۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۴۸۱۳۲۱
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

علم لحن شناسی حدیث تاسیس شود

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به اینکه یکی از شان های حدیث، جایگاه آن در منظومه احادیث از حیث مضمونی و همخوانی با آن مجموعه از حیث فکری است، گفت: ضرورت دارد که حوزه علمیه به تاسیس فنّ لحن شناسی حدیث اقدام ورزد.
مبلغی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در درس خارج خود افزود: علیرغم اهمیت و اصالت علم به این جایگاه، ولی جای آن در حوزه های علمیه خالی است و مطالعه ای نسبت به آن صورت نمی گیرد و نتایج آن در اجتهاد ملحوظ و منظور نمی گردد.

وی ادامه داد: این جایگاه شناسی مضمونی و گرایشی هر حدیث در منظومه احادیث، خود یک درایة الحدیث است، ولی البته این غیر درایة الحدیث معروف است که به تصنیف ها و تقسیم هایی نسبت به حدیث دست می زند.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآورشد: هر چند درایة الحدیث رایج، فایده های خوبی دارد ولی روشی برای راه یابی به اعماق معنایی و مضمونی احادیث در اختیار قرار نمی دهد.

وی گفت: فنّ لحن شناسی حدیث، نوع دیگری از درایة الحدیث است که اهمیت بیشتری دارد و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ایجاد آن را در اصحاب دنبال می کردند تا اصحاب به لحن آنها در احادیث و کلماتشان راه یابند.

وی ادامه داد: امامان (ع) اصحاب خود را بر اساس قدرت این نوع از درایة الحدیث لحن شناسانه، مرتبه بندی می کردند.

وی گفت: اصحاب، با داشتن این مهارت و معرفت می دانستند که یک حدیث از چه خاستگاهی بر می خیزد و به کجا نظر دارد.
مؤلفه هاي لحن شناسی حديث

وی گفت: لحن شناسی حدیث، سرفصل ها و مؤلفه هایي مانند واژگان شناسی حدیث( که این در اجتهاد همواره وجود داشته و فعال است و چیز تازه ای نیست)، حدیث خوانی، محیط شناسی فقهی حدیث و محیط شناسی اجتماعی حدیث دارد.

حدیث خوانی
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این که مؤلفه حدیث خوانی، تبحر و مهارت نسبت به حدیث را در انسان ایجاد می کند، گفت: از این طریق، مذاق شناسی حدیث، ادبیات شناسی حدیث، مفاهیم شناسی حدیث و واژگان شناسی حدیث به صورت دقیق تری به دست می آید.
وی با بیان اینکه فعالیت حدیث خوانی در حوزه غائب است، خاطرنشان کرد: اکنون بر اساس هر مساله در دست بحث، روایت های آن مساله، در کتب فقهی دیده می شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: گاه به کتاب های روایی هم مراجعه صورت می گیرد که اگر هم این مراجعه انجام بگیرد کافی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: یعنی اگر شما حتی به تهذیب و استبصار و.. هم مراجعه کنید کافی نیست؛ زیرا صرفا از مساله فقهی به سمت حدیث می روید و فرصت آمدن از فضای کلان و معنادار حدیث به سمت مساله فقهی را در اختیار ندارید.
وی یادآورشد: ما باید فصلی را به عنوان حدیث خوانی به صورت مستقل باز کنیم وایجاد مهارت از این رهگذر نسبت به حدیث را زمینه سازی نماییم.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: باز کردن فصل جدیدی به نام حدیث خوانی، برکاتی دارد از جمله اینکه ادبیات امامان را آشنا شویم و دوم به خاستگاه های مضمون ساز و لحن ساز کلام امامان (ع) آشنا می شویم.

محیط شناسی فقهی حدیث

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: شناخت محیط فقهی اهل سنت که حدیث امامان (ع) در آن وارد شده، به این معنی است که رابطه و نسبت بین احادیث امامان و احادیث در دست اهل سنت از یک طرف و نسبت آن ها با فقه و اقوال اهل سنت از سوی دیگر را تحلیل کنیم و بشناسیم.
محیط شناسی اجتماعی حدیث

وی گفت: شرایط اجتماعی امامان، بخشی از آن سیاسی بوده است و برخی فرهنگی و برخی اجتماعی، اگر شناخت به این شرایط انجام گیرد و رابطه حدیث با آن برقرار گردد فهم حدیث و ظرائف نهفته در آن دقیق تر صورت می گیرد و به مراد امامان واصل تر و نزدیک تر می گردیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآورشد: این یک تلاش درایة الحدیثی مضمون گرا است که افق هایی را فراروی ما باز می کند.
وی ادامه داد: اکنون چنین چیزی وجود ندارد، ما باید قبل از ورود به اجتهاد، باید یک تبحر حدیث شناسانه درایه ای از این سنخ داشته باشیم./1323/د102/ص

ارسال نظرات