۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۴۸۲۹۰۲
استاد حوزه علمیه:

اندیشه امام راحل بر ساخت تمدن اسلامی تأکید داشت

استاد حوزه علمیه گفت: طی 200سال گذشته علما در مواجه با غرب 4 شیوه داشتند که شیوه علمایی همچون امام راحل با نگاه به آینده بر اندیشه ناب اسلامی و ساخت تمدن اسلامی تأکید داشت.
اندیشه اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام اكبر فلاح نژاد استاد حوزه علمیه، غروب چهارشنبه 4 بهمن در نشست علمي تخصصي با موضوع «انديشه اسلامي» که در محل دانشگاه عدالت برگزار شد، گفت: طی 200سال گذشته یک مواجهه تمدنی بین اسلام و غرب صورت گرفته که در آن شیوه علما متفاوت است.

وی با اشاره به چهار  شیوه مواجهه علما با غرب، عنوان کرد: گروهی از متفکران و عالمان سنت گرا بودند که اعتقاد داشتند برای مقاوم سازی جامعه اسلامی باید درها را به روی غرب بسته و جلوی تفکرات و سوالات غربی گرفته شود.

حجت‌الاسلام اکبر فلاح نژاد با اشاره به شیوه گروه دیگری از علما در مواجهه با غرب اظهار داشت: برخی دیگر روشنفکر مسلمان بودند یعنی سولات غربی را وارد می‌دانستند اما در مقابل آن به اسلام حق نداده و کوتاه می آمدند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به گروه دیگری، بیان داشت: دسته دیگر سکولار مسلمان بودند آنها احکام فردی اسلام را قبول دارند اما در تفکر تمدنی سکولار هستند.

وی با اشاره به دسته دیگر از علما ابراز کرد: دسته دیگر مسلمانان و روشنفکرانی بودند که به مسائل روز توجه داشتند در واقع مسلمانی آنان بر روشنفکری غلبه داشت نمونه آن علامه طباطباعی، شهید مطهری امام راحل بودند که در دفاع از تمدن اسلامی و اندیشه های ناب آن تعصب داشتند.

حجت‌الاسلام اکبر فلاح نژاد با اشاره به شاخصه های اندیشه امام راحل و آیت الله شاهرودی گفت: امام راحل حاکمیت اسلام را بنا کرد که در آن اصالت با ثقلین است.

وی با اشاره به ویژگی های اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: استکبار ستیزی، عدالت محوری، اجتهاد، اعتدال محوری، توحید محوری، عقل محوری، اعتقاد به معاد، وحدت امت اسلامی از ویژگی های اندیشه اسلامی است./807/202/ب1

ارسال نظرات