۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۴۸۵۹۷۶

مناطق جنگی ایلام در انتظار راهیان نور

استان ایلام یادگار هشت سال دفاع مقدس که امروز قدمگاه راهیان نور از سراسر کشور شده، با مناطق قلاویزان، کنجانچم، شرهانی و فکه سالهاست مسافران این مناطق را میزبانی می کند.
ایلام

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، استان ایلام با ۴۲۰ کیلومتر در زمان جنگ تحمیلی شاهد دلاوری های زیادی از سوی مردم و رزمندگان بوده است و در زمان جنگ حتی یک متر هم خاک کشور از دست نرفت.

هشت سال جنگ تحمیلی دارای خاطرات فراوانی از رزمندگان اسلام است و در نقاط مختلف کشور خاطرات تلخ و شیرین زیادی در این مدت به جا مانده است که برای خیلی از نسل‌های امروزی معرفی نشده است.

در بین نقاط مختلف کشور، استان ایلام دارای جایگاه ویژه‌ای در دفاع مقدس است چراکه با دارا بودن ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق در زمان جنگ خط مقدم جبهه‌های جنگ بوده است.

استان ایلام به عنوان خط مقدم هشت سال دفاع مقدس نگین خاطرات جنگ تحمیلی است که هنوز بسیاری از رشادت های این استان در کشور بازگو و ثبت نشده است، موضوعی که شاید بخشی از آن به عهده رسانه‌ها باشد.

مهران، دهلران، دشت عباس، چنگوله، چوار، شرهانی، قلاویزان و..همه مناطقی از استان ایلام بوده که وجب و به وجب آنها نهفته از پای رزمندگانی بوده که از کیان کشور دفاع کرده اند و استان ایلام محل واقعی دفاع و ظرف اصلی جنگ بشمار می رود و این ویژگی پر افتخار در تاریخ به یادگار می ماند.

در بین جاده ایلام به مهران مناطق مختلفی از زمان جنگ وجود دارد که محلی برای دفاع از کشور بوده و قول گقتنی محل اصلی استقرار نیروی های خودی برای مقابله با دشمن بعثی بوده است به طوری که ۱۲۵ بار شهر ایلام مورد حمله وحشیانه دشمنان در دوران دفاع مقدس قرار گرفت و شهرستانهای دهلران و مهران کاملاً جنگی شدند و بارها دست به دست شدند.

قلاویزان

قلاویزان برای حاضران و مرتبطان با جنگ، نام آشنایی است چراکه این منطقه یکی از مهمترین مناطق عملیاتی در زمان جنگ بوده و همواره دشمن سعی داشته این منطقه را تصرف کند، ولی با ایستادگی رزمندگان این منطقه حفظ شده است.

قلاویزان یکی از مهمترین مناطق جنگی بوده و امروز قدمگاه راهیان نور کشور شده تا مردم با دلاورمردی های رزمندگان از نزدیک آشنا شوند چراکه این منطقه جایگاه عملیات کربلای یک و سنگر بتونی صدام بود که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و خاطرات بسیاری از جنگ تحمیلی در دل آن نهفته استقلاویزان یکی از مهمترین مناطق جنگی بوده و امروز قدمگاه راهیان نور کشور شده تا مردم با دلاورمردی های رزمندگان از نزدیک آشنا شوند چراکه این منطقه جایگاه عملیات کربلای یک و سنگر بتونی صدام بود که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و خاطرات بسیاری از جنگ تحمیلی در دل آن نهفته است.

از دیگر مناطق مهم جنگی در استان ایلام منطقه عملیاتی شرهانی است که این منطقه نیز در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و رویدادهای مهمی زمان جنگ در این منطقه رخ داده است.

عملیات محرم نام یکی از عملیات‌هایی است که در جریان جنگ ایران و عراق است در منطقه شرهانی انجام شده، این عملیات که از نوع عملیات‌های محدود بود، ۱۰ آبان ۱۳۶۱ با رمز «یا زینب(س)» و به فرماندهی سردار حسن باقری آغاز شد.

منطقه شرهانی

این منطقه در ۶۷ کیلومتری شهرستان دهلران مملو از موانع متعدد از قبل مین، سیم خاردار، است، اگر روزی می خواستید از پل شهید ایوبی بگذرید و به شرهانی و زیارت شهدای گمنام شرهانی مشرف شوید یادتان باشد این پل آغشته به خون صدها شهید است و ۲۶۰ کبوتر عشق از این سرزمین در شب عملیات محرم برای عبور از رودخانه دویرج در حین بارش باران و جاری شدن سیل به لقا الله پیوستند.

این منطقه هم اکنون در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

قرار گاه بانروشان

این قرارگاه در ۲۵۰ کیلومتری جاده ایلام به شهرستان مهران واقع است. مقر تیپ امیرالمومنین (ع) ایلام و محل تجمع رزمندگان  عشایر غیور استان ایلام در دوران هشت سال دفاع مقدس است.

بیمارستان صحرایی امیرالمومنین(ع) واقع در ۴۵ کیلومتری جاده ایلام - مهران و محل رسیدگی به مجروحین عملیات والفجر ۳ و کربلای ۱.

منطقه قلاویزان

قلاویزان از ارتفاعات استان ایلام است که در زمان جنگ تحمیلی قرارگاه تاکتیکی اوژانس، دیدگاه و انواع سنگرهای بتونی و موانع و میادین مین مربوط به متجاوزین عراقی باقی مانده است.

سه راهی چنگوله - مهران- دهلران

محل شهادت سردارن بزرگانی چون شهید مهدی شرع پسند، شهید امینی، شهید ولی الله عباسی و جاوید الاثر حمزه جفاری.

تپه شنی مهران

در این محل قرارگاه تاکتیکی رزمندگان اسلام قرار دارد که به عنوان یکی از آثار ارزشمند توسط بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس نگهداری می شود./1325//102/خ

ارسال نظرات