۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۴۷۹۴۴۶
آیت الله اعرافی مطرح کرد؛

وجه تمایز انقلاب ایران با سایر انقلاب ها

مدیر حوزه های علمیه کشور، یکی از ویژگی های انقلاب اسلامی را انقلابی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دانست و اظهار داشت: ویژگی دیگر این انقلاب، انقلاب علمی و دینی بود.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش طلیعه حضور ویژه بانوان طلبه جدید حوزه علمیه استان یزد صبح امروز در مجتمع فرهنگی تربیتی یاوران مهدی(عج) قم با سخنرانی آیت الله علیرضا اعرافی برگزار شد.

آیت الله اعرافی با گرامی داشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: حوزه های علمیه مهد تحقیق و پژوهش و استنباط در مبانی الهی است؛ افرادی به سراغ منابع دین رفته و با ابزار اجتهاد به استخراج مبانی دینی و عرضه آن می پردازند که این مهمترین نقش حوزه های علمیه است.

وی با بیان این که در طول این سالیان، استنباط، استخراج، اجتهاد و عرضه کالای دین به جامعه قطع نشده است، گفت: حوزه های علمیه بر خلاف برخی مراکز علمی دیگر، نگهبان اخلاق و ایمان جامعه نیز هستند.

امام جمعه قم ابراز داشت: حوزه علمیه فقط کارشناس دین نیست که مبانی را استخراج و عرضه کند بلکه عنصر دیگری در حوزه است که از اعتقاد، ایمان، اخلاق و ارزش های جامعه صیانت می کند و به همین دلیل است که بال «تهذیب و تربیت» و «علم و دانش» باید با هم به حرکت درآیند.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: کسی که وارد حوزه علمیه می شود باید بداند که این دو بال را باید با هم پیش ببرد؛ حوزه های علمیه ما نظام تهذیب و تزکیه را مثل نظامات آموزشی، نظام و سامان دقیق نداده اند.

وی با تأکید بر فراگیری اخلاق، افزود: طلاب در کنار درس های مختلف حوزه، باید یک درس اخلاق را نیز فراگیری کنند؛ علمای بزرگ تاریخ از نظر اخلاقی تکیه گاه مردم بوده اند و در هر جا که حضور پیدا می کردند دیگران تحت تأثیر نور آن ها قرار می گرفتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حوزه های علمیه همیشه اجتماعی، در ارتباط با مردم، دلسوز و دستگیر مردم بوده اند؛ طلبه ای که در بعد اجتماعی دلسوز مردم باشد و در آسان سازی زندگی مردم نقش ایفا کند، یک طلبه موفق است.

وی با بیان این که حوزه های علمیه ما همیشه سیاسی بوده اند و هیچ گاه خود را از سیاست جدا نمی دیده اند، تصریح کرد: اصل دین ما دین سیاسی است، البته سیاستی که در چارچوب درست دینی قرار گیرد.

آیت الله اعرافی با تأکید بر دوری از سیاست زدگی، سطحی نگری و امور خلاف در سیاست، خاطرنشان کرد: عصر امام راحل، اوج تجلی دین در سیاست بود که به انقلاب اسلامی مبدل شد.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه یک نهاد تاریخی پیوسته در طول بیش از هزار سال بوده اند که طلاب باید خود را در امتداد این تاریخ فرض کنند؛ تاریخ حوزه یک تاریخ بسیار غنی و کامل است که میراثی تاریخی و پر افتخار را به همراه دارد.

امام جمعه قم با بیان این که رشته فقه یک رشته به هم پیوسته است که از زمان معصومین(ع) برگفته شده، گفت: علوم دینی سینه به سینه و زنجیر وار از طریق استاد به شاگرد به زمان حال رسیده است.

وی با اشاره به فراز و فرود حوزه های علمیه بیان داشت: البته حوزه های علمیه تحولاتی داشته اند و برای مثال از نظر مکانی جا به جا شده اند؛ مرکزیت حوزه علمیه گاهی در مکه و مدینه، گاهی در نجف و بغداد، گاهی در حلب و ری امروز در قم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: گاهی اتفاقی می افتاد و بزرگان حوزه به مناطق دیگر هجرت می کردند، مثل اتفاقات زمان صدام که علما به قم سفر کردند؛ این هجرت یک تاریخ پیچیده دارد که چندین پایان نامه درباره آن می توان نوشت.

وی با بیان این که یک زمانی حوزه علمیه همه علوم مورد نیاز مردم را ارائه می داده است، گفت: در عصر حاضر در کنار حوزه دانشگاه پدید آمده است؛ در حالی که در گذشته علوم نجوم و فیزیک و شیمی نیز از حوزه های علمیه منتشر می شده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور به بانوان طلبه جدید، گفت: توصیه بنده به شما طلاب این است که تاریخ حوزه را مداوم مطالعه کنید؛ با بزرگان حوزه آشنا شوید و با این تاریخ مرتبط و متصل شوید.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه نظامات فکری و ارزشی دارند که باید از آن ها صیانت کنیم و در مواقع لزوم آن را ارتقا و بهبود دهیم که در طول سالیان هم این اقدامات انجام شده است.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که طلاب باید قدر ارتباط با حوزه را بدانند، گفت: هیچ چیزدر عالم بالاتر از ارتباط با دین نیست و این را باید قدر دانست.

وی با اشاره به سنت های آموزشی حوزه علمیه، تصریح کرد: این سنت های آموزشی را باید مهم بدانید و آن ها را رعایت کنید؛ مباحثه از درس مهم تر است؛ ارتباط علمی و احترام آمیز با استاد تا وقت مرگ باید ادامه داشته باشد.

امام جمعه قم با بیان این که احترام به متون درسی و کتاب های حوزه علمیه نیز اصل مهمی است که حرمت آن ها باید حفظ شود، ابراز داشت: پیش مطالعه ازدیگر سنت های حوزه علمیه است که سبب عمق بخشیدن به علم می شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر تاریخ حوزه های علمیه را ورق بزنید مشاهده می کنید که ده ها انقلاب و نهضت بزرگ در طول تاریخ حوزه های علمیه ایجاد شده است؛ در عصر ما این قصه به اوج خود رسید و امام خمینی(ره) آمد و این انقلاب با این عظمت را پایه گذاری کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان داشت: با سفر به نقاط مختلف دنیا می توان عظمت انقلاب اسلامی ایران را درک کرد؛ یکی از ویژگی های انقلاب اسلامی، انقلابی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بود، اما ویژگی دیگر این انقلاب، انقلاب علمی و دینی بود.

وی با اشاره به نظریات فیلسوفان غربی مبنی بر این که دیگر دوران دین مرده و تمام شده است، گفت: انقلاب اسلامی ایران با رویکردی متفاوت و دینی تمام معادلات غرب را به هم ریخت و دین مبین اسلام را تبیین و به جهانیان عرضه کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران تک ساحتی نیست و همه بعدهای زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می دهد؛ دین مبین اسلام یک موج خروشان در عالم است که مطمئنا این موج در آینده پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: پیام های انقلاب اسلامی از همین حوزه ها بیرون آمده و در سراسر جهان تجلی یافته است؛ شخصیتی مثل شیخ زکزاکی در نیجریه پیام انقلاب اسلامی را منتشر ساخته و میلیون ها نفر را جذب اسلام می کند؛ امروز حدود 300 هزار نفر از نیجریه در مدارس علمیه ایران در حال تحصیل هستند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک قدرت است که در اروپا و آمریکا خودش را نشان می دهد و این تجلی در آینده بیشتر خواهد شد و اتفاقات مهمتری رقم خواهد خورد؛ حوزه علمیه مولد یک چنین حرکت و نهضت بزرگی بوده و همیشه بین المللی بوده است و در این دوره بیش از هر دوره ای بین المللی بودن آن نمود پیدا کرده است.

وی افزود: امروز آرام آرام سیل معارف الهی از پایگاه بزرگ قم و حوزه به سراسر جهان جاری شده است؛ حوزه علمیه در ابعاد علمی، اجتماعی و سیاسی تحول پیدا کرده و وارد قلمروهای جدیدی شده است؛ حدود 140 ملیت در حوزه های علمیه مشغول به فراگیری علوم دینی هستند.

آیت الله اعرافی به دیگر تحولات حوزه اشاره کرد و اظهار داشت: حوزه های علمیه به مسائل جدید توجه کرده و همچنین نقش و حضور فراگیر زنان در حوزه های علمیه پدیده جدیدی است؛ تنوع رشته ای و دامنه تحقیقات حوزه افزوده شده و همه این ها از برکات انقلاب اسلامی و برآمده از حوزه های علمیه است.

وی تأکید کرد: بانوان طلبه افزون بر رسالت عام تبلیغی، در بحث زنان و خانواده نقش ویژه ای دارند؛ این بخش را به طور ویژه خواهران فاضله باید متکفل شوند و خواهری که طلبه و استاد حوزه است، باید خانه ای را متفاوت با بقیه سامان بدهد؛ در واقع خانه طلاب خواهر باید به نور حوزه منور بشود.

امام جمعه قم در پایان با بیان این که این رسالت خاص بانوان پرداختن به فقه خانواده و زن است، گفت:بانوان طلبه باید الگوهای علمی و عملی زن مسلمان را ارائه دهند و یک خانواده پیش رو را به جهانیان بشناسانند؛ اصالت و استواری خانواده در شرایط و عصری که بنیان خانواده ها متزلزل شده، از مهمترین وظایف طلاب خواهر است./840/201/ص

ارسال نظرات