرازی در اراک در این رابطه گفت: سعی می‌کنیم در زمینه آموزش قرآن، محدودیت سنی ایجاد نکنیم و همین امر باعث شده است تا فراوانی گروه‌های سنی حاضر در دوره‌های آموزشی این مرکز قرآنی بین ۷ تا ۶۰ سال متغیر باشد. 

وی ادامه داد: بیشترین آمار فراوانی ثبت‌نام شوندگان در رده سنی ۱۹ تا ۳۲ سال هستند، خوشبختانه طیف گسترده‌ای از دانشجویان و طلبه‌های جوان در دوره‌های آموزشی دارالقرآن شرکت دارند و از مبانی قرآن استفاده می‌کنند. 

مظفری از برگزاری دوره جدید زمستانه در این مرکز قرآنی خبر داد و گفت: دوره‌های آموزشی ویژه بانوان است و با پایان یافتن ترم، از شرکت کنندگان در رشته‌های قرآنی برای اعطای گواهی‌نامه آزمون پایان دوره گرفته می‌شود، با توجه به اینکه این دوره از دی‌ماه آغاز شده اسفند‌ماه آزمون نهایی برگزار می‌شود. 

وی از حضور دانش‌آموزان ۷ تا ۱۳ سال در ترم تابستانه دارالقرآن خبر داد و افزود: در حال حاضر این مرکز قرآنی بین ۲۷۰ تا ۳۰۰ قرآن‌آموز دارد و با بهره‌گیری از ۱۹ مربی خانم اداره می‌شود. 

مظفری ادامه داد: قرآن‌آموزان این مرکز  در رشته‌های تفسیر، تدبر، حفظ در سطوح مختلف، نهج‌البلاغه، اخلاق، روخوانی و روان‌خوانی قرآن، ترجمه و مفاهیم، تجوید در دو سطح مقدماتی و پیشرفته، صوت و لحن در دو رشته قرائت ترتیل و تحقیق، صرف و نحو عربی، احکام و خوشنویسی مشغول به آموزش هستند. 

همکاری ۷۰ قرآن‌آموز در مؤسسه قرآنی کوثر خمین

زهرا آخوندی، رییس هیئت‌مدیره مؤسسه قرآنی کوثر گفت: هم اکنون ۷۰ نفر در دوره‌های مختلف حفظ جزء ۳۰۰ و حفظ‌های سه ساله و پنج ساله، روخوانی، روانخوانی، قرائت و مهد قرآن این مرکز قرآنی شرکت می‌کنند.

وی افزود: فعال‌سازی خانه‌های قرآنی در روستاهای فاقد مربی و تربیت ۱۰ بانوی حافظ قرآن در خمین از جمله فعالیت‌های مؤسسه قرآنی کوثر خمین است.

آخوندی ادامه داد: برگزاری جشنواره قرآنی کودک و نوجوان همزمان با دهه فجر در مدت پنج سال و کسب رتبه‌های استانی حفظ، قرائت در مسابقات اوقاف و بسیج از جمله اقدامات این مؤسسه برای ترویج فرهنگ قرآنی است.

رییس هیئت‌مدیره مؤسسه قرآنی کوثر خمین خاطرنشان کرد: برگزاری کلاس‌های قرآنی در مساجد خمین و روستاهای بدون خانه قرآن از فعالیت‌های مهم مؤسسه کوثر است که سبب جذب اقشار مختلف به فراگیری قرآن و فعال‌سازی خانه‌های قرآن در روستاهای این شهرستان شده است.

برگزاری مرحله شهرستانی مسابقه ترتیل تلاوت نور در دلیجان

حمید صادقی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دلیجان، از برگزاری اولین دوره مسابقات قرآن در رشته ترتیل خبر داد و گفت: این مسابقات ویژه اعضای کانون فرهنگی–هنری مساجد برگزار می‌شود. 

وی با بیان اینکه اجرای طرح تلاوت نور یکی از برنامه‌های موفق مساجد در چند سال اخیر در سطح کشور است، ابراز کرد: خوشبختانه این طرح با استقبال عموم مواجه شد، هر روز نوجوانان و جوانان در مسجد گردهم می‌آیند و صفحه‌ای از قرآن را تلاوت می‌کنند. 

صادقی با اشاره به اینکه مسابقه ترتیل تلاوت نور ویژه دهه مبارک فجر است، تصریح کرد: شناخت و اعتلای سطح آگاهی عموم مردم به ویژه نوجوانان و جوانان، شناسایی استعدادهای درخشان قرآنی و فعال در کانون فرهنگی–هنری از جمله اهداف اجرای طرح تلاوت نور در مساجد است. 

وی اظهار کرد: مسابقه ترتیل طرح تلاوت نور در رده‌های سنی ۹ تا ۱۸ سال، ۱۸ تا ۳۰ سال و بالای ۳۰ سال برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در این مسابقات می‌توانند از شنبه، ۱۱ دی‌ماه تا شنبه، ۲۵همین‌ماه به کانون‌های فرهنگی–هنری مساجد شهرستان خود مراجعه کنند.

 صادقی زمان برگزاری مرحله شهرستانی مسابقات ترتیل را از ۷ تا ۱۲ بهمن ماه اعلام کرد و گفت: تمام شهرستان‌ها موظف هستند در این مدت آزمون مرحله شهرستانی را برگزار کنند و طبق دستورالعمل شهرستان‌های دلیجان و محلات این مسابقه را پنج‌شنبه، ۷ بهمن در مسجد امام حسین(ع) دلیجان برگزار خواهند کرد. 

موفقیت مدرسه قرآنی ۱۵ خرداد خمین در مسابقات قرآن دانش‌آموزی

رضا عبدلی، مدیر مدرسه قرآنی ۱۵ خرداد شهرستان خمین، گفت:  در حال  حاضر ۲۱۲۲ دانش‌آموز پسر در مقطع ابتدایی تا ششم در این مدرسه قرآنی مشغول به تحصیل هستند که علاوه بر آموزش‌های همگانی از آموزش‌های تخصصی حفظ و قرائت با استفاده از قلم‌های هوشمند نیز بهره می‌برند.

مدیر مدرسه قرآنی ۱۵ خرداد شهرستان خمین با اشاره به حضور ۱۰ مربی مجرب و متخصص در امر آموزش در این آموزشگاه ادامه داد: دو نفر از این مربیان حافظ کل قرآن هستند و دیگر مربی‌ها گواهی‌های قرآنی دارند و تعداد زیادی از دانش‌آموزان نیز حافظ هستند.

وی با بیان اینکه این مدرسه قرآنی قصد دارد دانش‌آموزان با حفظ و قرائت صحیح آشنا شوند افزود: به منظور دست یابی به این هدف با همکاری دارالقرآن خمین کلاس‌های تخصصی حفظ و قرائت در مدرسه با حضور خانم خیری، حافظ کل و آقای محمدی، قاری ممتاز برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

عبدلی اظهار کرد: تعداد ۸۰ دانش‌آموز نیز عصرها در کلاس‌های حفظ و قرائت دارالقرآن شرکت می‌کنند و از نتایج بسیار خوب این کلاس‌ها راه‌یابی ۱۲ نفر از این مدرسه در رشته‌های حفظ و قرائت به مرحله استانی سی‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی است.

مدیر مدرسه قرآنی ۱۵خرداد شهرستان خمین از برگزاری مسابقات قرآن در دهه فجر برای اولیاء و دانش‌آموزان در این مدرسه خبر داد و تصریح کرد: این مسابقات در رشته‌های حفظ  و قرائت برگزار می‌شود و تا به حال ۲۳ نفر از اولیاء در این مسابقات ثبت‌نام کرده‌اند که بعضی از آنها حافظ کل هستند./842/303/ب2

ارسال نظرات