۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۴۷۴۱۷۳

نشست معرفی و نقد کتاب «جنسیت و زبان قرآن» برگزار شد

نشست معرفی و نقد کتاب «جنسیت و زبان قرآن» با حضور نویسنده کتاب و منتقدان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران برگزار شد.
نقد کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست معرفی و نقد کتاب «جنسیت و زبان قرآن» شامگاه امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام مجید دهقان نویسنده کتاب «جنسیت و زبان قرآن» به عنوان ارائه کننده بحث و خانم‏ها شکوه السادات حسینی و سیده زهرا مبلغ به عنوان ناقدان به ایراد سخن پرداختند.

حجت‏ الاسلام دهقان، با بیان این‏که در این کتاب رابطه فرهنگ، زبان و قرآن مورد بررسی قرار گرفته، بیان داشت: تلاش بنده این بوده رابطه زبان شناسی زن در قرآن را توضیح دهم.

وی زبان قرآن را گفتار در فرهنگ شفاهی عنوان کرد و ادامه داد: میان فرهنگ کتابت و شفاهی تفاوت‏های فراوانی وجود دارد. در فرهنگ شفاهی مشکل حفظ کتابت وجود دارد. به همین دلیل گفتارها به گونه‏ ای تولید می شود که حفظ آن راحت تر باشد.

نویسنده کتاب جنسیت و زبان قرآن، یکی دیگر از مشکلات زبان شفاهی را استفاده از کثرت تمثیل دانست و خاطرنشان کرد: در فرهنگ کتابت نمی توان بسیار از تمثیل بهره برد. چون مخاطب می پندارد او را آدم کم فهمی در نظر گرفته اید.

پژوهشگر حوزوی، درباره روش بهره گرفته شده در کتاب جنسیت و زبان قرآن، خاطرنشان کرد: متأسفانه هیچ کدام از علوم سنتی دارای روش و نظریه پایه نیست. به همین دلیل بنده نیز از روش سه لایه فرست کلاس استفاده کرده ام. چون این روش افزون بر ابزارهای زبانی، از پدیده های اجتماعی نیز بهره می برد. یعنی امور افزون بر ابعاد دیگر، ابعاد گفتمانی دارد.

در ادامه نشست خانم شکوه السادات حسینی به عنوان منتقد، از کتاب جنسیت و زبان قرآن به عنوان کتاب نمونه و نو پیش از خود نام برد و تأکید کرد: این کتاب بهترین روش را برای تحلیل انتخاب کرده است. همچنین تمام آیات مربوط به بانوان مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: دسته بندی آیات و بیان ترتیب نزول آن از دیگر امتیازات کتاب است. این پژوهش می‏ تواند راهگشا برای پژوهش های بعدی است. متن کتاب روان بوده و از منابع دقیق بهره برده شده است. برای این کتاب زحماتی فراوانی کشیده شد که امیدواریم مورد توجه کافی قرار گیرد. حتی هر کدام از پیوست های کتاب یک مقاله جدی و مهمی است. در کتاب جنسیت و زبان قرآن کلی گویی نشده است.

حسینی تأکید کرد: این روش بسیار ستودنی است و باید مؤلفان را برای این روش تشویق و ترغیب کرد.

در بخش پایانی نشست خانم مبلغ با بیان این‏که فرمت کتاب «جنسیت و زبان قرآن» بیشتر مقاله‏ای است تا کتابی گفت: بزرگترین اشکال کتاب ورود موضع گیرانه پژوهشگر به کتاب است. همچنین اگر در این کتاب نویسنده با نگاه روایات شناسی ورود داشت، شاید بهتر نتیجه می گرفت. همچنین باید نسبت به موضوع تحلیل خنثی‎تری داشت.

وی افزود: از دیگر اشکالات کتاب این است که نتیجه کلی وجود ندارد. ارجاعات و استنادات نیز قوی نبوده و بسیار لحاظ نشده است./201/993/ب1

ارسال نظرات