۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۴۷۸۷۱۳
آیت الله اراکی:

فلسفه وجودی انقلاب نفی حاکمیت طاغوت است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه هرگز با جهان استکبار آشتی نداریم و آنها نیز خوبی ما را نمی خواهند، گفت: فلسفه وجودی ما و انقلاب، نفی حاکمیت طاغوت است.
آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی در دیدار با اعضای شبکۀ دانش و پژوهش سپاه روح الله استان مرکزی، به آیه 53 سوره مائده در ارتباط با خصوصیات مؤمنان حقیقی اشاره کرد و اظهار داشت: پاسداران خدمت مقدم نبرد حق و باطل و ادامه دهندگان راه انبیاء هستند و این راه بزرگی است که کسی بتواند خود را مصداق آیه کریمه 53 سوره مائده قرار دهد که این آیه در خصوص ایرانیان نازل شده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز داشت: پیامبر فرمود: مصداق افراد در این آیه قوم سلمان فارسی هستند؛ این آیه خطاب به مسلمانان صدر اسلام است که اگر شما از دین خدا برگردید بدانید که خدا در آینده قومی را برمی انگیزد که چند خصلت دارند نخست محبت به خدا دارند که اگر ادعا کنیم تمام هدف دین در همین یک جمله خلاصه شده است گزاف نگفته ایم.

وی با بیان اینکه مظهر عشق به خدا، رسول است، ابراز داشت: خداوند در قرآن به پیامبر دستور می دهد که«ای پیامبر به مردم بگو اگر مرا دوست دارید مرا اطاعت کنید تا خدا نیز محب شما بشود»؛ در نتیجه محبت است که اطاعت شکل می گیرد و خدا هم انسان را دوست خواهد داشت یعنی ملاک محبت پیروی کردن مطلق است.

وی با تصریح بر اینکه پیروی فقط به نماز خواندن و روزه گرفتن نیست، ابراز کرد: انسان باید دیندار باشد که دین نیز عبارت است از روش زندگی و هر آن چیزی است که مربوط به زندگی می شود، درحالی که برخی در تفسیر دین اشتباه می کنند و اصلا همین موضوع مشکلی است که در ارتباط با فرهنگ غرب داریم.

آیت الله اراکی تأکید کرد: مبنای تمدن غرب تحریف واژه ها است و قرآن هم به این مسأله اشاره کرده که یهودیان یکی از شگردهای بسیار گسترده شان تحریف فرهنگ بود و از جمله آن تحریف در واژه دین است که می گویند دین همان حالت معنوی در دل است و اینکه انسان با خدا در دل ارتباطی داشته باشد و به همین جهت گاهی از دین در روانشناسی بحث می کنند در حالی که دین به این معنا نیست و ما دین را نظام زندگی می دانیم.

نظام و سیستم، معنای حقیقی دین است

وی با اشاره به معنای حقیقی دین در قرآن عنوان داشت: خداوند در سوره یوسف بیان می دارد، وقتی یوسف تصمیم می گیرد بنیامین را پیش خود نگاه دارد، طبق دستور خدا تدبیری کرد و پیمانه ارزشمند شاه را در بار بنیامین گذاشت و به صورت مخفیانه آن را جاسازی کردند و مأموری فریاد زد ای اهل کاروان شماها سارق هستید و یوسف گفت در قانون شما کیفر سارق چیست؟ که آنها گفتند جزای سارق بنده شدن برای مال باخته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بعد قرآن کریم می گوید ما این چنین به یوسف تدبیر آموختیم در حلی که دین و قانون پادشاه مصر این چنین نبود که می بنیم در این سوره از قانون و نظام تعبیر به دین شده است بنابراین، دین ملاک نظام زندگی است و وقتی خدا می فرماید «لیظهره علی الدین کله» دین حق یعنی نظام زندگی حق که رسالت اصلی پیامبر است و این دین بر همه نظام های زندگی برتر باشد.

وی با بیان اینکه رسالت اصلی انقلابی ها همین است که به دنبال برتر سازی نظام خدا بر نظام های دیگر را به دست باشند، عنوان کرد: حاکمیت اسلام باید مبتنی بر نظام الهی بشود و هدف انقلاب نیز همین است؛ اصلا منشأ دشمنی ریشه دار جهان استکبار با ما دین خواهی ما است و امام هم وقتی پرچم انقلاب را برافراشت آنها فهمیدند این انقلاب با آن چیزی که در ملی شدن صنعت نفت یا مشروطیت مطرح شده بود متفاوت است.

چرا امام از شاه نمی ترسید؟

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه امام برای خدا قیام کرد و هدف او برپا داشتن نظام اسلامی الهی بود، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب نیز همین اقامه نظام الهی را دنبال می کنند که در قرآن کریم نیز بر این مسأله تأکید شده است که انبیاء برای اقامه حکم خدا فرستاده شدند و اینکه بتوانند جامعه نمازگذار درست کنند.

وی ادامه داد: در روایات داریم وقتی حضرت ابرهیم مأمور شد همسر و فرزندش را به سرزمین بی آب و علف حجاز ببرد، در آخر دعا می کند و این دعا در قرآن بیان شده است که «خدایا من همسر و فرزندم را به منطقه ای آوردم که آب و علفی نداردو همه این کارها برای این است که نماز را برپا کنم»؛ همه می دانیم که نماز نماد فرمانبری است و معنی الله اکبر اقرار به فرمانروایی خدا است و اینکه دستور او بالای همه فرمان ها است و باید اطاعت شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: ما در فقه سیاسی گفته ایم حقیقت سیاست و ماهیت حاکمیت برتری ارادی حاکم بر اراده مردم است و اگر این امر از حاکم گرفته شود چیزی برای او نمی ماند و گوهر مسأله حاکمیت همین برتری است که از آن خدا است، چراکه طبق آیات قرآن هم آفرینش از آن او است و و همین موضوع تکبیر شعار انقلاب می شود که به معنای نه گفتن به هر فرمانروایی جز خدا است.

هرگز با جهان استکبار آشتی نداریم

وی با بیان اینکه هرگز با جهان استکبار آشتی نداریم و آنها نیز خوبی ما را نمی خواهند، تصریح کرد: کسی که می گوید با آمریکا می توانیم آشتی کنیم، یا ما را نفهمیده یا آمریکا را  و یا هر دو را؛ اصلا فلسفه وجودی ما و انقلاب،نفی حاکمیت طاغوت است که این طاغوت فرمانروایی کسی است که به غیر حق خود را صاحب دستور می داند و دیگران به اطاعت از خود وا می دارد و انبیاء هم فرمانبر هستند و اگر فرمانروا می شوند به این معنا است که فرمان خدا را در جامعه اجرا می کنند و حتی پیامبر می گوید من چون عبد خدا هستم از من اطاعت کنید.

آیت الله اراکی با بیان اینکه مقام عبودیت پیامبر او را به فرمانروایی بر دیگران رساند، عنوان کرد: این تفاوت بین نظام حاکمیتی اسلام با نظام های حاکمیتی غیر اسلامی است و در نظام دیگری نداریم که بالاترین مقام آن هم تحت قانون باشد، همچنانکه در عبارات حضرت امام زیاد آمده است که حکومت اسلامی همان حکومت قانون است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با ابراز تأسف از اینکه در فرمایشات امام کم کارده ایم، یادآور شد: یکی از مهارت های فوق العاده حضرت امام بیان ساده ایشان بود به گونه ای که مردم همیشه با کلام امام ارتباط برقرار می کردند، بنابراین باید حوزه های علمیه و روحانیت وقت بیشتری را برای تجزیه و تحلیل کلمات و سخنان نورانی امام راحل گذاشته و آنها را برای مردم تحلیل کنند.

لزوم خضوع در برابر مؤمنان و عزت در برابر کافران

وی با اشاره به خصلت های دیگری که برای ایرانیان در آیه 54 سوره مائده بیان شده است، خاطرنشان کرد: در ادامه آیه ای که در ابتدا خواندیم خصلت مهم دیگر ایرانیان است که در برابر مؤمنان خاکسار هستند که این خضوع و خشوع فاصله ها را کم کرده و مردمی بودن را به ارمغان می آورد، بنابراین تواضع در برابر مؤمنان حقیقی که نمونه بارز و اصلی آن اهل بیت(ع) هستند امری بسیار مهم در اسلام است که خود عزت در برابر دشمنان را نیز به بار می آورد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در کشور خودمان ما بارها تجربه کرده ایم کسانی که در برابر مردم خودشان را بالاتر می دانستند، در برابر آمریکا و ایادی او خودباخته می شوند که مثال برتر و بارز آن محمدرضا، شاه ایران بود که در برابر مردم و ملت تکبر داشت و این را در راه رفتن خود به روشنی نشان می داد ولی در برابر دشمنان چگونه ذلیل و خار شده بود، بنابراین خضوع در برابر ائمه اطهار(ع) و عزت در برابر دشمنان همیشه با هم هستند.

وی جهاد در راه خدا را وصف همیشگی مؤمنان حقیقی دانست و تأکید کرد: بنده تعجب کردم یکی از دولتمردان بیان می کرد «دیگر دوران انقلاب و احساسات مبارزاتی گذشته است» که منظور او مشخص نیست، اگر عقیده دارد دوران جهاد و مقاومت تمام شده اشتباه می کند، چراکه مقاومت گذشتنی نیست و یجاهدون فی سبیل الله وصف دائمی مؤمنان است.

چرا ما به سوریه و فلسطین کمک می کنیم؟

وی ابراز داشت: در آخر آیه 54 سوره مائده نیز خدا می فرماید: ویژگی دیگر مسلمانان حقیقی آن است که جو سازی دشمنان آنها را سست نمی کند؛ می بینیم امروز برخی می گویند چرا به سوریه می روید و یا چرا به فلسطین کمک می کنید، درحالی که خدا فرموده باید از همه مظلومان عالم دفاع کنید که شما دولتمرد گرامی اگر خدا را قبول دارید باید این مطلب را هم بپذیرید، بنابراین از لوازم این گونه مؤمن ماندن، ملامت های مردمی، انتقاد و سرکوفت زدن همیشگی است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه برخی می گویند چرا شما با آمریکا در می افتید، یادآور شد: آیا ما با آمریکا در افتادیم یا آنها با ما؟ آیا ما در کار آنها دخالت می کنیم یا آنها در کار ما مداخله همه جانبه می کنند؟ مگر همان ها نیستند که به تعهدات خود وفا نمی کنند؟ مگر همان ها نیستند که کشتی های ما را توقیف کردند؟

وی با اشاره به عزتمندی ایران بعد از انقلاب اسلامی، عنوان کرد: در کتابخانه بزرگ بریتانیا در بخش وزرات خارجه مدرکی دیدم که پیش از انقلاب یک روزنامه نویس در اصفهان می خواسته که روزنامه ای راه بیاندازد و این شخص عاجزانه به کنسولگری انگلیس در اصفهان نامه نوشته و در خواست مجوز کرده است، ببینید در کشور خودمان باید از کنسول انگلیس درخواست مجوز می دادیم ولی امروز به این عزت رسیده ایم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه بدترین حماقت ها این است که فردی دشمن را در حال دشمنی ببیند و بگوید لازم نیست با او مقابله کنیم، عنوان داشت: سکوت در برابر دشمنان خیانت به حق ملت و کشور و دین و آیین ما است و که کسی دشمن را دوست بشمارد و یا با او رفتار دوستانه داشته باشد در اشتباه مطلق به سر می برد و خضوع و خشوع تنها در برابر خدا مجاز است و برای غیر او جایز نیست./1330/202/ص

ارسال نظرات