۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۴۷۸۱۷۸
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:

فلسفه وجودی تمامی نظام ها تحقق ارزش ها است

اصلانی در همایش ملی فقه حکومتی گفت: فلسفه ایجاد حکومت ها ایجاد و تحقق ارزش ها است؛ ما نیز در نظام اسلامی به دنبال تحقق ارزش های اسلامی هستیم؛ قدرت و حاکمیت با انرژی جا به جا می شود و این انرژی همان مردم هستند.
فیروز اصلانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فیروز اصلانی در میزگرد علمی «رابطه دموکراسی و مردم سالاری دینی» که در همایش ملی فقه حکومتی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شده بود به ایراد سخن پرداخت.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: امام خمینی(ره) دو عنصر مردم و اسلام را وارد متن سیاست و حکومت کرده و انقلاب اسلامی ایران را ایجاد کردند؛ توده های مردم به رهبری امام راحل در شکل دهی نظام سیاسی این عناصر نقش آفرین شد.

وی تصریح کرد: عصاره قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اسلام است؛ جمهوریت و اسلامیت را هیچ گاه نمی توان از این نظام حذف کرد؛ قانون اساسی نیز مانع حذف جمهوریت از اسلام شده است.

استاد دانشگاه تهران افزود: هیچ جامعه ای وجود ندارد که حاکمیت نداشته باشد؛ حرف آخر را بالاخره یک فرد باید بزند؛ فلسفه ایجاد حکومت ها ایجاد و تحقق ارزش ها است؛ ما نیز در نظام اسلامی به دنبال تحقق ارزش های اسلامی هستیم.

وی ادامه داد: در همه نظام های سیاسی یک حاکمیت وجود دارد که ارزش های ویژه خود را محقق می کند؛ این که چه کسی حق دارد حاکم باشد، بحث دیگری است که مربوط به مشروعیت است.

اصلانی ابراز کرد: در نظریه غلبه نیز امکان ندارد بدون حضور مردم ارزش های حکومت اسبتدادی تحقق پیدا کند؛ دنیای سیاست دنیای تزاحم است؛ قدرت و حاکمیت با انرژی جا به جا می شود و این انرژی همان مردم هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اگر توده های مردم با آقا محمدخان قاجار نبودند، امکان نداشت که او به قدرت برسد؛ همیشه بیعت ها وجود داشته است، چه با حکومت های قانونی و چه با حکومت های غیر مشروع؛ حتی اگر بیعت مردم با امام خمینی(ره) و علما نبود، امکان نبود که انقلاب اسلامی محقق شود.

وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) در بحث جمهوریت و آراء عمومی، تصرف فعال در مدرنیته کردند اما اصل آن را از اسلام گرفته بودند؛ در واقع اسم رییس جمهور و پارلمان بر نهادهای نظام اسلامی نهاده شد اما این امور اداری از اصل اساسی دین مبین اسلام استخراج شده بود.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: اراده ملت در قانون اساسی مهمترین رکن اساسی در نظام اسلامی عنوان شده است و بالاترین شخصیت نظام تا پایین ترین آن ها به اراده ملت وابسته هستند.

وی به دسیسه های دشمن اشاره کرد و گفت: استراتژی دشمن بر این نکته تأکید دارد که باید بین مردم و نظام فاصله ایجاد کرد و تمام تلاش آن ها روی این امر متمرکز شده اند؛ این نظریات در نشریات آمریکایی و غربی نیز به صراحت چاپ شده است.

اصلانی در پایان تصریح کرد: اذهان، افکار، آراء و اداره ملت مهمترین ارکانی هستند که دشمن بر روی آن ها اثر گذاری می کند؛ اذهان عمومی مهمترین این ارکان است که بر روی دیگر مؤلفه ها اثر گذاری می کند که در دوم خرداد و این دوره شاهد این اتفاقات هستیم./840/202/ص

ارسال نظرات