۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۴۷۱۷۷۵
مدیرعامل کانون پرورش فکری:

باید از تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی حمایت شود

حاجیان‌زاده گفت: طرح و المان‌هایی که روی کالاهای فرهنگی نقش می‌بندد می‌تواند در گسترش دو نماد ایرانی اسلامی یا نماد‌های غربی تاثیر گذار باشد.
حاجیان

به گزارش خبرگزاری رسا،  مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره تاثیرات کالاهای فرهنگی در جامعه گفت: کالاهای فرهنگی و صنایع فرهنگی امروزه در جامعه جایگاه خاصی از نظر تاثیر گذاری بر مخاطب پیدا کرده است. طرح و المان‌هایی که روی کالا‌ها نقش می‌بندد می‌تواند در گسترش دو نماد ایرانی اسلامی یا نماد‌های غربی و وارداتی هر دو تاثیر گذار باشد.

حاجیان‌زاده با اشاره به رویکرد فرهنگی کشور که به سمت ارزش‌ها و بومی شدن داریم گفت: امروزه کالاهای فرهنگی بر اساس نماد‌های بومی و اسلامی ساخته می‌شوند و تولید کنندگان داخلی این محصولات باید حمایت شوند.

وی افزود: اگر فرهنگ استفاده از کالای فرهنگی ایرانی اسلامی برای افراد در جامعه ترویج یابد و مردم نسبت به خرید و مصرف کالاهای مصرفی فرزندانشان حساس باشند، به گونه‌ای کالای مورد نظر را انتخاب می‌کنند که فرزندانشان تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار نگیرند.

 مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره نقش رسانه‌ها در فرهنگ سازی کالای فرهنگی بومی گفت: باید بدانیم در کنار سرمایه گذاری، طراحی کاراکترهای مناسب و همسو با فرهنگ و تولید کالای فرهنگی، جریان فرهنگ سازی و ترویج مصرف این نوع کالا را برای مصرف کنندگان در نظر داشته باشیم که رسانه این نقش را برای افراد جامعه ایجاد می‌کند و با ایجاد حساسیت در افراد جامعه برای خرید کالای فرهنگی بومی تاثیر گذار است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مورد دیگر تاثیر رسانه ادامه داد: کاراک‌تر در رسانه است که می‌تواند جای خود را برای مخاطب پیدا کند، وقتی کاراکتری تولید شود و کودک با آن ارتباط برقرار نکرده باشد، در نتیجه توسط مخاطب سریع کنار زده می‌شود. اما زمانی که کاراکتری توسط تلویزیون و سینما به کودک معرفی شود، او با کاراک‌تر مانوس شده و از کالای فرهنگی آن استقبال می‌کند، در همین راستا می‌توان گفت رسانه ملی و رسانه‌ها می‌توانند در جهت معرفی کاراکترهای طراحی شده تاثیرگذار باشند.

جشنواره دومین جایزه کالاهای فرهنگی با محوریت الگوی ایرانی-اسلامی و با همکاری موسسه پارپیرار از 20 الی 22 دی ماه سال جاری در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد./872/102/ب3

ارسال نظرات