۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۴۷۸۹۳۴
نگاهی به کتاب "سه شهید" اثر حمید داودآبادی؛

دستفروشی که رییس جمهور شد

شهید محمدعلی رجایی چهره‌­ای است که پس از مطرح شدن نامش بی‌درنگ عنوان ساده زیستی او در ذهن برجسته می­‌شود.
کتاب

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از نسیم آنلاین، «رجایی ... رجایی وزیر ارتجاعی» ... این شعاری بود که سال­های 59 و 60 در اوج فعالیت­های گروهک­های ضد انقلاب و منافق در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش از سوی شهید محمد علی رجایی، علیه او داده می­شد. زیرا او در آن سال­ها طرح اصلاحات نظام آموزش و پرورش را اجرا کرده بود و آنهایی که با این اصلاحات مخالف بودند علیه او شعار می­دادند، هرچند گروه­ها مذهبی نیز بیکار نبودند و در برابر آنها شعار می­دادند: «رجایی ... رجایی وزیر انقلابی».

شهید محمدعلی رجایی چهره­ای است که پس از مطرح شدن نامش بی درنگ عنوان ساده زیستی او در ذهن برجسته می­شود دارای سوابق بسیاری در امر مبارزات ضد نظام طاغوت بوده و در این مسیر شکنجه‌­های بسیاری را نیز متحمل شده است.

حمید داودآبادی یکی از چهره­‌هایی است که در عرصه آثار مکتوب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارای سابقه بسیاری است و منشورات بسیاری نیز از او روانه بازار نشر و کتاب شده است. کتاب «سه شهید» یکی از تازه­ترین آثار داود آبادی است که از سوی انتشارات شهید کاظمی در دسترس علاقه­مندان به مطالعه در زمینه انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

داودآبادی در این کتاب سراغ خانواده سه شهید انقلاب اسلامی رفته و از زبان آن سخنانی را به خوانندگان زده که شاید کمتر عنوان شده بود. شهید طیب حاج رضایی، شهید سیدعلی اندرزگو و شهید محمدعلی رجایی سه شهیدی هستند که در این کتاب از زبان همسر و فرزندان به خواننده معرفی شده­اند. افرادی که دارای سوابق ضد طاغوت بوده­اند و هر سه به دست عوامل وابسته به طاغوت و ضد انقلاب به شهادت رسیده­اند.

در این کتاب در بخشی که مصاحبه عاتقه صدیقی همسر شهید رجایی آمده خواننده با زندگی شخصی و احوال شهید رجایی در ارتباط با همسر، خانواده و اطرافیان آشنا می­شود. سلوک شهید رجایی و همچنین مواجهه او با دوستان و همرزمان از بخش­های جالب توجه این کتاب است. شهید رجایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 58 به عنوان وزیر آموزش و پرورش منصوب و در دولت بنی­صدر به عنوان نخست وزیر انتخاب شد. پس از عزل بنی­صدر از مقام ریاست جمهوری شهید محمدعلی رجایی به سمت رئیس جمهوری اسلامی ایران رسید. در کتاب «سه شهید» خواننده با حالات و رفتار این شهید انقلاب پس از تصدی مسئولیت­های مهمی چون نخست وزیری و ریاست جمهوری آشنا می­شود و به مشی ساده زیستانه او در آن دوره بیشتر پی می­برد. حتی در بخشی از کتاب اشاره می­شود که شهید رجایی در دوران نوجوانی به دست فروشی اشتغال داشته و این نشان می­دهد که این شخصیت از ابتدا سختکوش بوده و برای زندگی و کسب حلال از هیچ تلاشی فروگذار نمی­کرده است.

از آنجا که رجایی یکی از چهره­های مهم و اثرگذار در تاریخ انقلاب است کتاب­های بسیاری با محوریت او منتشر شده اما مزیت کتاب «سه شهید» نسبت به سایر کتب در این است که خواننده از زبان همسر شهید که بخش زیادی از زندگی او را شاهد بوده است با شخصیت رجایی آشنا می­شود.

وقتی در این مصاحبه سخن از خرید پوشاک برای فرزندان به میان می­آید همسر شهید رجایی در پاسخ به حساسیت مرحوم شهید رجایی درباره لباس فرزندان جواب می­دهد: «فقط می­گفت بی بند و بار نباشند، پوشش­شان محفوظ باشد.» این نشان می­دهد که توجه به ارزش­ها تا کجا در منظر این شهید جای داشته و با وجود آزادی که در تهیه لباس برای خانواده قائل بوده اما به محفوظ بودن آن نیز اهمیت می­داده و تاکید داشته است. یا در جای دیگر وقتی صحبت از غذا خوردن و رژیم غذایی می­شود همسر شهید می­گوید: «ما مصّر بودیم کره حتما سر سفره باشد، ایشان بعضی وقت­ها می­گفت حالا کره برای چی؟بود و نبود باید یکسان باشد، یعنی خودمان را مقید نکنیم که اگر نبود بهمان سخت بگذرد.

این کتاب در تمام بخش­ها ناگفته­ها و مطالبی را عنوان می­کند که باید گفت خواندن آن در این روزها برای همه آنهایی که داعیه انقلابی­گری دارند ضروری بوده و باید به آن توجه کنند. تا با یادآوری سیره و سلوک بزرگان انقلاب و آنهایی که در این راه جان دادند به ادامه مسیر خود جدی­تر نگاه کنند.

کتاب «سه شهید» اثر حمید داودآبادی در 236 صفحه از سوی انتشارات شهید کاظمی با قیمت 10هزار تومان منتشر شده که علاقه­مندان به تهیه آن می­توانند به فروشگاه اینترنتی «من و کتاب» مراجعه کنند./1325//102/خ

ارسال نظرات