۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۴۷۸۱۴۸
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی :

اسلام 1400 سال پیش حقوق بشر را مطرح کرده بود

حجت الاسلام امیدی، اظهار داشت: علامه طباطبایی معتقد بود بر خلاف این ادعا که آزادی، دموکراسی و حقوق بشر را غربیان برای انسان به ارمغان آورده اند، اسلام پیش از دیگران در 1400 سال پیش با معارف قوی خود در بهترین وجه، این امور را به بشریت عرضه کرده است؛ ولی غرب با تبلیغات نادرست، به جوامع و ملت ها تلقین کرد که حقوق بشر را آنان آورده اند.
حجت الاسلام مهدی امیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی امیدی در سومین همایش ملی فقه حکومتی با عنوان «نقش مردم در نظام اسلامی» که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد به ارائه گزارشی از مقاله خود با عنوان «جایگاه مردم و نظام اسلامی در اندیشه علامه طباطبایی» پرداخت.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که تبیین و تحلیل ماهیت نظام های سیاسی بر پایه نقش و جایگاه مردم در دانش های مختلف اجتماعی اهمیت بسزایی یافته است، گفت: در یک صورتبندی کلی و ناحق، نظام ها را به دو قسم دموکراتیک و غیردموکراتیک تقسیم کرده اند.

وی به اهمیت دادن به نقش مردم در نظام سیاسی در عصر حاضر اشاره کرد و افزود: نظام های سیاسی جهان وصف دموکراتیک پیدا کرده اند؛ در روزهای آغازین قیام مردم ایران از سال 1342 به بعد و ورود دین به عرصه حیات سیاسی، مهمترین پرسش محافل علمی و سیاسی این بود که حکومت اسلامی چه نقش می تواند برای مردم قائل باشد؟ آیا اسلام اساساً با دموکراسی به معنای حق مردم در حاکمیت و حکومت و قانونگذاری موافق است؟

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: با نظر به نظام های لیبرالیستی، مارکسیستی و مبانی اومانیستی و سکولاریستی، پرسش های فرعی تری نیز مطرح شد که ناظر به ماهیت نظام سیاسی در اسلام بود.

وی بیان داشت: شکل گیری و رشد جریان بیداری اسلامی و قیام مردم علیه حکومت های جائر و نفی سلطه کفار از یک سو و همچنین پدیده لیبرالیسم فرهنگی و فعالیت شبکه های فکری سکولار در جهت ایجاد تشکیک در مبانی نظام اسلامی و ایجاد تقابل میان مردم سالاری و دین از سوی دیگر، تأمل در موضوعات مرتبط با نظام سیاسی اسلام از جمله بررسی نقش مردم در حکومت اسلامی با تکیه بر آراء متفکران و اندیشمندان برجسته اسلامی را ضروری می سازد.

حجت الاسلام امیدی با اشاره به پاسخ های متفکران اسلامی به سؤالات مطرح شده، گفت: پیش از وقوع انقلاب اسلامی ایران برخی از متفکران اسلامی از جمله علامه طباطبایی در جهت پاسخگویی به این نیاز علمی و سیاسی با تأمل در مبانی و معارف اسلامی به بررسی و تحلیل نظام اجتماعی اسلام و مسائل مرتبط با آن پرداختند.

وی افزود: امروزه از میان موضوعات پژوهشی در حوزه مطالعات سیاسی، تحلیل و بررسی مناسبات میان مردم و حکومت و نقش و جایگاه آنان در عرصه سیاسی از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ متفکران مسلمان بر این باورند که در صورت تحقق صحیح اسلام و احکام آن در جامعه، الگوی بسیار مطلوبی از رابطه مردم و حکومت به منصه ظهور خواهد رسید که به مراتب از نظام های دموکراتیک معاصر ریشه دارتر، پیشرفته تر و متعالی تر است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: علامه طباطبایی معتقد بود بر خلاف این ادعا که آزادی، دموکراسی و حقوق بشر را غربیان برای انسان به ارمغان آورده اند، اسلام پیش از دیگران در 1400 سال پیش با معارف قوی خود در بهترین وجه، این امور را به بشریت عرضه کرده است؛ ولی غرب با تبلیغات نادرست، به جوامع و ملت ها تلقین کرد که حقوق بشر را آنان آورده اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در بررسی نقش مردم در حکومت اسلامی با چندین پرسش اساسی مواجه هستیم که برای پاسخ به هر یک از این پرسش ها به سراغ آراء و اندیشه های مفسر بزرگ قرآن، علامه محمدحسین طباطبایی رفته و از مساعدت جمعی از محققین در این زمینه بهره مند شدیم./840/202/ص

ارسال نظرات