۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۴۸۴۳۱۲
امام جمعه بابل:

توجه به امور تهذیبی مورد توجه طلاب باشد

امام جمعه بابل با تاکید بر این مطلب که مراقبت و توجه به امور تهذیبی باید مورد توجه جدی طلاب قرار بگیرد، گفت: اخلاق و تهذیب از برنامه‌های ضروری در حوزه‌های علمیه است.
امام جمعه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام  والمسلمین مجتبی روحانی، امام جمعه بابل شامگاه امروز در درس اخلاق خود در مدرسه علمیه خاتم الانبیا(ص) با اشاره به موضوع بایدها و نباید های زندگی طلبگی، گفت: صداقت از اموری است که مردم از طلبه ها و روحانیان بیشتر از دیگران انتظار دارند و طلاب باید صداقت را در رفتار و عمل خود اثبات کنند.

وی افزود: طلبه باید صادق باشد و صداقت از اموری است که معجزه گر در اعتماد زایی محسوب می شود.

تولیت مدرسه علمیه خاتم الانبیا(ص) با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) درباره جایگاه و اهمیت صداقت، خاطرنشان کرد: یکی از اموری که سبب شد امیرالمومنین(ع) نزد پیامبر اسلام(ص) محبوب شود، صداقت ایشان در گفتار و عمل بود.

وی ادامه داد: صدق منحصر در گفتار نیست بلکه به معنای انطباق گفتار و اعمال است و معنای آن یکی بودن بین ادعا و عمل انسان می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی به تشریح انواع صدق پرداخت و تاکید کرد: صدق زبان از جمله انواع صداقت است و به معنای دروغ نگفتن می باشد.

وی صدق در عمل را به ویژه مورد تاکید برای طلاب و روحانیان برشمرد و گفت: روحانیان و طلاب نباید مردم را به چیزهایی که خود عمل نمی کنند، تذکر بدهند و این معنای حقیقی صداقت در عمل است.

امام جمعه بابل جنبه دیگر صداقت را صدق درون و بیرون بیان کرد و اظهار داشت: متاسفانه برخی از انسان ها در بیرون و در میان مردم به ظاهری خود را نمایان می کنند که در درون آن ها چیز دیگری است.

وی ادامه داد: تفاوت میان درون و بیرون از جنبه های نفاق است که عاقبت آن تباهی و از دست دادن آبرو در میان مردم و در قیامت رسوا شدن خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان فرازی از زندگی و سیره رفتاری شیخ انصاری، تاکید کرد: یک روحانی و مبلغ دینی اگر پاسخ مساله ای را بلد نیست و یا به خاطر نمی آورد، بدون خجالت باید آن را اعلام کند و پس از تحقیق و پرسش در اختیار افراد قرار دهد.

وی افزود: شیخ انصاری اگر جواب سوالی را که نمی دانست با صدای بلند ندانستن خود را اعلام می کرد و پاسخ درست سوال هایی را که بلد بود را با صدای ضعیف تری بیان می کرد.

تولیت مدرسه علمیه خاتم الانبیا(ص) کتاب المحجه البیضاء را یکی از کتاب های خوب در زمینه اخلاق و تهذیب به ویژه برای طلاب و روحانیان بیان کرد و گفت: این کتاب از کتاب های ارزشمند و بسیار مفید برای افراد است که با نام کتاب راه روشن به همت انتشارات آستان قدس رضوی ارائه شد.

وی با تاکید بر این مطلب که مراقبت و توجه به امور تهذیبی باید مورد توجه جدی طلاب قرار بگیرد، اظهار داشت: اخلاق و تهذیب از برنامه های ضروری در حوزه های علمیه است و طلاب باید توجه بسیار ویژه ای در این حوزه داشته باشند./202/1313/ب1

ارسال نظرات