۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۴۷۸۳۱۴
حجت الاسلام عدالتیان:

پذیرش بدون تفکر کارها زمینه ساز انحراف و خسارت است

استاد برجسته حوزه علمیه خراسان با بیان این که پذیرش و ورود به هر کاری بدون تفکر و دلیل منطقی زمینه ساز انحراف و خسارت است، گفت: بر اساس آیه 148 سوره اعراف خداوند متعال می فرماید کسانی که گوساله پرستی کردند هرگز در اندیشه این نبودند که آیا این گوساله می تواند تا با ما صحبت و یا گره ای را باز کند.
عدالتیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی عدالتیان، استاد حوزه و دانشگاه عصر امروز در تالار نور مشهد با بیان این که یکی از مهمترین سفارش های خداوند متعال به حضرت موسی(ع) آن است که از شاکران باش، گفت: امام سجاد(ع) در رساله خود آموزش داده اند که برای تشکر در برابر کسانی که محبت به شما می کنند، به پنج صورت زبانی، یادآوری محبت، ذکر خیر، دعا و جبران سازی در فرصت مناسب از آنان تشکر کنید.

تخطی از مسیر حق عامل ضلالت و گمراهی است

وی با بیان این که اگر عمدا کسی با حق مخالفت کند، خداوند بینشش را از او می گیرد، تصریح کرد: خداوند متعال در این خصوص می گوید به زودی از آیات خودم کسانی را که تکبر ورزیدند منصرف می سازم چراکه تکبر امری ناحق است؛ در حقیقت آنانی که با حق عناد دارند حتی اگر همه آیات را نیز ببینند ایمان نیاورده و از راه رشد و کمال تبعیت نمی کنند اما با دیدن راه انحراف و تخطی از مسیر حق به سرعت وارد شده و در آن راه عمل می کنند.

حجت الاسلام عدالتیان با اشاره به آنانی که آیات و نشانه های حق الهی را تکذیب کرده و از آیات حق الهی غافلند، گفت: همین حق ناپذیری سبب می شود تا خداوند متعال چشم بینا و بصیر را  از آنان سلب کرده و فهم حق را از آنان بازدارد.

مجازات تکذیب کنندگان آیات حق الهی نتیجه عمل خود آنهاست

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که کسانی که آیات و دلایل حق الهی را تکذیب کردند، ملاقات آخرت و روز قیامت و معاد را نیز تکذیب می کنند و به این ترتیب همه اعمالشان نابود می شود، خاطر نشان کرد: برای اینکه مشخص شود این مجازات و محرومیت از هدایت اینطور نبوده که خداوند بدون حساب و کتاب عمل کند می فرماید آیا اینان جزا داده شده اند جز آنچه که عمل می کردند؟ بنابراین این نتیجه عمل خود آنان است.

وی با اشاره به ماجرای استفاده سامری از غیبت حضرت موسی و انجام توطئه اظهار کرد: خداوند متعال اینگونه می فرماید که آیا اینان تعقل نکردند که این موجود نه توان هدایت و سخن گفتن را دارد و به پرستش او مشغول شدند؟ در حقیقت هنگامی که مجسمه در دستان آنان سقوط کرد و عقوبت کار به دستشان افتاد آنان گمراهی خود را درک کردند.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که پس از این آنان بیان کردند که ما خطای بزرگی را مرتکب شده ایم و هر آینه اگر خداوند متعال ما را نبخشد از زیان دیدگان خواهیم بود.

حق ناپذیری از ویژگی های بارز مخالفان انبیا الهی است

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که حق ناپذیری و لجاجت با حق از ویژگیهای مخالفان انبیای الهی است، بیان کرد: بر اساس آیه 146 سوره اعراف خداوند متعال به دو ویژگی مخالفان انبیا یعنی حق ناپذیری و لجبازی اشاره کرده که اگر این بیماری در وجود هر یک از بشریت باشد باید در پس درمان و رفع آن ایراد برآمد.

وی با بیان این که یکی از عقوبت های الهی برای معاندان و دشمنان عمدی محروم کردن آنان از درک حقایق الهی است، گفت: بر اساس روایتی اگر انسان عمدا با حق مخالفت کند خداوند متعال آن بینش و بصیرت را از او رفته و به این ترتیب دیگر متوجه درستی و نادرستی نمی شود و این یک تنبیه و مجازات از سوی پروردگار است.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که هر آنکس عمدا با آیات الهی مخالفت کند نگاهش نسبت به زندگی عوض می شود، یادآور شد: خداوند از فهم آیات هر آن کس که اصرار به ناحق داشته باشد را بازمی دارد.

شرط قبولی اعمال ایمان، عمل صالح و تصدیق انبیا است

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که شرط قبولی اعمال داشتن ایمان و عمل صالح و تصدیق انبیای الهی است، تصریح کرد: بر اساس آیه 147 سوره اعراف کسانی که آیات خداوند را تکذیب کرده و قیامت را نپذیرند اعمالشان باطل می شود و اگر کسی عمدا باورها و اعتقادات را انکار کند، اعمال از او پذیرفته نمی شود.

وی با بیان این که همه سختی و عقوبت ها حاصل عمل خود انسان است، بیان کرد: پس ما با توبه واقعی و اصلاح عمل می توانیم تا آن سختی را از خودمان دور کنیم؛ بنا به فرموده خداوند متعال در روز قیامت به تناسب اعمال خود فرد پاداش و یا مجازات داده می شود و پس از مرگ برای برخی عذاب قبر و برخی مجازات در قیامت در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام عدالتیان همه گرفتاری ها را نتیجه عمل خود انسان ها دانست و خاطر نشان کرد: مطابق با بیان قرآن کسانی که مال یتیم می خورند روز قیامت آتش در شکمشان می ریزند  و کسانی که امروز غیبت می کنند روز معاد بوی تعفن از دهانشان خارج می شود که ملائکه فرار می کنند و اعمال ما در این دنیا ممکن است ظاهر خوبی داشته باشد اما باطن پسندیده ای ندارد.

پذیرش بدون تعقل هر فعالیت زمینه ساز انحراف و خسارت است

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که پذیرش و ورود به هر کاری بدون تفکر و دلیل منطقی زمینه ساز انحراف و خسارت است، بیان کرد: بر اساس آیه 148 سوره اعراف خداوند متعال می فرماید کسانی که گوساله پرستی کردند هرگز در اندیشه این نبودند که آیا این گوساله می تواند تا با ما صحبت و یا گره ای را باز کند.

وی با بیان این که اگر انسان بدون فکر چیزی را بپذیرد و وارد گروهی شود نتیجه اش انحراف و خسارت است، ابراز کرد: انسان باید دقت کند با چه هدفی در چه مسیری رفته و آیا این مسیر را عقل و دین تایید می کند.

درک تخطی از مسیر حق و ترک آن، عامل سعادتمندی است

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که فاصله گرفتن از خداوند قبل از هر چیز ظلم به خویشتن است، یادآور شد: هیچ کس بهتر از خالق هستی خیر انسان را نمی خواهد و خداوند متعال برای ما دستورالعملی داده تا راهکار سعادت را بیابیم، اگر انسانها طبق دستورالعمل خالق عمل کنند به همین تناسب خیر و برکت آن را نیز می بینند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که انسان هرگاه متوجه خطا و اشتباه خود شده و آن را درک کند، از آنجا به بعد با ادامه دادن آن تنها به خود ظلم کرده است، خاطر نشان کرد: اگر انسان این روحیه را داشته باشد که تا متوجه خطاب خود شد آن را ترک کند و خطا را کنار بگذارد در زندگی سعادتمند خواهد شد.

وی در پایان با بیان این که امید به رحمت پروردگار در هر شرایطی سرمایه بزرگ و عامل نجات انسان هاست، گفت: بر اساس آیه 149 سوره اعراف اگر خداوند متعال رحمت خود را شامل حال بشریت نکند و ما را نپذیرد درگیر خسران و زیان بسیار شده ایم اما امیدواریم خداوند متعال ما را پذیرفته و شیطان تنها به دنبال ناامید کردن انسان هاست./201/864/ب1

ارسال نظرات