۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۴۸۷۲۳۸
آیت الله مظاهری:

فساد اخلاقی نتیجه جنگ نرم دشمن است

آیت الله مظاهری گفت: اگر جامعه به فساد اخلاقی دچار شده نتیجه جنگ نرم دشمن است ولی نتیجه این جنگ نرم، اختلافات عقیده ای است که در جامعه حاکم شده است.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: اگر مردم جامعه ای به فساد اخلاقی دچار شوند، آن جامعه روی خوش نخواهد دید. 

وی در تفسیر آیه چهل و نهم سوره بقره که می فرماید «وَإِذْ نَجَّیْنَاکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ  یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذَابِ یُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَکُمْ وَیَسْتَحْیُونَ نِسَاءَکُمْ وَفِی ذَلِکُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَظِیمٌ»، افزود: عرض کردیم صد آیه در سوره بقره راجع به بنی اسرائیل است و این آیه نیز جزء همان آیات است؛ این آیه مبین تسلط فرعونیان بر بنی اسرائیل است و از این تسلط با عنوان عذاب بزرگ یاد می کند؛ دلیل آزار و اذیتی که فرعونیان بر بنی اسرائیل روا می داشتند این بود که ساحران به فرعونیان گفته بودند، قرار است در آینده قوم بنی اسرائیل دودمان شما را نابود کند، به همین سبب قرآن می فرماید، جاسوسان فرعونیان در میان قوم بنی اسرائیل حضور داشتند و زمانی که فرزند پسری در این قوم به دنیا می آمد، او سر می بریدند و فرزندان دخترشان را برای کلفتی و کنیزی می دزدیدند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان یک معنای دیگر از آیه چهل و نهم سوره بقره، تشریح کرد: افرادی معتقد هستند، منظور از این که گفته شده است، فرعونیان پسران قوم بنی اسرائیل را سر می بریدند و دخترانشان را به کنیزی اختیار می کردند، این است که فرعونیان با رواج دادن بی بند و باری در قوم بنی اسرائیل، غیرت را از مردان و عفت و حیا را از زنان گرفته بودند و بدین واسطه بر سر آن ها حکومت می کردند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که رستگاری یک ملت در گرو عفت زنان و غیرت مردان است، اظهار کرد: وقتی مردان جامعه بی غیرت شوند و زنان جامعه عفتشان را از دست بدهند، جامعه به فساد اخلاقی دچار می شود و نسل هایی که قرار است در آینده جامعه را تشکیل بدهند نیز، بی حیاء و بی عفت می شوند.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: فرعونیان به واسطه بی بند و بار کردن مردان و زنان از طریق جنگ نرم، در جامعه شهوت رانی را رایج کرده بودند و کارهای ضد فرهنگی می کردند؛ خداوند وضعیت قوم بنی اسرائیل قبل از بعثت حضرت موسی(ع) و بعد از بعثت ایشان را یادآوری می کند و از آن ها می خواهد که بنده خداوند باشند.

وی خاطرنشان کرد: جامعه ای که افرادش در برابر هوای نفسشان ذلیل هستند و مردانش بی غیرت و زنانش بی عفت می شوند، بدون اراده دست نشانده دشمن می شوند.

حضرت آیت الله مظاهری در تشریح این عبارت از آیه فوق الذکر که می فرماید «وَفِی ذَلِکُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَظِیمٌ»، اظهار کرد: این آیه تسلط فرعونیان را بلای خدادادی می داند ولی ما معتقد هستیم که خداوند هیچ گاه شروع کننده برای نزول بلا نیست؛ تفسیر این بخش از آیه در آیه سی ام سوره شوری که می فرماید «وَمَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَنْ کَثِیرٍ»، آمده است؛ خداوند در این آیه می فرماید، ذلیل شدن بنی اسرائیل به سبب اعمال خودشان بوده است و خداوند بخش زیادی از گناهان آن ها را بخشیده است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که در جامعه امروز ما فساد اخلاقی کولاک کرده است، خاطرنشان کرد: اگر در ملتی مردان بی غیرت و زنان بی عفت شدند، این ملت روی خوش نخواهند دید؛ در جامعه امروزی ما که فساد اخلاقی کولاک می کند، باید همه به میدان بیایند.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: اگر جامعه به فساد اخلاقی دچار شده است نتیجه جنگ نرم دشمن است ولی نتیجه این جنگ نرم، اختلافات عقیده ای است که در جامعه حاکم شده است.

وی در پایان افزود: این آیه به ما می گوید، باید برای حفظ عقیده، دین و نظام جدی باشیم و الاّ مقهور جنگ نرم دشمن می شویم و مغلوب دشمن شدن سبب از بین رفتن غیرت مردان و عفت زنان جامعه می شود و چنین جامعه ای محکوم به نابودی است./201/867/ب1

ارسال نظرات