خداوند وجود خود را بارها به انسانها اثبات ميكند
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در توضيح و تفسير آيه 101 سوره مباركه اسراء كه مي فرمايد «وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسي تِسْعَ آياتٍ بَيِّناتٍ فَسْئَلْ بَني إِسْرائيلَ إِذْ جاءَهُمْ فَقالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّکَ يا مُوسي مَسْحُوراً»، گفت: در آيات قبل اصرار داشتيم كه خداوند به پيامبراكرم(ص) مي فرمايد ما براي قوم تو معجزه نمي فرستيم به اين معني كه قوم تو هرچه معجزه خواستند قبول كنيم، خداوند فرمود من اين كار را نمي كنم.
وي افزود: خداوند مي فرمايد، براي اقوام قبلي معجزه زياد آورديم اما همه را تكذيت كردند و ايمان نياوردند و براي همين است كه اگر براي اقوام جديد نيز معجزه مي آورديم آنها نيز ايمان نمي آورند، بنابراين خداوند آنچه را آنها خواسته بودند انجام نداد.
حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه در برخي از آيات قبلي نيز آنها به پيامبراكرم(ص) مي گفتند اگر مي خواهي به تو ايمان بياوريم بايد باغي داشته باشي و از آسمان نامه اي براي ما بياوري، گفت: در آيه 101 سوره اسراء خداوند يك نمونه تاريخي از اقوامي كه خدا برايشان معجزه فرستاد اما باز هم ايمان نياوردند به قوم حضرت موسي اشاره كرده است.
وي ادامه داد: خداوند در اين آيه مي فرمايد «وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسي تِسْعَ آياتٍ بَيِّناتٍ» ما به حضرت موسي 9 معجزه داديم «آياتٍ بَيِّناتٍ» معجزه هايي كه خيلي واضح و روشن بود كه معجزه است «فَسْئَلْ بَني إِسْرائيلَ»، بنابراين از بني اسرائيل سؤال كن «إِذْ جاءَهُمْ» زماني كه حضرت موسي براي اينها معجزات را آورد «فَقالَ لَهُ فِرْعَوْنُ» فرعون به حضرت موسي براي معجزاتي كه آورده بود اينگونه جواب داد «إِنِّي لَأَظُنُّکَ يا مُوسي مَسْحُوراً» اي موسي من معجزات تو را قبول نميكنم و من نهايتا حرفي كه در رابطه با تو مي توانم بزنم اين است كه تو ساحر و جاودگر هستي و تو پيامبر نيستي كه ما به تو ايمان بياوريم.
دبير جامعه روحانيت كاشان با بيان چندين نكته در آيه 101 سوره مباركه اسراء وجود دارد، گفت: خداوند مي فرمايد «وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسي تِسْعَ آياتٍ بَيِّناتٍ» تسع به معناي عدد 9 است و زماني كه ميگويد تاسوعا به معناي محرم است و عاشورا از عشره به معناي 10 و يا دهم محرم است.
حجت الاسلام شاه فاضل با اشاره به 9 معجزه خداوند به حضرت موسي، گفت: در قرآن 14 يا 15 معجزه نقل شده كه خداوند به حضرت موسي داده است، در سوره مباركه اعراف كه بيشتر معجزات در اين سوره مباركه بيان شده است و در آيه 107 سوره اعراف مي فرمايد «فَأَلْقي عَصاهُ فَإِذا هِيَ ثُعْبانٌ مُبينٌ» حضرت عصاي خود را انداخت و به اژدها تبديل شد.
وي يادآور شد: خداوند مي فرمايد «وَنَزَعَ يَده فَإِذَا هِيَ بَيْضَاء لِلنَّاظِرِينَ» دست خودش را از گريبان خودش بيرون آورد و تبديل به يك منبع نوراني شد و در ادامه نيز در آيه 130 سوره مباركه اعراف مي فرمايد «وَلَقَدْ أَخَذْنَا آلَ فِرْعَونَ بِالسِّنِينَ وَنَقْصٍ مِّن الثَّمَرَاتِ» سنين به معني قحطي و كمبود محصولات «وَنَقْصٍ مِّن الثَّمَرَاتِ» ممكن است كم آبي نباشد و درختان پر ميوه باشند اما آفات و سيل و يخ زدگي سبب نابودي همه ميوه ها مي شود، از اين رو خداوند براي اينكه قوم فرعون را به سمت حضرت موسي بياورد آنها را گرفتار قحطي و آفات كرد تا اينها ايمان بياورند اما باز هم قبول نكردند
دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: خداوند در آيه 131 سوره مباركه اعراف مي فرمايد «فَإِذَا جَاءتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُواْ لَنَا هَذِهِ» وقتي آنها وضعيت شان بهتر مي شد ميگفتند از خود ما است «وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُواْ بِمُوسَى وَمَن مَّعَهُ» اما وقتي گرفتار ميشدند به موسي ميگفتند تو انسان بد يُمن هستي و بلايا به خاطر تو است.
وي با اشاره به اينكه خداوند تا به اينجا 4 معجزه را به مردم نشان داده است، گفت: در آيه 133 سوره مباركه اعراف 5 معجزه ديگر را نشان مي دهد و مي فرمايد «فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ» يك بار طوفان برايشان فرستاد و همه زندگي آنها به هم ريخت و قوم فرعون آمدند نزد حضرت موسي به او گفتند از خداي خود بخواه اگر اين طوفان تمام شود ما ايمان مي آوريم، اما طوفان كه تمام شد بهانه آوردند كه طوفان هميشه هست و همه ساله طوفان بوده و تمام شده است، بنابراين بعد از تمام شدن طوفان بار ديگر به كفر برگشتند ضمن اينكه يك تعداد اندكي ايمان مي آوردند.
حجت الاسلام شاه فضل، گفت: بعد از مدتي «وَالْجَرَاد» زندگي آنها پر از ملخ شد و هر موقع قصد غذا خوردن داشتند سفره آنها پر ملخ بود و هركجا مي رفتند پر از ملخ بود و زندگي آنها فلج شده بود، بنابراين بارديگر نزد حضرت حضرت موسي آمدند و گفتند «يَا مُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّكَ» از پروردگار خود درخواست كن تا ملخ ها بروند اگر ملخ بروند ما تو ايمان مي آوريم اما بعد از اينكه ملخ ها مي رفتند دوباره بهانه مي آوردند كه ملخ ها خودشان آمدند و خودشان رفته اند «وَالْقُمَّلَ» برخي يك آفت گياهي و برخي ديگر شپش معني كردند «وَالضَّفَادِعَ» به معني قورباغه كه همه شهرها آنها پر از قورباغه شد «وَالدَّمَ» از آسمان خون مي آمد و همه آبهاي آنها تبديل به خون شده بود.
وي افزود: در آيه بعدي مي فرمايد «وَلَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ» هر دفعه كه پليدي ها و طوفان و به سراغ آنها مي آمد، التماس ميكردند كه خدايا اين بلاها را برگردان ما ايمان مي آوريم و در آيه بعدي مي فرمايد «فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُمُ الرِّجْزَ» وقتي كه عذاب را از آنها برداشتيم ‹‹إِذَا هُمْ يَنكُثُونَ›› دوباره پيمان ميشكستند و كفر خودشان برميگشتند.
دبير جامعه روحانيت گفت: اين 9 معجزه از معجزاتي بوده كه براي قوم بني اسرائيل آمده است و پاسخ فرعون به حضرت موسي گفته شد كه 9 آيه به او داديم «فَسْئَلْ بَني إِسْرائيلَ إِذْ جاءَهُمْ فَقالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّکَ يا مُوسي مَسْحُوراً» اما فرعون در پاسخ گفت، تو جادوگري و ما تو را قبول نداريم.
وي افزود: بعد از اينكه فرعون از دنيا رفت، ديگر فرعوانيان نبودند، اين مردم ضعيف بيچاره اي بودند كه به حضرت موسي ايمان آورده بودند براي اينها چندين معجزه آمد كه يكي از معجزات از بين رفتن فرعون بود كه دريا شكافته شد و همه به هلاكت رسيدند و زماني كه اين اتفاق مي افتاد در آيه 50 سوره بقره ميفرمايد «وَ إِذْ فَرَقْنا بِکُمُ الْبَحْرَ» ما دريا را شكافتيم «فَأَنْجَيْناکُمْ» و شما را نجات داديم «وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ» فرعونيان را از بين برديم «وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ» و شما هم آن مشاهده كرديد.
حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: در آيه 55 دوباره به يكي از معجزات اشاره ميكند «فَأَخَذَتْکُمُ الصَّاعِقَةُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ» صاعقه آمد همه گرفت و نابود كرد و جريان صاعقه اين بود كه به حضرت موسي گفتند «نَرَي اللَّهَ جَهْرَةً» خدا را به ما نشان بده و اين خدايي كه اينها ميگويند برخي از اين خدايان خيلي بزرگ و قشنگ هستند، اما موسي ما خداي تو را نمي بينيم.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: از اين رو حضرت موسي 70 نفر از آنها را دعوت كرد، گفت به كوه تور برويم تا به خدا بگويم خودش را به من نشان بدهد و در كوه دعا كرد «رَبِّ أَرِنِي أَنظُرْ إِلَيْكَ»، گفت اي خدا خودت را به من نشان بده، از اين رو يك عده اعتراض كردند كه حضرت موسي كه ميدانست خدا ديدني نيست چرا از خداوند خواست خودش را به حضرت موسي و اين 70 نفر نشان بدهد.
وي يادآور شد: دليل اين بوده كه قوم بني اسرائيل آنقدر به حضرت موسي اصرار كردند كه اگر تو بگويي خدا گوش خواهد كرد، از اين رو حضرت موسي اصرار ميكرد كه خدا ديدني نيست اما آنها ميگفتند خدا ديدني است اما تو نمي خواهي ما ببينيم و حضرت موسي مجبور شد حرف آنها را از خدا بخواهد در حاليكه خود حضرت موسي مي دانست چنني اتفاقي رخ نمي دهد.
وي افزود: خداوند در آن لحظه فرمود «لَن تَرَانِي وَلَٰكِنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي ۚ فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا» خداوند به موسي، گفت «لَن تَرَانِي» تو كه نمي تواني مرا ببيني «وَلَٰكِنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ» به اين كوه نگاه كن اگر سر جايش ماند، امكان ديدن من هم هست اما اگر نماند، بدان كه مرا هم نميتواني ببيني «فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ» خداوند تجلي كرد به كوه بلافاصله «جَعَلَهُ دَكًّا» كوه خرد شد و آنقدر اين صحنه مهيب بود كه 70 نفر همه از ترس مُردند «وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا» حضرت موسي نيز با وجود اينكه پيامبر بود و شجاع بود بي هوش شد «فَلَمَّا أَفَاقَ» اما در ادامه دوباره به هوش آمد.
دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: در آيه 55 سوره بقره دوبار به همين واقعه اشاره كرده است «حَتَّي نَرَي اللَّهَ جَهْرَةً» يا موسي ما به تو ايمان نمي آوريم مگر اينكه خدا را ببينيم «فَأَخَذَتْکُمُ الصَّاعِقَةُ» و صاعقه آنها را در بر گرفت «وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ ثُمَّ بَعَثْناکُمْ مِنْ بَعْدِ مَوْتِکُمْ» در آيه گذشته سوره اعراف اشاره نكرده بود كه اينها مُردند اما در اين آيه اشاره كرده است كه ما شما را بعد از مرگتان دوباره زنده كرديم كه يكي از جاهايي كه خداوند زنده شدن مردگان را در اين دنيا نشان داده است همين جا است.
حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: خداوند وجود خودش و قيامت و قبر و برزخ و عذاب را چندين مرتبه در طول زندگي انسانها با قحطي و بيماري و خشكسالي و گرفتاري هاي ديگر اثبات ميكند و به خدا التماس مي كنند چنانچه مشكل آنها را حل كند انسان صالحي خواهند شد، اما بعد از اينكه مشكل بوجود آمده برطرف شد مانند قوم بني اسرائيل با حالت اوليه بر ميگردند، بنابراين بايد مراقب بود مانند قوم بني اسرائيل نباشيم كه هرچه معجزه آمد منكر باشيم و آن را طبيعي بدانيم./1307/201/ب2