۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۴۸۱۷۱۴
مدیر حوزه علمیه امیرالمومنین فامنین مطرح کرد؛

لزوم بازنگری در برنامه های حوزه

مدیر حوزه علمیه امیرالمومنین فامنین گفت: باید نکاه دیگری نسبت به برنامه های حوزه های علمیه ایجاد شود و جای بیشتری برای فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی و فوق برنامه باز شود.
حجت الاسلام عبدی

حجت الاسلام احمدعلی عبدی، مدیر حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) فامنین، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، درباره ضرورت های نظام مندسازی جذب طلاب در حوزه های علمیه، گفت: می توان گفت که در حال حاضر نظام خوبی برای جذب طلاب برقرار است، اما با توجه به این که تعداد دانش آموزان کم شده است و تعداد دانشگاه ها زیاد شده است، به نظر می رسد باید حوزه به دنبال راه هایی برای جذب راحت تر و بیشتر دانش آموزان باشد.

وی ادامه داد: حوزه باید به سمت و سوی حذف آزمون ورودی برود تا میزان جذب بشتری داشته باشد و راهکار دیگر این است که حوزه بتواند وارد مدارس شود تا بتواند از بین دانش آموزان عده ای را که مستعد هستند برای ورود به حوزه تربیت و آماده کند.

مدیر حوزه علمیه فامنین ابراز داشت: نسبت به بحث استعدادیابی در حوزه های علمیه خیلی کم توجه می شود و کسانی که وارد  حوزه می شوند به طور معمول و مراتب مشخصی را طی می کنند و خیلی استعدادیابی در مورد آن ها صورت نمی گیرد.

وی بیان کرد: در سیستم کلی و معمول حوزه های علمیه برنامه خاصی در جهت استعدادیابی وجود ندارد، البته ما در حوزه امیرالمونین(ع) فامنین تلاش هایی در این زمینه انجام می دهیم و در حد ممکن سعی داریم به این موضوع پرداخته شود.

حجت الاسلام عبدی، اظهار داشت: متاسفانه باید گفت که افزایشی در تعداد داوطلبان ورود به حوزه اتفاق نیفتاده است زیرا همان طور که گفته شد، تعداد دانش آموزان نسبت به قبل کمتر و تعداد مراکز آموزش عالی بیشتر شده است و واقعیت این است که دانش آموزان کمتر جذب حوزه ها می شوند.

وی تاکید کرد: حوزه در جذب مشکل دارد و باید از پایه های پایین تر اقدام به جذب طلاب کند، درباره کیفیت فعالیت های پژوهشی در حوزه های علمیه باید گفت، از آنجا که در سیستم حوزه بیشتر تاکید بر روی آموزش و کتب درسی بوده است، وقت چندانی برای فعالیت های تحقیقاتی باقی نمی ماند.

مدیر حوزه علمیه فامنین، با تاکید بر ضرورت بازنگری در برنامه فعالیت حوزه، گفت: به نظر می رسد باید نکاه دیگری نسبت به برنامه های حوزه های علیمه ایجاد شود و جای بیشتری برای فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی و فوق برنامه در فعالیت های حوزه باز شود.

وی با اشاره به توصیه های رهبر معظم انقلاب درباره تحول در حوزه ها، گفت: اگر همان طور گه رهبر معظم انقلاب فرمودند حوزه ها متحول نشوند و با همان سبک سنتی پیش بروند سبب انزوای حوزه خواهد شد.

حجت الاسلام عبدی تاکید کرد: تغییر و تحول در حوزه ها ضروری است و بایستی همراه با پیشرفت زمان حوزه نیز پیشرفت داشته باشد و اگر در حوزه ها متناسب با تغییر زمان ایجاد نشود بازدهی حوزه کم خواهد شد و به انزوا کشیده می شود.

وی افزود: تغییر و تحول در حوزه این را می طلبد که شورای عالی و مرکز مدیریت قم برنامه هایی برای ایجاد تحول در نظر بگیرد که بتواند پاسخگوی نیاز روز جامعه، طلاب و حوزه های علمیه باشد.

مدیر حوزه علمیه فامنین در پایان، توجه به ایجاد بستر برای کادرسازی انقلابی در حوزه های علمیه را خوب توصیف کرد و گفت: بحمدالله در حال حاضر خیلی بر این موضوع هم از طرف مرکز مدیریت کشور و هم مرکز مدیریت استان تاکید می شود و لازم به ذکر است که در ایام دهه فجر نیز برنامه هایی در این زمینه داشته ایم./979/302/ب1

ارسال نظرات