نقش جهت گیری فعالیت در فضای مجازی در حلال و حرام بودن استفاده از آن
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد مهدی پور عصر دوشنبه در کارگاه «آداب و احکام فضای مجازی» از سلسله کارگاه ها و پنل های همایش فضای مجازی پاک که از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: اگر بخواهیم فضای مجازی را پاک نگه داریم، باید در برابر تمامی منکرات تلاش کنیم تا منکرات از آن فضا زدوده شود و پاک کننده ها در این فضا وجود داشته باشد.
وی با اشاره به جهت گیری فعالیت ها در فضای مجازی گفت: گاهی کارها صرف نظر از جهت گیری، طهارت یا آلودگی می دهد؛ اگر کارهایی که در فضای مجازی صورت می گیرد(تایپ، ویرایش متن، بارگذاری تصویر و صوت و فیلم، انتشار مطلب، جستجو، ترجمه و...) بدون جهت صورت گیرد، معروف یا منکر بودن آن مشخص نمی شود و اینکه هدایتگر یا اغواگر باشد، متفاوت است و بستگی به جهت گیری در کارها دارد؛ اینجاست که نقش هدف گیری، نیت و جهت در حلال و حرام شدن فعالیت ها مشخص می شود.
معاون پژوهش پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: باید به فضای مجازی در دو بعد و سطح پرداخت: یکی در سطح خرد(مربوط به فعالیت های کاربران می شود) و دیگری فعالیت کلان است که فعالیت مدیران، سیاستگذاران و نهادهای تأمین کننده مالی سایت ها و شبکه ها را شامل می شود که احکام این دو سطح با یکدیگر متفاوت است.
وی افزود: بیشترین موضوع شناسی در فضای مجازی در سطح کلان است که از جمله آنها می توان به ترویج فرهنگ مصرف گرایی، طلاق، کاهش صله رحم و حذف از زندگی ها، کلاهبرداری های کلان در جامعه و تحریم ها اشاره کرد؛ این مباحث کلان، نیاز به پژوهش، تحقیق و آینده نگری برای مسلمانان دارد.
حجت الاسلام مهدی پور با اشاره به مدیریت کنندگان فضای مجازی اظهار داشت: فضای مجازی در سه بخش جداگانه(تولیدکنندگان، مدیریت کنندگان، توزیع و مصرف کنندگان) باید مورد توجه قرار گیرد؛ غالب افراد در تولید و توزیع و مصرف نقش دارند، اما افراد دیگری مدیریت می کنند، اگر این مدیریت به دست اسلام باشد، ما را عاقبت بخیر می کند، اما اگر تحت مدیریت نهادهای بین المللی مسأله دار با اسلام قرار گیرد، باید دو اقدام صورت گیرد: یکی ایجاد شبکه ملی اطلاعات و دیگری وارد شدن در فضای مجازی است./822/پ202/ب1