۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۹
کد خبر: ۴۷۵۲۱۰
فرج‌زاده:

سوگندنامه پزشکی قرآنی در بستری حکیم‌پرور محقق می‌شود

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) ایجاد بستری برای حکیم پروری را لازمه مثمر ثمر دانستن سوگندنامه پزشکی قرآنی دانست.
طب اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا، داوود فرج‌زاده، عضو مرکز قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) با اشاره به پیشنهاد تدوین سوگندنامه قرآنی پزشکی توسط رئیس سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: وقتی فلسفه زندگی در جامعه اسلامی تعبد است تمامی مسائل امور جاری آن نیز باید در این راستا باشد.

وی افزود: برای اینکه تمام تنظیمات زندگی از مسائل شخصی گرفته تا مسائل اجتماعی و حکومتی همه در جهت تعبد باشد، هر نهاد و انسانی باید با این هدف خود را تنظیم کنند؛ بعضی از علما می‌گویند هدف از حکومت اسلامی ایجاد بستر عبادت اجتماعی است یعنی که ما تنظیماتمان نیز در جهت فراهم کردن این بسترها باشد.

فرج‌زاده ادامه داد: بهداشت و درمان ما هم باید به سمت ایجاد این بستر باشد، لذا سوگندنامه پزشکی نیز که بخشی از این امور است نیز باید در جهت تعبد الهی بوده، پایه‌ها و اهدافش نیز در این راستا باشد.

وی افزود: سوگندنامه پزشکی باید به گونه‌ای شکل گیرد که مبتنی بر آموزه‌های دینی باشد، از سوی دیگر علاوه بر سوگندنامه، تمامی امور پزشکی نیز در این راستا تنظیم شده و مابقی اهداف را در این مسیر تنظیم کنیم.

این پژوهشگر قرآن و طب تصریح کرد: وقتی تمامی جهات را در راستای اهداف قرآنی قرار دهیم همه اعمال ما جهاد و عبادت می‌شود، نتیجه مجموع همه این عبادت‌ها رشد و تعالی انسان است.

وی افزود: وقتی سوگندنامه قرآنی شد زمانی اثربخش خواهد بود که پزشک نیز حکیم باشد و مانند حکمای قدیم اولا به بیماری به بعد جسمی نگاه نکند و شفا را از خدا بخواهد، وقتی شفا را از دست خدا ببینم و خود را ابزار دیده و درمان بیمار را با یک نگاه کل نگر تفسیر کنیم، مسائل اخلاق پزشکی را در کنار سلامت معنوی ببینم حکمت حاصل می‌شود.

فرج زاده تأکید کرد: افرادی که نگاه حکیم مآبانه به پزشکی نداشته باشند و بی اخلاق باشند حتی اگر سوگند قرآنی بخورند دروغ می‌گویند، سوگند نامه باید تغییر پیدا کند اما این سوگند نامه زمانی اثر بخش خواهد بود که بستر حکیم پروری هم فراهم باشد و دانشجوی پزشکی ما این رشته را برای پول در آوردن انتخاب نکرده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) یادآور شد: دانشجوی ما اگر از ابتدا بر اساس یکسری معرفت دینی گزینش شود و بر اساس نگاه دینی و قرآنی تربیت شود، سوگندنامه هم می‌تواند در تحکیم بنیان‌های اخلاقی او مثمر ثمر باشد./872/د102/ج1

ارسال نظرات