۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۴۸۴۶۴۳
در آستان حضرت معصومه مطرح شد؛

حضرت زهرا مصداق کلمه الله/ شیطان صحنه گردان اصلی سقیفه

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) مصداق کلمه الله هستند، گفت: حضرت زهرا (س) برای امت اسلامی خیر کثیر است.
حضرت زهرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم الهی پور، استاد حوزه علمیه قم چهارشنبه شب در همایش مادر هستی در آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه 300 آیه در قرآن کریم به صورت مستقیم و غیر مستقیم در شأن حضرت زهرا(س) و فرزندان ایشان نازل شده است، گفت: آیه تطهیر یکی از آیه ها است که در آن از عصمت حضرت زهرا(س) و اهل بیت ایشان یاد شده است.

اثبات مقام عصمت برای حضرت زهرا(س) از سوی آیات قرآن کریم

وی افزود: این آیه به صورت مستقیم می فرماید«إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَکُمْ تَطْهيراً» یعنی ای اهل بیت، خدا می‌خواهد پلیدی را از شما دور کند و شما را پاک دارد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این آیه به صراحت مقام عصمت را برای اهل بیت(ع) از جمله حضرت زهرا(س) اثبات می کند و مراد از اهل بیت در این آیه پیامبر(ص)، امام علی(ع)، حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) هستند.

حضرت زهرا(س) خیر کثیر هستند

خانم الهی پور با تأکید بر اینکه سوره کوثر نیز یکی دیگر از سوره های قرآن است که به صورت مستقیم در شأن حضرت زهرا(س) نازل شده است، گفت: قرآن کریم از حضرت زهرا(س) به عنوان خیر کثیر یاد می کند و امروز ما شاهد هستیم که تمامی سادات از نسل حضرت زهرا(س) هستند و به فرزندان حضرت زهرا(س) یعنی ائمه معصوم(ع) یابن رسول الله می گویند و خطاب ائمه(ع) به این نام، نشان از خیر کثیر بودن حضرت زهرا(س) برای رسول خدا(ص) و امت اسلامی است.

حضرت زهرا مصداق«کلمة الله»

وی افزود: همچنین دسته ای دیگر ازآیات که در شأن حضرت زهرا(س) نازل شده ایشان را هم ردیف انبیاء بزرگ الهی نامبرده است مثلا خداوند می فرماید«إِنَّمَا الْمَسیحُ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى‏ مَرْیَمَ وَ رُوحٌ مِنْه» که در اینجا خداوند از حضرت عیسی به عنوان«کلمة الله» یاد می کند که در روایات ها بیان شده که منظور از «کلمة الله» اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) هستند و حتی یکی از کلماتی که حضرت آدم(ع) به واسطه آن توبه می فرمایند همین «کلمة الله» هستند که حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) مصداق آن هستند.

حضرت زهرا(س) سیده نساء العالمین و برگزیده در میان تمام زنان حتی همسران پیامبر(ص)

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ماجرای مباهله ادامه داد: در آیه مباهله پیامبر(ص) به مسیحیان نجران می فرمایند که شما زنان خود را بیاورید و ماهم زنان خود را می آوریم و شما جان های خود را بیاورید و ما هم جان خود را می آوریم.

خانم الهی پور اظهار کرد: در روز مباهله حضرت رسول(ص) تنها مردی را که با خود بردند امام علی(ع) بودند و تنها زنی را که با خود به همراه داشتند حضرت زهرا(س) بودند و تنها فرزندانی را که با خود بردند حسنین(ع) بود که این موضوع نشان می دهد با وجود اینکه پیامبر(ص) همسرانی داشتند هیچکدام از آنها را را با خود نبردند و تنها زن که به کمال رسیده بود و سیده زنان بود یعنی حضرت زهرا(س) را با خود به همراه داشتند و این برتری حضرت زهرا(س) را بر همه زنان حتی همسران پیامبر(ص) اثبات می کند.

امیرمؤمنان امام علی(ع) جان پیامبر(ص) است

وی افزود: همچنین آیه مباهله نکته دیگری را که اثبات می کند این است که امام علی(ع) جان پیامبر(ص) هستند و آیه مباهله به صراحت این موضوع را مورد تأیید قرار می دهد و همچنین این آیه بیان می کند که حسنین فرزندان رسول خدا(ص) هستند.

سخنران آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به حدیث قدسی«یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما»، گفت: این حدیث می فرماید که ای احمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمی‌کردم.

خانم الهی پور اظهار کرد: این حدبث به خوبی شأن و جایگاه حضرت زهراس) را آشکار می کند و رسول خدا(ص) در این زمینه می فرمایند که اگر قرار بود بعد از من پیامبری برگزیده شود و یا از میان زنان پیامبری انتخاب شود قطعا آن پیامبر فاطمه(س) بود.

سیده زنان عالم

وی با بیان اینکه رسول خدا(ص) حضرت زهرا(س) را سیده زنان عالم عنوان می کنند، افزود: حضرت رسول(ص) می فرمایند که در دنیا مردان زیادی به کمال رسیده اند؛ اما از میان زنان عده کمی به کمال رسیده اند که چهار نفر هستند که یکی آسیه همسر فرعون، دیگری مریم مادر حضرت عیسی(ع) و سومین نفر این زنان خدیجه(س) دختر خویلد و همسر من است و چهارمین این زنان فاطمه(س) دختر من است که هر کدام از این سه زن سیده زنان عصر و زمان خود هستند؛ اما فاطمه(س) سیده زنان در همه اعصار و قرن ها تا روز قیامت است.

ولایتمداری تا پای جان؛ هر جا علی بود فاطمه هم آنجا بود

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) الگوی ولایتمداری برای ما اعم از زن و مرد هستند، گفت: حضرت زهرا(س) تا پای جان از حضرت علی(ع) دفاع کردند و این دفاع از امام زمان عصر خودشان تا آخرین لحظه ادامه داشت به گونه ای که هر جا که علی(ع) بود فاطمه(س) هم آنجا بود؛ بنابراین اگر ما می خواهیم از ایشان الگو برداری کنیم باید برای امام زمان(عج) از جان شیرین گذشته و هر جا که نیاز داشتند ما نیز در آنجا در کنار حضرت باشیم.

چرا حضرت زهرا(س) که از مرد نابینا رو می گرفتند پشت در خانه رفتند

خانم الهی پور با اشاره به اینکه همواره یک سؤال ذهن انسان را در مورد شخصیت حضرت زهرا(س) به خود مشغول می کند و آن سؤال این است که چرا حضرت زهرا(س) که از مرد نابینا رو می گرفتند آن روز به پشت در خانه رفتند تا مجروح شوند، گفت: پاسخ این سؤال و علت این کار حضرت زهرا(س) بسیار ساده است به این دلیل که باید از امام زمان عصرشان محافظت می شد زیرا مردم در هر عصر و زمانی باید از وجود یک معصوم و امام بهره مند شوند و حضرت زهرا(س) با اینکار می خواستند از امام زمان خود محافظت کنند

ماجرای در و دیوار

وی افزود: زمانی که غاصبان مقام ولایت و امامت به در خانه حضرت زهرا(س) رفتند فریاد زدند که باید امام علی(ع) با خلیفه بیعت کند و گرنه خانه را به روی اهل بیت آتش می زنند که حضرت زهرا(س) از پشت در پاسخ دادند که شما به چه اجازه ای خانه من(فاطمه) را آتش می زنید و هر چه حضرت به آنها جواب دادند ولی آنها باز به خاطر حب و بغض در خانه را آتش زدند و با لگد زدن به در، پهلوی حضرت را شکستند و خانه را آتش زدند و امام علی(ع) را به زور بردند.

شیطان صحنه گردان اصلی سقیفه

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه شیطان صحنه گردان اصلی سقیفه بود، تصریح کرد: حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) تا چهل روز پس از سقیفه برای اینکه جامعه اسلامی را به مسیر اصلی هدایت بازگردانند با حسنین؛ در خانه انصار و مهاجر را می زدند و واقعه غدیر و بیعتشان را با امام علی(ع) یادآوری می کردند اما چون شیطان در جان ها نفوذ کرده بود اهل بیت(ع) غریب بودند و هیچ کس حاضر نبود در بازگرداندن جامعه به مسیر اصلی خود این بزگواران را همراهی کند.

پاسخ یزید به پسر خلیفه دوم در اعتراض به اسیر کردن اهل بیت رسول الله

خانم الهی پور با اشاره به اینکه پسر خلیفه دوم زمانی که اسارت حضرت زینب(س) و اصحاب کربلا را دید به او اعتراض کرد که تو چرا به این شکل با خاندان رسالت رفتار می کنی که یزید در پاسخ به او گفت تو که پسر خلیفه دوم هستی چرا به اینکار اعتراض می کنی من در خزانه خود دست خطی از پدر تو دارم که می گوید وقتی که برای گرفتن بیعت به در خانه علی(ع) رفته بودیم من صدای نفس های فاطمه(س) را از پشت در می شنیدم و دلم به رحم آمد و خواستم آنجا را ترک کنم؛ اما همین که خواستم برگردم بغضم نسبت به علی بن ابیطالب موجب شد که آنچنان لگد محکمی به در بزنم که صدای خرد شدن استخوان های فاطمه(س) را از پشت در بشنوم./968/پ201/ی

ارسال نظرات