۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۴۸۲۹۲۹
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

قیاسی که سبب شکر و رشد معنوی شود، پسندیده است

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: قیاس خود با دیگران در امور مادی و معنوی که سبب شکر و رشد شود پسندیده است.
اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی نماینده مجلس خبرگان رهبری شامگاه چهارشنبه در جلسه شرح و تفسیر نهج البلاغه که در مجموعه شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: در روایات آمده به کسانی بنگر که به آنان برتری داده شده ای چراکه یکی از راه‌های رسیدن به مقام، شکر است.

وی با اشاره به آثار و مبانی قیاس با دیگران اظهار داشت: مردم معمولا خود را با دیگران مقایسه می‌کنند که می تواند مفید یا مضر باشد.

اسماعیلی با اشاره به آیات و روایات درباره قیاس عنوان کرد: اگر قیاس با دیگران در امور معنوی و نسبت به اشخاص بالاتر از ما باشد که سبب رشد و تکامل ما شود این قیاس از نظر قرآن و روایات پسندیده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: اما اگر قیاس در رابطه با اشخاص معنوی‌تر از ما سبب یأس و ناامیدی شود این قیاس پسندیده نیست.

وی با اشاره به نوع دیگر قیاس در امور مادی گفت: اگر این قیاس با افرادی پایین‌تر از خودمان سبب تنبه و شکر باری تعالی شود پسندیده است اما اگر سبب فخرفروشی یا غرور شود بسیار ناپسند است.

اسماعیلی ابراز کرد: انسان نباید خود را با کسانی که ظاهرا از نظر معنوی پایین‌تر هستند مقایسه کند چرا که سبب غرور می‌شود شاید ما نسبت به آنها در درجات پایین تری باشیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: همه آنچه که خداوند از نظر مادی و معنوی به انسان عطا کرده فضل و لطف او است بنابراین هیچ گاه نباید سبب غررور انسان شود.

وی اظهار داشت: امنیت، سلامت، اموال، فرزندان و آبروی اجتماعی از نعمات الهی هستند که انسان قادر به شمارش آن نبوده و هرچه شکر کند حق آن را نمی تواند ادا کند./202/807/ب1

ارسال نظرات