۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۴۷۲۲۳۲
رییس بنیاد فارِس المومنین:

گناه مانع درک حقیقت و باور خداوند است

رییس بنیاد فارِس المومنین گفت: باور خداوند به گناه نکردن است چراکه گناه همچون عفونت مانع درک حقیقت است، بیشترین تعالیم دین ما بر رعایت تقوا یعنی پرهیز از هر نوع گناه است.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، رییس بنیاد فارِس المومنین، شامگاه پنجشنبه در مسجد امیر(ع) در تبیین صفات الهی به نام عدل به سخنرانی پرداخت و گفت: عدل یکی از صفات الهی است اما معنای مستقل دارد به این علت که در زندگی انسان دغدغه و ورود تنگاتنگ دارد.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: قضا و قدر، جبر و اختیار، ناتوانی و عجر، شرور همه از سلسله مباحث عدل است اگر برای مردم شفاف شود بسیاری از شبهات آنها برطرف می شود.

وی افزود: خداوند کنار اسم الله وصف‌های زیادی دارد که بیانگر کمال او است.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی در تبین صفات ذاتی و فعلی، عنوان کرد: اوصاف الله ذاتی یا فعلی هستند، اگر صفتی این ویژگی را داشت که تصور آن مبتنی بر تصور صرف ذات بود به آن صفت ذاتی می‌گویند.

رییس بنیاد فارِس المومنین افزود: صفت فعلی زمانی انتزاع می‌شود که ذات مشمول انجام کاری شود، یعنی باید لحاظ شود نه به صرف ذات بلکه در زمانی که مشغول انجام کاری است، با این حساب وقتی شما می‌گویید صفت ذاتی در انتزاع آن فقط صفت ذات لازم است.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: اما صفت خالقیت خداوند صرف ذات کفایت نمی‌کند بلکه باید خلقی را انجام داده باشد یا باید طایفه ای را روزی داده باشد که گفته شود رزاق است.

وی ابراز کرد: بر اساس نظر اکثر علما اراده جزء صفات ذات است اما معنای دیگر نیز دارد که می‌توان بدون عجز الهی بر ضد آن وضف کرد، یعنی خداوند اراده ظلم ندارد اما اراده عدل دارد این صفت خداوند را می‌توان به خود صفت و ضد آن وصف کرد.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی درباره صفات ذاتی حقیقی و اضافی، گفت: صفاتی ذاتی مبدا را در وصف می‌کند اما صفات اضافی مشتق می‌شود وقتی می‌گوییم خداوند عدل دارد مبدا را که مختص اوست وصف کردیم که صفات ذاتی است اما وقتی می‌گوییم خداوند عادل است عادل بودن را از عدل مشتق کردیم که صفات اضافی است.

رییس بنیاد فارِس المومنین اظهار داشت: باور خداوند به گناه نکردن است چراکه گناه همچون عفونت مانع درک حقیقت است، بیشترین تعالیم دین ما بر رعایت تقوا یعنی پرهیز از هر نوع گناه است، اگر گناهکار نباشیم باید در نماز به معراج برسیم چرا 40 سال نماز می‌خوانیم و عروج پیدا نمی‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: صفتی که در خدا است و غیر خدا نیست صفت ذاتی حیات است، حیات و زندگی همه موجودات بسته به حیات خداوند است، چقدر بی‌حیایی می‌کنیم اگر جایگاه خود را تشخیص نداده و گناه کنیم./202/807/ب1

ارسال نظرات