۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۴۸۴۰۴۲
آیت‌الله محمدی ری شهری:

احسان به دیگران از صفات پسندیده است

آیت‌الله محمدی ری شهری با بیان اینکه رفع نیاز دیگران ادای حق است، گفت: احسان به دیگران از نشانه‌های عقل بوده و از صفات پسندیده اخلاقی است.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در جلسه گذشته اینگونه بیان شد که شایسته است انسان به دیگران احسان و نیکی داشته باشد و این امر از نشانه‌های عقل است.

وی افزود: روایات متعددی از ائمه معصومین(ع) در زمینه احسان کردن به دیگران ذکر شده است که برخی از روایات شامل نیکی کردن نسبت به همه افراد اعم از انسان های خوب و بد می‌شود، دسته دیگر این گونه بیان می‌شود که نیکی باید در جای خودش صورت بپذیرد و روایاتی هم وجود دارد که مربوط به جمع بندی این دو دسته می‌شود.

آیت‌الله محمدی ری شهری بیان داشت: اگر کسی از انسان چیزی درخواست کرد و مستحق کمک کردن نبود آن درخواست برای انسان حقی ایجاد می‌کند به همین سبب لازم است انسان با رفع نیاز او آن حق را ادا کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: روزی با رهبر معظم انقلاب که در زمینه حج صحبت می‌کردیم سخن از این مباحث پیش آمد، ایشان فرمودند: همین که یک فرد چیزی درخواست می‌کند  این طلب برای انسان ایجاد حق می‌کند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ادامه گفت: امام کاظم(ع) به نقل از پدر گرامیشان می‌فرمایند: ای فرزندم! هر فردی که از تو چیزی طلب کرد نیازش را برطرف کن  چرا که اگر اهلش باشد نیاز او را برطرف کردی و اگر نیازمند نباشد تو اهل نیکی کردن باشد./813/203/ب2

ارسال نظرات