۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۴۸۱۴۳۸
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

جعل قوانین الهی، ریشه تمام فتنه‌ها و ظلم‌ها

دبیر کمیسیون فقهی و کلامی بیست و هشتمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه ریشه تمام بدبختی‌ها این است که انسان‌ها خود را جای خدا می گذارند، گفت: وقتی انسان خود را خدا بداند و قوانین الهی را جعل کند، شرک مرتکب شده است؛ مسأله شرک، ریشه تمام فتنه ها و ظلم ها است.
توحیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام سیدحسن ضیاء‌توحیدی، استاد حوزه علمیه قم و دبیر کمیسیون فقهی و کلامی بیست و هشتمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی امروز در آیین اختتامیه این همایش که در سالن اجتماعات دفتر نهاد رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان برگزار شد، گفت: موضوع کمیسیون فقهی و کلامی این همایش، بحث درباره جهاد و شبهات پیرامون آن بود.

وی عنوان کرد: از آنجا که اسلام در دنیا رو به گسترش بوده است، استکبار برای ضربه زدن و جلوگیری از رشد اسلام تلاش فراوان می‌کند.

حجت الاسلام ضیاء‌توحیدی یکی از تلاش‌های استکبار در جهت تشویش چهره اسلام را تحریف جهاد دانست و اظهار داشت: امروز دشمنان ما جهاد اسلامی را نماد خشونت معرفی کرده‌اند و باتوجه به این محور تبلیغاتی سنگین، تبیین جهاد در اسلام و پاسخ به یاوه‌سرایی دشمن ضروری است.

وی بیان کرد: پیشرفت اسلام در جهان براساس زور و شمشیر نبوده است؛ چراکه خدا به پیامبر دستور داد که با حکمت و موعظه حسنه و گفتگوی احسن مردم را دعوت کن؛ همچنین در باب جهاد دستور فراوان بوده که در جنگ‌ها ابتدا دعوت و تبلیغ کنید زیرا اصل بر صلح است نه جنگ و جهاد.

استاد حوزه علمیه قم هدف از جهاد را طبق آیات قرآن دفاع از جان و مال مسلمان و اعتلای حاکمیت خدا عنوان کرد و افزود: جهاد بر دو نوع است؛ اول جهاد دفاعی که تمام دنیا این حق را به هر کسی می دهد تا در برابر هجوم دیگران از خود دفاع کند؛ عمده جهادها در زمان پیامبر بُعد دفاعی داشته است.

وی ادامه داد: دومین نوع جهاد، جهاد ابتدایی است که نوعی دفاع از حقوق انسان‌ها بوده و در قالب جهاد با اهل کتاب و غیر از آن مطرح می‌شود؛ این نوع جهاد برای مسلمان شدن پیروان ادیان دیگر نیست بلکه برای پذیرش حاکمیت اسلام است.

دبیر کمیسیون فقهی و کلامی بیست و هشتمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه ریشه تمام بدبختی‌ها این است که انسان‌ها خود را جای خدا می گذارند، اذعان کرد: وقتی انسان خود را خدا بداند و قوانین الهی را جعل کند، شرک مرتکب شده است؛ مسأله شرک، ریشه تمام فتنه ها و ظلم ها است؛ خرافه ای که موجب بیچارگی می شود باید با روش منطقی از بین برود؛ در دنیا قانون جعل می‌کنند که کشتار زنان و کودکان، حقوق بشر است.

وی ابراز داشت: اسلام در جهاد دفاعی و ابتدایی دستورات اخلافی مانند عدم شروع جنگ، نکشتن زنان و پیران و فراریان، سمی نکردن آب‌ها و مثله نکردن افراد را دارد اما گروه‌های تکفیری به نام جهاد زنان را می‌کشند و جگر انسان‌ها را درمی‌آورند و زنده زنده افراد را می‌سوزانند؛ اینها مهمترین چیزی است که چهره اسلام را کریه جلوه می دهد.

حجت الاسلام ضیاء‌توحیدی خاطرنشان کرد: علت گسترش این کارهای غلط، رهاکردن کلی تقلید است؛ این گروه‌ها، خود براساس قرآن و حدیث اظهار نظر می‌کنند؛ بجای اینکه جهاد را با دشمنان اسلام داشته باشند با مسلمانانی که شهادتین گفته اند و عقیده آنان را نمی پذیرند جنگ دارند؛ در حالی که در صحیح بخاری آمده که اگر کسی در جنگ «لا اله الا الله» گفت حق کشتن او را ندارید./202/831/ب1

ارسال نظرات