۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۴۷۹۷۰۱
عضو هیأت رییسه مجلس:

دولت اعتقادی به قانون هدفمندی یارانه ها ندارد

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها به خوبی انجام نشده است، اظهار داشت: دولت اعتقادی به قانون هدفمندی یارانه ها ندارد.
قاضی زاده هاشمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، امیرحسین قاضی زاده هاشمی شامگاه چهارشنبه 20 بهمن، همزمان با ایام الله دهه فجر، با حضور در مسجد و مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) جاهد شهر مشهد با اقشار گوناگون مردم این منطقه دیدار و گفت و گو کرد و به سؤالات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن ها پاسخ داد.

عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال یکی از حضار که از واکنش نمایندگان مجلس نسبت به اتهامات وارد بر برادر رییس جمهور پرسیده بود، تصریح کرد: مرجع رسیدگی به این مسائل، مقام قضایی است؛ اما با این وجود، 46 نفر ار نمایندگان مجلس از جمله بنده، به آقای رییس جمهور نامه نوشتیم و از ایشان خواستیم تا با قوه قضاییه درباره اتهامات مطرح شده نسبت به برادرشان همکاری کنند.

وی با بیان این که مسائل نسبت داده شده به برادر رییس جمهور در حال حاضر در مرحله اتهام قرار دارد، گفت: البته وقتی معاون اول قوه قضاییه نام ایشان را درباره برخی پرونده های قضایی ذکر کرد، این نشان می دهد که مقام قضایی مستندات کافی در این زمینه در اختیار دارند.

آمریکا می خواهد با اعمال فشار بر ایران، ما را مجبور به نقض برجام کند

قاضی زاده هاشمی در ادامه به پرسشی درباره سرنوشت برجام پاسخ داد و اظهار کرد: بنده جزو مخالفان برجام بودم؛ چرا که اعتقاد داشتم این توافق برای کشور خسارت آور است؛ اما در حال حاضر باید تعهدات مان را اجرا و پیگیری کنیم که طرفین توافق نیز به تعهدات شان عمل کنند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، افزود: چه آمریکایی ها ما را وادار به پذیرش چنین تعهداتی کردند و چه خودمان آن را پذیرفتیم، بالأخره این کار انجام شده و طرف مقابل می خواهد با اعمال فشار ما را به مرحله ای برساند که از انجام تعهدات مان سر باز زنیم؛ اما ما باید ایستادگی کنیم.

وی ادامه داد: نباید وارد این جریان می شدیم؛ اما از آن جا که مردم به وعده های رییس جمهور در زمان انتخابات اعتماد کردند، وارد این جریان شدیم و امروز هم انتظار مردم و مجلس این است که رییس جمهور به وعده های شان عمل کنند.

دولت اعتقادی به قانون هدفمندی یارانه ها ندارد

عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی سپس به سؤالات اقتصادی طرح شده در این چلسه پرداخت و با اشاره به وضعیت فعلی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، اظهار کرد: قانون هدفمندی یارانه ها چه در دولت گذشته و چه در دولت فعلی به خوبی اجرا نشد.

وی افزود: حرف این قانون 5 ساله این بود که چون در کشور ما نظام تأمین اجتماعی فراگیر وجود ندارد و اطلاع دقیق از هزینه ها و درآمدهای خانوارها در اختیار نداریم، به تدریج به سامانه ای دست پیدا کنیم که دارایی افراد در آن ثبت شود و بتوان بر اساس آن به اقشار کم درآمد کمک کرد و در نتیجه یارانه غیر مستقیم پرداخت نشود.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: در نتیجه سیاسی شدن اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، تنها چیزی که اتفاق نیفتاد، همین فرآیند بود. دولت فعلی نیز از یک طرف اعتقادی به این مسأله ندارد و از طرف دیگر نمی تواند آن را اجرا کند. مجلس بارها گفته است یارانه نقدی پرداختی به دو دهک ثروتمندتر که حدود 16 میلیون نفر هستند را حذف کنند و به 16 میلیون نفری که در پایین ترین وضعیت قرار دارند، بپردازند.

وی افزود: کسی که بیش از دو میلیون و 500 هزار تومان حقوق می گیرد، با 200 هزار تومان یارانه نقدی تغییر چندانی در زندگی شان ایجاد نمی شود؛ اما برای کسی که مستمری دریافتی اش از کمیته امداد، 40 هزار تومان است، زندگی اش با آن 200 هزار تومان متحول می شود. از همین رو پیشنهاد مجلس درباره حذف یارانه دو دهک بالای اقتصادی را در برنامه ششم توسعه آورده ایم.

عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر رابطه میان مردم و نظام اسلامی، تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی اصلا با رژیم طاغوت قابل مقایسه نیست چرا که اساسا موضوعیت این دو نظام متفاوت است. امتیاز اصلی نظام اسلامی این است که زیر پرچم اسلام هستیم و از مستضعفان عالم دفاع می کنیم.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به هشدار امام راحل درباره لزوم مراقبت از نظام اسلامی، افزود: همانطور که امام هشدار دادند اگر از اسلام فاصله بگیریم، مردم ما را تحمل نخواهند کرد. مردم رژیم شاه را به سبب ظلم، بی دینی و فساد کنار گذاشتند و علیه هر رژیم که به آن وضع درآید، خواهند ایستاد./820/202/ص

ارسال نظرات