۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵
کد خبر: ۴۷۳۷۶۲
استاد حوزه علمیه بابل:

بیان خدمات آیت الله هاشمی همراه با انصاف و اعتدال باشد

استاد حوزه علمیه بابل با انتقاد از برخی اظهارنظرهای افراطی و تفریطی درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی در برخی از رسانه ها، گفت: در بیان خدمات آیت الله هاشمی رفسنجانی باید منصفانه، درست و براساس واقعیت اظهار نظر کرد و اگرنه در اذهان افکار عمومی جامعه به ویژه نسل جوان این اظهارنظرهای غیر واقع اثرات سلبی خواهد گذاشت.
حجت الاسلام محسن شیخی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام محسن شیخی عزیزی، استاد حوزه علمیه بابل شب گذشته در جمع بسیجیان بخش لاله آباد با تأکید بر این مطلب که برای انجام هر کار باید خداوند را ناظر خود دید، گفت: انسان باید بسیار مراقب کلام و زبان خود باشد و در موقع انتقاد از کسی و یا موضوعی جانب انصاف را رعایت کند.

وی با اشاره به برخی نقدها در حوزه سیاسی، اجتماعی و اقتصاد در کشور، افزود: متأسفانه در بسیاری از نقدها در کشور حتی در میان نخبگان جانب انصاف و عدالت رعایت نمی شود و شاهد افراط و تفریط در این زمینه هستیم.

عضو هیأت امنای مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) با انتقاد از برخی اظهارنظرهای غیر واقع درباره شخصیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، تأکید کرد: باید شخصیت مرحوم آیت‌الله رفسنجانی بر اساس واقعیت تببین و بازگو شود و خدمات ایشان به اسلام و انقلاب به درستی مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با اشاره به مسؤولیت های مختلف مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از انقلاب اسلامی، اظهار داشت: عضویت در شورای انقلاب، مسؤولیت وزارت کشور، ریاست مجلس شورای اسلامی، فرماندهی جنگ، ریاست جمهوری و مجمع تشخیص مصلحت نظام از ایشان شخصیتی جهانی از نظام جمهوری اسلامی مطرح کرد.

حجت الاسلام شیخی با انتقاد از برخی اظهارنظرهای افراطی درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی در برخی از رسانه ها، تصریح کرد: آنچه که یک جامعه را تا مرز فروپاشی می برد خارج شدن از دایره اعتدال و میانه روی است که متأسفانه برخی افراد در رسانه ها در معرفی شخصیت مرحوم آیت الله هاشمی از وی یک قدیس و امام معصوم ساختند.

وی ادامه داد: در بیان خدمات آیت الله هاشمی رفسنجانی باید منصفانه و درست و براساس واقعیت اظهار نظر کرد و اگر نه در اذهان افکار عمومی جامعه به ویژه نسل جوان این اظهارنظرهای غیر واقع اثرات سلبی خواهد گذاشت.

امام جمعه زرگرشهر با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در تسلیت رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت: پیام هوشمندانه، دقیق و حساب شده مقام معظم رهبری برای درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی باید الگوی عملی و سیره رفتاری افراد برجسته و شاخص کشور قرار بگیرد که نمونه حقیقی اعتدال کلامی محسوب می شود.

وی افزود: خدمات آیت الله هاشمی رفسنجانی هم در زمینه سیاست و امور اجرایی در کشور، هم در نگارش تفسیری قرآن و هم در زمینه تاریخی با نگارش کتابی درباره شخصیت امیرکبیر قابل تقدیر است.

حجت الاسلام شیخی با اشاره به فرازی از سخنان مقام معظم رهبری درباره تفاوت دیدگاه های ایشان با مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، اظهار داشت: سیاست خارجی، دیدگاه های اقتصادی و امور فرهنگی سه جنبه ای است که در نگرش  مرحوم آیت الله هاشمی با مسیر انقلاب اسلامی نقدهایی وارد است.

وی با اشاره به نقدهای مطرح شده درباره دیدگاه های آیت الله هاشمی رفسنجانی در  سیاست خارجی کشور، تصریح کرد: در حالی که مقام معظم رهبری بر سیاست خارجی پویا بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت با ایستادگی در برابر فشارهای دشمن تأکید داشتند، مرحوم آقای هاشمی با مطرح کردن سیاست تنش زدایی مسأله تسامح و تساهل در سیاست خارجی ایران را بیان کرد.

استاد حوزه علمیه بابل با بیان این مطلب که مرحوم آیت‌الله هاشمی در مسأله اقتصادی معتقد به توسعه غربی لیبرالیستی و له شدن برخی از مردم در زیر چرخ توسعه بود، گفت: مقام معظم رهبری بر اساس مشی اقتصاد اسلامی و نگاه دینی بر توسعه و پیشرفت همراه با عدالت و اقتصاد مقاومتی تأکید داشتند و واژه جهاد اقتصادی را بر مبنای اصول اسلامی تأکید فرمودند.

وی سومین نقد را بر دیدگاه های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در حوزه فرهنگی بیان کرد و بیان داشت: در مسائل فرهنگی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی قائل به تسامح و تساهل در حوزه فرهنگی بود در صورتی که نظام اسلامی بر پایبندی به اصول و ارزشهای انقلابی و اسلامی بر اساس گفتمان امام راحل و انقلاب اسلامی تأکید داشت.

حجت الاسلام شیخی افزود: مقام معظم رهبری قائل به کار و تلاش جهادی در حوزه فرهنگی در کشور است و از جهاد فرهنگی به عنوان جهاد کبیر یاد فرمودند.

وی تفاوت در دیدگاه های درون گفتمان انقلاب را موجب بالندگی و رشد فکری جامعه دانست و اظهار داشت: دیدگاه های مقام معظم رهبری باید فصل الخطاب در کشور باشد و همه خود را با معیار ولایت فقیه تطبیق بدهند.

امام جمعه زرگرشهر با اشاره به اینکه این تفاوت در دیدگاه ها به هیچ وجه از میزان علاقه مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی رفسنجانی به یکدیگر کم نکرد، ادامه داد: حضور مقام معظم رهبری در تشییع پیکر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، برپایی مراسم بزرگداشت آن مرحوم و ابراز علاقه وافر به آیت الله هاشمی رفسنجانی نشانه میزان علاقه معظم له به مرحوم آقای هاشمی بر اساس رفاقت دیرینه 59 ساله با ایشان بود./1313/202ب2

ارسال نظرات