۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۴۸۲۳۹۳
استاد حوزه و دانشگاه:

فرهنگ فاطمی زمینه ساز نهضت عاشورایی بود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: فرهنگ فاطمی مبتنی بر مبارزه بی امان با ظلم و فساد و ویژه‌خواری است و در خانه‌ای که چنین فرهنگی حاکم باشد فرزندی همانند امام حسین(ع) متولد می‌شد که زمینه‌ساز قیام بزرگ عاشورا است.
وفات حضرت فاطمه معصومه (س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از اصفهان، حجت الاسلام محمدحسین جاوری امشب در مراسم سخنرانی که به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س) در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد، عنوان کرد: حضرت زهرا(س) در برابر فساد و ستمی که بعد از وفات رسول‌الله(ص) در جامعه ایجاد شده بود ایستادگی کردند، ایشان اجازه ندادند تا کسانی که قصد تصاحب خلافت اسلامی را داشتند به سادگی به مقصود خود برسند، هرچند متأسفانه به دلیل جهل عامه مردم، ایشان در این راه به شهادت رسیدند.

وی اظهار کرد: زمانی که حضرت زهرا(س) بر علیه اقداماتی که بر خلاف وصیتنامه پیامبر(ص) در جامعه اسلامی انجام شد، اعتراض کردند، مردم سکوت کردند؛ مهمترین دلیل سکوت مردم در آن زمان جهل و منفعت طلبی آنها بود، به همین دلیل فرزند رسول‌الله(ص) تنها ماندند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: حضرت زهرا(س) روحیه انتقادی و مطالبه گری خود را به فرزندانشان نیز منتقل کردند، بر اساس الگوهای تربیتی اگر فرزندانی به درستی و بر اساس یک الگوی مناسب تربیت شوند، آموزه‌های تربیتی نسل اول به نسلهای بعدی هم منتقل می‌شود، به همین منظور مشاهده می‌شود که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و خواهرشان حضرت زینب(س) نیز همانند حضرت زهرا(س) در برابر عوام فریبیها و فساد در دین قیام کردند.

حجت الاسلام جاوری ادامه داد: فرهنگ فاطمی مبتنی بر مبارزه بی امان با ظلم و فساد و ویژه‌خواری است و در خانه‌ای که چنین فرهنگی حاکم باشد فرزندی همانند امام حسن(ع) تربیت می‌شود که در برابر دستگاه سطلنتی معاویه ایستادگی می‌کند و یا فرزندی همانند امام حسین(ع) متولد می‌شد که زمینه‌ساز قیام بزرگ عاشورا است؛ همه امامان معصوم(ع) همانند این دو امام بزرگوار(ع) در برابر حاکمان فاسد ایستادگی کردند و تا زمان امام حسن عسگری(ع) تغییری در منش آنها مشاهده نشد و بر اساس روایات و اعتقادات شیعه، امام زمان(عج) نیز با هدف مقابله با فساد و احیای سنت اسلام ناب محمدی قیام می‌کنند.

وی اضافه کرد: هر چند منافقانی که در زمان پیامبر اسلام(ص) به ظاهر ایمان آوردند بعد از رحلت آن حضرت نیات خود راعملی و جامعه را دچار انحراف و اغتشاش کردند اما حضرت زهرا(س) در زمان خود و فرزندان ایشان در زمانهای بعدی مانع اجرای همه نیات خلفای عباسی و اموی شدند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: متأسفانه در طول تاریخ همه حرکتهایی که با هدف حمایت از اسلام و مقابله با انحراف جریان دین انجام شده شکست خورده‌اند زیرا در هیچ یک از آنها حمایت قاطع مردمی وجود نداشته است، نمونه بارز چنین رویدادی واقعه عاشورا است که در شب عاشورا بعد از آنکه امام حسین(ع) بیعت خود را از حاضران برداشتند، عده‌ زیادی از افراد آن محل را ترک کردند.

حجت الاسلام جاوری ادامه داد: تنها قیامی که با هدف حمیات از اسلام و احکام آن برپا شد و در نهایت هم به پیروزی رسید، انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) بود، ایشان مهمترین و بزرگترین شخصیت مذهبی زمان خود بودند و وقتی حقایقی درباره فساد حکومت و خیانت آمریکا و غرب افشاگری کردند مردم نیز از ایشان حمایت کردند، به همین دلیل است که ایشان در یکی از سخنرانیهای خود مردم این زمان را از مردم صدر اسلامی برتر می‌دانند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: امروزه به برکت انقلاب اسلامی زمینه توجه، ترویج و تبلیغ احکام اسلامی فراهم شده و مؤمنان در صورتی که موردی را بر خلاف دستورات دینی مشاهده کنند می‌توانند آزادانه تذکر دهند و کسی هم متعرض آنها نمی‌شود اما بعد از مرحله لازم است دستورات دین برای مقابله با کفار را نیز اجرا کنیم که یکی از مهمترین آنها استکبار ستیزی و مقابله با تحریمهای اقتصادی دشمن است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نامگذاری سال 95  تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اظهار کرد: انتخاب این عنوان از سوی رهبر معظم انقلاب نشان می‌دهد که در سالهای اخیر اقدام مناسبی در این زمینه انجام نشده بود در غیر این صورت ایشان بارها در سالهای گذشته اقتصاد مقاومتی را مطرح و اصول کلی آن را ابلاغ فرموده بودند.

حجت الاسلام جاوری ادامه داد: اقتصاد مقاومتی دنباله فرهنگی است که حضرت فاطمه(س) در مقابله با استکبار ایجاد کردند زیرا عمل به اصول اقتصاد مقاومتی در واقع به معنی تقویت زیرساختهای اقتصادی کشور اسلامی در برابر جهان کفر است بنابراین همه کسانی که دوستداران حضرت زهرا(س) هستند باید در این زمینه تلاش کنند./868/202/ب2

ارسال نظرات