۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۴۷۵۳۰۵
آیت الله مظاهری:

عبادات انسان در برابر رحمت الهی هیچ است

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که عبادات انسان در برابر رحمت الهی هیچ و پوچ است، گفت: این عبادات بی روح و بی توجه ما به اندازه ای نیست که خداوند پاداشهایی را برایش در نظر بگیرد و اگر پاداشی به کسی تعلق می گیرد به خاطر رحمانیت پروردگار است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی با بیان اینکه عبادات انسان در برابر رحمت الهی هیچ و پوچ است، گفت: بهشت نتیجه رحمت الهی است.

وی با مروری بر تفسیر آیه بیست و پنجم سوره بقره که می فرماید «وَبَشِّرِ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ کُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا قَالُوا هَذَا الَّذِی رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِیهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِیهَا خَالِدُونَ» افزود: ورود بهشتیان به باغهای بسیار جذاب که پُر از درختان میوه دار و نهرهای آب جاری است و همه بهشتیان با تکیه زدن بر تختهایشان از همه خواستنیها استفاده می کنند، بسیار دیدنی است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: لذائذ بهشت و عذابهای جهنم به ترتیب نتیجه اعمال بهشتیان و جهنمیان است، تشابهی که بین اعمال دنیوی و پاداش یا عذاب اخروی وجود دارد، در حال حاضر به شکل انحصاری قابل تشخیص نیست، مثلاً نمی توان فلان نعمت بهشتی را نتیجه فلان عمل صالح دانست و یا فلان عذاب اخروی به فلان عمل طالح دنیوی نسبت داد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در تشریح این عبارت از آیه بیست و پنجم که می فرماید «وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا»، تشریح کرد: با استناد به این بخش از آیه به احتمال زیاد خودِ بهشتیان و جهنمیان از تشابه عملشان با پاداش و جزای اخروی بی خبر هستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه عبادات انسان در برابر رحمت الهی هیچ و پوچ است، اظهار کرد: این عبادات بی روح و بی توجه ما به اندازه ای نیست که خداوند چنین پاداشهایی را برایش در نظر بگیرد، اگر پاداشی به کسی تعلق می گیرد به خاطر رحمانیت پروردگار است.

وی در تفسیر عبارت «وَلَهُمْ فِیهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ»، اذعان کرد: جنسیت در این آیه و آیات مشابهی که به ازدواج بهشتیان اختصاص دارد، مطرح نیست، خداوند برای مردان پاک بهشتی، زنان بهشتی پاک را آفریده است و برای زنان پاک بهشتی، مردان بهشتی پاک را آفریده است.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به آیاتی که راجع به حور العین صحبت کرده است، تبیین کرد: حور العین مخصوص مردان بهشتی نیست، بلکه زنان بهشتی نیز حور العین دارند، حور العین موجودی بسیار زیبا و عفیف است که زیبایی و عفتش در حدّ اعلا است و زیباتر و عفیفتر از آن وجود ندارد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: درخت رذالت در وجود حوریان بهشتی ریشه ندوانده است و تمام وجودشان مملو از کمالات است.

استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: بهشتیان و همسران بهشتی آنها به سبب نبود رذیلت در وجودشان، همدیگر را در حدّ عشق دوست دارند و از این عشق و علاقه لذتی نصیبشان می شود که قابل توصیف نیست.

وی در تشریح عبارت «وَهُمْ فِیهَا خَالِدُونَ» افزود: زیباییهای ظاهری بهشتی هرگز کهنه نمی شود و علی الدوام جریان دارد، برای مثال پیر شدن در بهشت مفهومی ندارد و زنان و مردان بهشتی در کنار همسرانشان در سنّ میانسالگی زندگی بسیار لذت بخشی را تا زمانی که خدا خدایی می کند، ادامه می دهند.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه به نعمتهای معنوی بهشت اشاره کرد و ابراز داشت: نعمتهای معنوی بهشت نظیر ملاقات و همنشینی با اهل بیت(ع) قابل وصف نیست، انسان در حالتی که جلوه های نورانی اهل بیت(ع) نمایان شده است، در ملاقات و همنشینی با آنها قرار دارد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در پایان گفت: بالاترین مقام بهشت مقام سیر من الحق الی الحق است که در صورت مجاهدت و تلاش عابدانه برای هر انسانی قابل دسترسی است./201/867/ب1

ارسال نظرات