۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۴۸۷۰۴۵
حجت‌الاسلام پارسانیا:

متافیزیک یکی از ابعاد تشخص دینی یا غیر دینی بودن علم است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه متافیزیک یکی از ابعاد تشخص دینی یا غیر دینی بودن علم است، گفت: علم در جهان اسلام تقویت کننده ارزش ها است.
حجت‌الاسلام پارسانیا

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز(22اسفند) در اختتامیه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مسیرهایی که علوم انسانی به اسلامی بودن و غیراسلامی بودن متصل می‌شود از موضع متافیزیک است.

وی با بیان اینکه باید پیدا کنیم علوم انسانی از نظر تاریخی چه نسبتی با متافیزیک پیدا کرده و چه فرصتی را برای اسلامی و غیراسلامی بودن علوم انسانی ایجاد کرده است، افزود: به لحاظ تاریخی نسبت متافیزیک و علوم انسانی به سوی یک واژگونی پیش رفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: روزی متافیزیک به عنوان علم اعلی، کلی و ام العلوم شناخته می‌شد و مابقی علوم از ناحیه نسبتی که با متافیزیک پیدا می‌کردند به عنوان علم جزئی  شناخته می‌شد.

حجت‌الاسلام پارسانیا با بیان اینکه پرسش‌ها و پاسخ‌های متافیزیک نسبت به علوم‌های جزئی تعیین کننده است، تصریح کرد: در جهان مدرن این نسبت دچار چالش شده است.

وی با اشاره به اینکه علم انسانی علمی است که درباره هستی‌هایی سخن می‌گوید که با اراده انسان ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: علم انسانی خود یک علم جزئی است و در اصول و مبادی کلی خود،مبتنی بر علم متافیزیک است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه هرگز متافیزیک به علوم انسانی و طبیعی ملحق نمی‌شود، اظهار داشت: اولین مساله‌ای که این دگرگونی‌ها ریشه در آن دارند دگرگونی درمعنای فلسفه و متافیزک است.

حجت‌الاسلام پارسانیا با اشاره به اینکه تغییرات فوق در کانت و کنت رخ داده است، افزود: در کانت متافیزیک و فلسفه که شناخت احکام موجودات است جایش را به معرفت شناسی داده است.

وی با بیان اینکه در نزد کانت کارکرد عقل تغییر می‌کند، گفت: عقل قوه‌ای نیست که حقیقت با آن شناخته می‌شود بلکه عقل حجاب و عینکی است که با آن جهانی دیده می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه متافیزیک یکی از ابعاد تشخص دینی یا غیر دینی بودن علم است، تصریح کرد: علم در جهان اسلام تقویت کننده ارزش ها است.

حجت‌الاسلام پارسانیا خاطرنشان کرد: امروز بحث‌های پست مدرنیسم در جهان غرب با جدیت پیگیری می‌شود و در جهان اسلام نیز این موضوع نفوذ کرده است ولی ما متاسفانه روی مبانی اصیل خودمان بحث و تبیین نمی‌کنیم./1325//102/خ

ارسال نظرات