۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۴۸۶۴۵۱
آيت‎الله مظاهري:

رعايت احكام اسلام از بهترين راه‎هاي تهذيب نفس است

حضرت آيت‎الله مظاهري با تأكيد بر اهميت تهذيب نفس، گفت: يكي از راه‎ها كه بهترين راه‎ها و آسان‎ترين است، تقيد به ظواهر شرع و اهميت به واجبات و مستحبات و اجتناب از گناه است.
آيت الله حسين مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در اصفهان، حضرت آيتالله حسين مظاهري، پنجشنبه شب در مسجد حكيم اصفهان با اشاره به اينكه ما بايد به قرآن عمل كنيم، گفت: بايد به مستحبات و واجبات قرآن اهمیت بدهيم، بايد به اجتناب از گناه اهميت بدهيم و سرمشق زندگي ما بايد قرآن باشد، در آيات فراواني هم هست كه اگر ميخواهيد سعادتمند شويد بايد سرمشق زندگي مان قرآن باشد.

وي ادامه داد: ما بايد اولا بدانيم كه صفات رذيله داريم، يك كسي ادعا بكند من صفت رذيله ندارم اين جهل مركب است و به قول حضرت امام(ره) چهل سال خون جگر ميخواهد تا يك نفر كار بكند تا بتواند صفات رذيله را از خود دور كند، همه ما صفات رذيله داريم و اين صفات رذيله هم بسيار زياد است، حداقل چهل صفت رذيله وجود دارد كه درباره آن كتاب هم نوشته شده است.

رييس حوزه علميه اصفهان با بيان اينكه جنود عقل و جنود جهل داريم، جنود عقل براي عقل و صفات رذيله براي نفس اماره كار ميكند، خاطرنشان كرد: بايد روي اين مطلب انصافا و جدا كار كرد، وگرنه قرآن ميفرمايد اگر كار نكنيد به جايي نميرسيد، خدا بايد كمك بكند و سوره والشمس يازده قسم ميخورد و بعد از يازده قسم ميگويد سعادتمند آن كسي است كه درخت رذالت را از دل كنده است و بدبخت شقي است آن كسي كه صفات رذيله بر دلش حكمفرما شده است.

وي گفت: مهمتر از هر واجبي تهذيب نفس است، همان كه هر كدام از ما معمولا به فكرش نيستيم، الان جلسه جلسه مقدسي است اما اينكه يك نفر باشد كه به فكر اين باشد كه من بايد صفات رذيله را از خودم دور بكنم اين طور نيست، اين كم است، من بايد به جاي آن درخت رذيلت را بكنم و درخت فضيلت را بكارم، اين فكر هميشه بايد در ذكر ما باشد، متأسفانه هيچ كدام از ما به اين فكر نيست.

حضرت آيتالله مظاهري ابراز كرد: تهذيب نفس طلبه و غيرطلبه ندارد، ما طلبهها اگر خودسازي نكرده باشيم و صفت رذيلهاي بر ما حكمفرما باشد، علم ما از لشكريان همين صفات رذيله ميشود، علم ما سبب ميشود كه با توجيهگري درباره آن كار كند، توجيه گناه خيلي بدتر است.

وي با بيان اينكه انسان اگر توجيهگر شد و بخواهد طرفداري از صفات رذيله بكند، ولي خدا را قربة الي الله در خانه خدا شهيد ميكند، ابراز كرد: از این رو بايد كار كرد، بايد هم بدانيم كه مشكل است، قرآن يازده قسم ميخورد كه اين مطلب را به ما بگويد، ثانيا اين صفات رذيله را ريشهكن كردن كاري ميكند كه اجازه نميدهد صفات رذيله طوفاني بشود و طغيان بكند.

استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به اينكه فرعون انسان باعقلي بوده ولي عقل او توي شيطنتش رفت و اظهار خدايي كرد، ادامه داد: او ابتدا بر مصر سلطنت يافت و بعد از آن روح فرعونيت او شعلهور شد، ما هم بايد اين روح فرعوني خودمان را كنترل بكنيم، آتش آن را خاموش بكنيم و اجازه طغيان به آن ندهيم، اهميت واجبات كمك ميكند، خدا بايد در خودسازي كمك بكند، خدا بايد به انسان كمك بكند و اگر ميخواهيد خداوند كمك بكند اهميت به واجبات بدهيم.

وي گفت: موقع نماز بايد يك تلاطم دروني در انسان ايجاد شود، همه چيز در زندگي ما تعطيل شود، رفتن دنبال نماز و نماز اول وقت در مسجد باجماعت و بعد هم با تعقيب و بعد هم با خواستن از خدا، خداوند به انسان كمك ميكند، قرآن ميفرمايد حتما نميشود و خودت بايد كمك بكني، توسل به اهلبيت(ع) لازم است، به واجبات مخصوصا نماز اهميت بدهيم.

حضرت آيتالله مظاهري با بيان اينكه ما بايد به نماز شب اهميت بدهيم، اظهار كرد: اهميت دادن به مستحبات نيز همين طور است، ما همه گونه نذري داريم به غير از نذر در تهذيب نفس، كسي نيست كه بگويد من نذر كردهام اگر حسادتم از بين برود، يك ميليون صدقه بدهم.

وي ادامه داد: ما اگر از خدا بخواهيم كمك بكنيم بايد به واجبات  اهميت بدهيم، مستحبات را بايد اهميت بدهيم، اين توسلها بسيار مهم است، مثل جامعه كبيره كه بايد يك صبحگاهي براي ما باشد، عدالت اسلام و قوانين اسلام را بايد مرور كنيم، اين زيارت جامعه يك زيارت خوبي است كه بايد به آن اهميت بدهيم.

رييس حوزه علميه اصفهان با تأكيد بر اهميت توسل در تهذيب نفس ابراز كرد: انسان بايد اگر گناه جلو بيايد، آن را خفه كند و يكي از راهها كه بهترين راهها و آسانترين راهها است، تقيد به ظواهر شرع و اهميت به واجبات و مستحبات و اجتناب از گناه است./201/914/ب1

ارسال نظرات