۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۴۸۲۶۲۱
استاد حوزه علمیه:

انسان در عالم دنیا همواره در معرض آزمایش الهی قرار دارد

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان در عالم دنیا همواره در معرض آزمایش الهی قرار دارد، گفت: ایمان به مرگ رفتار و کردار انسان را در عالم دنیا دگرگون می‌کند.
اویسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن اویسی، استاد حوزه علمیه، شامگاه گذشته در مراسمی که به مناسبت ایام فاطمیه در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، با اشاره به علل سختی‌ها و دشواری‌ها در دنیا، گفت: طهارت از گناه، امتحان و آزمایش و ارتقاء درجه دلایل ابتلاء انسان به سختی‌ها و دشواری‌ها است.

وی با بیان اینکه انسان در عالم دنیا همواره در معرض آزمایش الهی قرار دارد، ابراز کرد: خداوند با موارد گوناگون انسان را در حیات دنیوی مورد آزمایش قرار می‌دهد، مرگ و حیات یکی از علل‌های آزمایش‌ انسان است.

حجت الاسلام اویسی با استناد به آیات الهی، بیان داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: مرگ پایان زندگی نیست؛ انسان فناناپذیر است انسان با فرا رسیدن مرگش از عالم دنیا خارج و به عالم برزخ وارد می‌شود.

استاد حوزه علمیه درباره اینکه زمان و مکان عالم آخرت هرگز قابل قیاس با حیات دنیوی نیست، عنوان کرد: در روایت است که مرگ همانند خوابی است که انسان را فرا می‌گیرد اما زمانش طولانی‌تر از خواب دنیوی است.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: حیات دنیوی انسان، همانند بازی است در حالی که اصل زندگی بشر در عالم دیگر معنا می‌شود؛ انسان اگر به معاد یقین داشته باشد رفتار و کردارش متناسب با فرامین الهی صورت می‌پذیرد.

حجت الاسلام اویسی با بیان اینکه دنیا برای مومن زندان و برای کافر بهشت است، گفت: مرگ برای مومن همانند بازشدن در زندان و برای کافر باز شدن در جهنم است به همین سبب ترس از عالم آخرت برای صالحان امری محال و باطل است.

استاد حوزه علمیه درباره اینکه بقاء و حیات در عالم دنیا نباید سبب غرور انسان شود، عنوان کرد: فناء پذیری حیات دنیوی چیزی نیست که انسان به آن فخر داشته باشد، انسانهای بسیاری در هنگام مرگ نسبت به اعمالی که انجام داده‌اند تاسف می‌خورند اما اندوه در این هنگام برای آنان سودی ندارد.

وی گناه نکردن را بالاترین ذکر و عبادت بیان کرد و گفت: در روایت است شیعه نیست کسی که نسبت به اعمالش حسابرسی نداشته باشد؛ انسان باید نسبت به اعمالی که انجام می‌دهد پاسخگو باشد بنابراین نباید عملی که مایه شرمساری او در قیامت می‌شود را انجام دهد.

حجت الاسلام اویسی مرگ را تولدی دیگر بیان کرد و اظهار داشت: محیط دنیا هرگز قابل قیاس با عالم قبر و آخرت نیست اصل زندگی انسان پس از برانگیخته شدن از قبر در قیامت خواهد بود.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: کسی که گناه می کند غافل است، شیطان با توجه به شناختی که از انسان ها دارد برای گمراه کردن آنان از طرق مختلف وارد می‌شود./813/202/ب1

ارسال نظرات