۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۴۸۸۹۴۸
حجت الاسلام اکبری:

هر عملی که سبب تضعیف نظام جمهوری اسلامی شود حرام است

کارشناس مسائل شرعی با تبیین وظایف شرعی مردم و مسؤولان نسبت به نظام اسلامی تأکید کرد که هر عملی که سبب تضعیف نظام جمهوری اسلامی شود حرام است.
حجت الاسلام اکبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام اکبری کارشناس مسائل دینی و مذهبی امروز در برنامه بیان احکام شرعی نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان این که از واجبات هر مسلمان فراگیری احکام شرعی است، گفت: احکام شرعی تنها منحصر به عبادات و معاملات نیست بلکه در تمام زوایای زندگی انسان احکام شرعی مطرح است.

وی افزود: احکام شرعی یعنی انسان بر اساس آنچه که خدا خواسته عمل کند، در دوراهی افراد به دو صورت عمل می کنند که گاهی بر اساس هوا و هوس و گاهی هم بر اساس وظیفه شرعی است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به احکام شرعی مربوط به نوروز و تعطیلات موجود اظهار داشت: عید نوروز با بی بند و باری دو مقوله جداگانه هستند، کسی که متدین است سعی می کند عید را بر اساس احکام و وظایف شرعی برگزار کرده و دیدوبازدیدها، مراسم ها و مهمانی ها را بر این اساس تنظیم می کند.

وی با اشاره به 12 فروردین روز جمهوری اسلامی ادامه داد: در این روز حاکمیت الله بر کشور تثبیت شد و روز اسلام و حاکمیت قوانین اسلامی است، در این روز بیش از 98 درصد مردم اسلام را خواستند که این خواسته در عمل نیز باید مشخص باشد.

حجت الاسلام اکبری با بیان این که از دیدگاه حضرت امام حفظ نظام از اوجب واجبات است، ابراز داشت: برخی از مراجع دیگر هم این جمله را دارند، سؤال می شود که حفظ نظام فقط به این است که دوست داریم نظام بماند یا این که تدابیری و کارهای هم باید صورت گیرد.

وی عنوان کرد: پیروی از منویات مقام معظم رهبری و تقویت ولایت فقیه یکی از راه های حفظ نظام است، شرکت و حضور در صحنه ها، موقعیت و برنامه هایی همچون نماز جمعه و انتخابات که به تقویت نظام می انجامد هم از راه های قوام و باقی ماندن نظام است؛ از بهترین حمایت های نسبت به نظام پایبندی به ارزش های نظام است.

کارشناس احکام شرعی خاطرنشان کرد: دوست داشتن نظام اسلامی تنها به این نیست که افراد شعار دهند و بگویند که نظام را قبول داریم بلکه باید در جهت تقویت نظام نقش آفرینی کنند، تضعیف نظام، بدنام کردن نظام، ایجاد اختلاف و فتنه، فراهم کردن زمینه نفوذ دشمنان حرام است.

وی اضافه کرد: هر عملی که سبب تضعیف نظام جمهوری اسلامی شود حرام است، مراعات مقررات دولت اسلامی که مجلس تصویب و شورای نگهبان تأیید کرده به فرموده مراجع واجب است؛ تبلیغات بر خلاف مصالح کشور، چاپ مقاله و تولید و توزیع سی دی ها مستهجن و زمینه سازی فتنه از محرمات است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به پیش رو بودن روز طبیعت گفت: احکام شرعی با نیازهای انسان مخالفت می کند بلکه به بیان چارچوب صحیح می پردازد، تفریح و رفتن به دل طبیعت خوب است اما چارچوب ها باید رعایت شود، از اختلاط زن و مرد و استفاده نادرست از نعمت های الهی باید پرهیز شود.

وی افزود: نیاز انسان نباید همراه با ابتذال و فساد باشد، انسان در این تفریحات نباید برای دیگران مزاحمت ایجاد کند، از خط قرمزهای تفریح کردن تخریب محیط زیست و تضییع حق دیگران است؛ اسراف و تبذیر از نکات دیگری است که باید رعایت شود./1323/پ202/ی

ارسال نظرات